پیش بینی احتمال بروز شیزوفرنی با ام.آر.آی

سالهاست که دانشمندان علم عصب شناسی می دانند که علایم شیزوفرنی را می توان از طریق ارتباطات غیرطبیعی بین بخش های مختلف مغز شناسایی کرد. اما در این مطالعه جدید، پژوهشگران یک گام جلوتر گذاشته و این بار با استفاده از ام.آر.آی به بررسی افرادی که نشانه های شیزوفرنی به صورت خفیف در آنها بود پرداختند.

در این مطالعه، 123 فردی که احتمال وجود بیماری روانی در آنها بالا بود و 125 نفر که این احتمال در آنها پایین بود مورد بررسی قرار گرفتند. در واقع تصاویر گرفته شده از ارتباطات بین بخش های مغزی این دو گروه با هم مقایسه شد.

بررسی های بیشتر مشخص کرد که ارتباطات مغزی در زمینه انتقال اطلاعات در افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به شیزوفرنی قرار داشتند بیشتر بود. همچنین مسیر انتقال اطلاعات در مغز این افراد تغییر یافته بود. افزون بر اینها، برخی از بخش های مغز که می توانست موجب بروز مشکلات گسترده در پردازش اطلاعات شود، همانند حالتی که به خاطر شیزوفرنی ایجاد می شود تغییر یافته بود.

البته این تغییرات بسیار جزئی بود و مشاهده آن فقط با استفاده از نوعی خاص از ام.آر.آی که می تواند اتصالات بین بخش های مغزی را نشان دهد ممکن است. در این شیوه، از «نظریه گراف» که امکان بررسی ساختار شبکه های بسیار پیچیده را می دهد استفاده می شود. این رویکرد می تواند به درک هر چه بهتر ساختار مغزی در بیماری های مختلف روانی کمک کند.

شیزوفرنی نوعی اختلال جدی روانی است که موجب بروز توهم و نیز مختل شدن تفکر در فرد می شود. با این وجود مصرف برخی داروها می تواند تا جدی جلوی شدت نشانه های این اختلال را بگیرد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Human Brain Mapping منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا