فلزی که روی آب شناور می‌ماند

به گزارش ایسنا، این ماده جدید که کامپوزیت زمینه فلزی نام دارد، می‌تواند در همه چیز از ناوهای جنگی گرفته تا خودرو مورد استفاده قرار بگیرد.

کشتی‌هایی که با چنین کامپوزیت‌های سبکی ساخته شوند، حتی اگر بدنه آن‌ها آسیب ببیند هم غرق نمی‌شوند. همچنین این ماده جدید می‌تواند برای ارتقای اقتصاد سوخت خودروها بسیار امیدبخش باشد، زیرا سبکی و مقاومت در برابر حرارت را با هم ترکیب کرده است.

اگرچه فوم‌های ترکیبی از سال‌ها پیش در بازار وجود داشته‌اند، اما این نخستین بار است که یک فوم ترکیبی زمینه فلزی سبک تولید شده است.این کامپوزیت زمینه آلیاژ منیزیوم با ذرات توخالی کاربید سیلیکون تقویت شده و از چگالی 0.92 گرم در سانتی‌متر مکعب در مقایسه با میزان یک گرمی آب برخوردار است.

 

این ماده نه تنها از چگالی کمتر از آب برخوردار بوده، بلکه دارای قدرت کافی برای مقاومت در برابر شرایط سخت محیط دریایی است.

در سالهای اخیر تلاشهای چشمگیری بر تولید کامپوزیتهای سبک زمینه پلیمری برای جایگزینی با اجزای سنگین فلزی در خودروها و کشتی‌ها انجام شده است.فناوری کامپوزیت جدید در حال توسعه بوده و می‌تواند تا سه سال آینده در پیش‌ساخت‌هایی برای آزمایش قرار داده شود.

پوسته یک کره توخالی کاربید سیلیکون می‌تواند فشار بیش از 25 هزار پوند بر اینچ مربع را تحمل کند که یک صدم حداکثر فشار شلنگ آتش‌نشانی است.این ذرات توخالی همچنین در برابر ضربه به فوم ترکیبی محافظت می‌کنند، زیرا هر پوسته مانند یک جاذب انرژی عمل می‌کند.

می‌توان چگالی و سایر ویژگی‌های این کامپوزیت را با افزودن پوسته‌های کمتر یا بیشتر به زمینه فلزی به تناسب الزامات کاربری، سفارشی سازی کرد. همچنین می‌توان از این مفهوم با سایر آلیاژهای منیزیوم غیرقابل اشتعال نیز استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا