انتقاد از نبود توجه کافی به بخش آکادمیک و علمی طب در کشور

به گزارش  سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر میترا علی نژاد خرم روز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت برگزاری این همایش در بیمارستان فرهیختگان تهران، اظهار کرد: به همین منظور از برجسته ترین افراد که در حوزه پزشکی تحقیقاتی داشته اند ، برای شرکت در این همایش و ارایه آخرین دستاوردهای علمی خود دعوت شده است.

وی به بررسی بیماری های عفونی و مشکل شیوع دوباره آن در جهان پس از یک دوره طولانی ریشه کنی، به عنوان یکی از موضوعات مورد بحث در این کنگره اشاره کرد و گفت: بیماری های عفونی مانند سل و مالاریا از سالیان گذشته ریشه کن شده بود اما شاهد هستیم که بار دیگر این بیماری ها در مناطق مختلف جهان شیوع دوباره یافته است.
علی نژاد خرم ادامه داد: مقاومت های آنتی بیوتیکی که گاه در اثر مصرف خودسرانه بیماران یا تجویز بیش از نیاز بیماران توسط پزشکان معالج، ایجاد می شود، همچنین عوارض آنفلوآنزا که تصور می شود یک عارضه تنفسی است اما اکنون نتایج تحقیقات نشان می دهد که تاثیرات زیادی بر عملکرد مغز داشته و حتی در مواردی منجر به فوت بیماران می شود، از دیگر موضوعات مورد بحث این کنگره است.
وی به مسمومیت های شایع در اثر مصرف بیش از حد برخی داروها به عنوان مشکل دیگر جوامع ازجمله کشور ما اشاره کرد و گفت: مسمومیت های شایع مانند مسمومیت با استامینوفن، داروهای ضدافسردگی، آرام بخش ها و الکل ازجمله عوارض شایعی است که در بزرگسالان بیشتر به دلایل اقدام به خودکشی و در کودکان به دلیل نبود مراقبت های لازم والدین و مراقبین از آنها و مصرف داروها یا مواد شوینده ایجاد می شود.

 ارتقای آموزشی؛ ماموریت اصلی دانشگاه ها
دکتر سیدعلی ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی نیز در این نشست ماموریت اصلی دانشگاه ها را ارتقای آموزشی دانست و گفت: برای تحقق این موضوع باید در کلاس های درس فضای لازم مهیا و این گونه همایش ها برگزار شود تا از تجربیات و اساتید برجسته در رشته های مختلف پزشکی بتوان بهره لازم را در این مسیر برد.
وی با اشاره به اینکه شرکت دانشجویان رشته های مختلف پزشکی در این همایش رایگان است، افزود: امیدواریم این دانشجویان بتوانند با شرکت در این همایش که به عنوان اولین همایش دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در زمینه علوم آکادمیک پزشکی است، از تجربیات و مطالب علمی که ارایه می شود در راستای ارتقای سطح علمی خود به خوبی استفاده کنند.
اولین همایش بین المللی پزشکی آکادمیک با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود؛ دکتر سیدمحمد مسعود شوشتریان معاون آموزشی این دانشگاه با حضور در این نشست خبری در خصوص اهمیت برگزاری اینگونه همایش ها گفت: برگزاری این همایش ها از این لحاظ حائز اهمیت است که اکنون رشته های پزشکی، تخصصی شده اند و به عنوان مثال یک متخصص ریه اطلاع چندانی در زمینه بیماری های غدد ندارد؛ از این رو این همایش ها و حضور اساتید و سخنرانانی در رشته های مختلف پزشکی می تواند اطلاعات خوبی را در اختیار علاقمندان این حوزه قرار دهد.
وی افزود: پزشکان و متخصصان رشته های مختلف پزشکی شاید به دلیل مشغله کاری نتوانند و یا امکان جستجو و جمع بندی مطالب مفید و کاربردی را نداشته باشند، اما حضور چند ساعته و چند روزه سخنرانان و ارایه جمع بندی از اطلاعات کاربردی می تواند کمک شایانی به متخصصان رشته های مختلف پزشکی در راستای ارتقای سطح عملی خود کند.
دکتر مجتبی زارعی دبیر علمی اولین همایش بین المللی پزشکی آکادمیک نیز در این نشست در خصوص برگزاری این همایش گفت: این همایش در روزهای 28 تا 31 فروردین ماه با همکاری و حضور اساتیدی از دانشگاه های آکسفور و کمبریج و در محورهای بیماری های داخلی- عفونی و گرمسیری، سم شناسی، غدد و مغز و اعصاب در بیمارستان فرهیختگان برگزار می شود و حداکثر امتیاز بازآموزی را برای شرکت کنندگان دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا