امسال حساسیت فصلی طولانی‌تر است

با آغاز فصل بهار، کاهش سرمای شدید و افزایش درجه حرارت، فصل آلرژی و حساسیت نیز شروع می‌شود. در این فصل افراد بسیاری هستند که به آلرژی و حساسیت مبتلا شده و به تهیه و مصرف داروهای ضد حساسیت مانند آنتی‌هیستامین می‌پردازند تا بتوانند این دوره را بگذرانند.

بااینکه افراد مختلف به گرده‌های مختلف حساسیت دارند اما افزایش این گرده‌ها در هوا و طولانی‌تر شدن مدت‌زمان وجود آن‌ها می‌تواند باعث اثرات گستره شود. علاوه بر آن میزان بارندگی نیز می‌تواند در افزایش میزان گرده‌های هوا به‌ویژه گرده‌های گیاهان و درختان مؤثر باشد و با جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی در این فصل می‌توان به کاهش علائم حساسیت و آلرژی کمک کرد.

طبق گزارش آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، با تغییر آب‌وهوا و افزایش دما، میزان گرده در هوا و مدت‌زمانی که این گرده‌ها باقی می‌مانند، افزایش پیدا می‌کند و این عوامل باعث می‌شود فصل حساسیت طولانی‌تر و بدتری را در پیش داشته باشیم.

دکتر کلیفورد باست (Clifford Bassett) بنیان‌گذار و مدیر آلرژی و مراقبت آسم نیویورک در رابطه با طولانی‌تر شدن فصل حساسیت گفت: «به اعتقاد ما، امسال فصل حساسیت بهاری زودتر آغازشده و طولانی‌تر خواهد بود. بنابراین افراد زمان بیشتری را در معرض گرده‌های آزاردهنده و حساسیت‌زا قرار خواهند گرفت و این گرده‌ها از راه‌های گلو، بینی و چشم وارد مخاط افراد شده و ایجاد حساسیت خواهد کرد.»

دکتر باست در ادامه اظهاراتش تأکید کرد که تنها تغییرات آب‌وهوایی باعث طولانی‌تر شدن فصل حساسیت و افزایش گرده نبوده بلکه گازهای گلخانه‌ای در جو نیز میزان گرده‌های هوا را زیاد کرده‌اند. به اعتقاد دکتر باست و همکارانش، امسال فصل آلرژی و حساسیت بهاری دو هفته زودتر آغازشده است. درواقع دو هفته پیش از پایان زمستان و آغاز بهار این فصل آغازشده و تا پایان بهار نیز ادامه داشته که اثرات گسترده‌ای را در پی خواهد داشت.

بر اساس گزارش ارزیابی سازمان آب‌وهوای ملی آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی، فصل حساسیت‌زای بهاری تأثیر بسیار قابل‌توجهی بر جای گذاشته است. با افزایش درجه حرارت هوا و بالا رفتن سطح دی‌اکسید کربن، گرده‌های موجود در هوا افزایش پیداکرده و باعث طولانی‌تر شدن و تشدید فصل آلرژی شده است. 

بااینکه افراد مختلف به گرده‌های مختلف حساسیت دارند اما افزایش این گرده‌ها در هوا و طولانی‌تر شدن مدت‌زمان وجود آن‌ها می‌تواند باعث اثرات گستره شود. علاوه بر آن به اعتقاد دکتر باست میزان بارندگی نیز می‌تواند در افزایش میزان گرده‌های هوا به‌ویژه گرده‌های گیاهان و درختان مؤثر باشد.

افرادی که از حساسیت و آلرژی رنج می‌برند باید با آزمایش‌های آلرژی پی به نوع حساسیت خود برده و تلاش کنند تا کمتر در معرض محرک‌های حساسیت‌زا قرار گیرند. به این معنا که این افراد با توجه به‌پیش بینی‌های آب‌وهوایی که غلظت گرده‌ها در هوا را بیشتر از حد معمول اعلام می‌کند، مدت‌زمان خروج خود از منزل را محدود کرده و تلاش کنند با استفاده از تصفیه‌کننده‌ها فضای داخلی خانه را پاک نگه‌داشته و از باز نگه‌داشتن درها و پنجره‌ها خودداری کنند.

قابل‌توجه است، دکتر باست اعلام کرد که با جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی در این فصل می‌توان به کاهش علائم حساسیت و آلرژی کمک کرد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با این حد از تغییرات عجیب نیست که در چنین مواردی هم شاهد تغییر باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا