سیاه نمایی نبود امنیت در پیام رسان‌های داخلی

اخبار مبنی بر فیلترینگ تلگرام و جایگزینی آن با پیام‌رسان‌های داخلی که در هفته‌های اخیر منتشر شده، نگرانی بسیاری را در رابطه با نقض حریم خصوصی کاربران در پی داشته است.

پیام‌رسان سروش اولین نرم‌افزار ایرانی نیست که از فروشگاه نرم افزار اپل حذف می‌شود. پیش‌تر نیز برخی دیگر از اپلیکیشن‌های ایرانی به دلیل تحریم شرکت‌های ایرانی توسط آمریکا از این بازار نرم‌افزاری حذف شده بودند.

رهبر ایران نقض حریم مردم را «حرام شرعی» خواند

رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار جمعی از مسوولان و مدیران نظام، در بخش دیگری از سخنانشان با تاکید بر لزوم ساماندهی فضای کسب و کار به ‌عنوان زیربنای اقتصاد کشور، افزودند: انجام این کار جزو وظایف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است و آن ستاد نیز پیگیر حل مشکلات است اما باید کار با نیرو و انگیزه جوانانه دنبال و پیگیری شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از تبدیل شدن مطالبه ایجاد پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی به مطالبه‌ای عمومی، گفتند: مسوولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود.

ایشان افزودند: متصدیان کار در دستگاه‌های دولتی و قضایی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.

بنا به این اظهارات، به نظر می‌رسد دیگر نباید بهانه‌ای درباره امنیت پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد زیرا اگرچه یکی از مهم‌ترین مواردی که کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را به استفاده از یک سرویس و ابزار دعوت می‌کند، امکانات و خدمات مطلوب است، حریم خصوصی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که در حال حاضر مانع مهاجرت سریع به پیام‌رسان‌های بومی باشد، نگرانی از حریم خصوصی‌شان است.

از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی مردم صیانت می‌کنیم

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بحث امنیت حریم خصوصی اظهار داشت: در حوزه رسانه، بحث محدودیت‌‌‌های رسانه‌‌‌ای و برخی حواشی و قوانین وجود دارد که امروز پیام‌‌‌رسان نیز به این حوزه اضافه شده در حالی که باید از هم جدا باشند چراکه هنوز برای نحوه حضور رسانه در پیام‌‌رسان قوانینی تبیین نشده است.

وی با بیان اینکه در قوانین جمهوری اسلامی به امنیت اطلاعات افراد تاکید شده است، تصریح کرد: حتی در بحث جرایم رایانه‌‌‌ای و استفاده از اطلاعات شخصی افراد مجازات‌‌‌هایی تعیین شده است. از این‌رو، درباره حریم خصوصی کاربران نیز قوه قضاییه مکلف بود برای صیانت از اطلاعات مردم و عدم دسترسی به آن آیین‌‌نامه‌‌ای تدوین کند که این اقدام نیز انجام و اخیرا اطلاع‌‌رسانی شد.

آذری جهرمی بخش اعظمی از ادعای عدم امنیت در پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی را سیاه نمایی دانست و خاطرنشان کرد: این سیاه نمایی‌‌ها باعث می‌‌‌شود حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور رشد نکند و همین را هم می‌‌خواهند در حالی که ما قصد داریم سهم منطقه‌‌‌ای به دست بیاوریم و حرکت بین‌‌‌المللی کنیم، پس باید رفتارهای هوشمندانه صورت گیرد و از هجمه‌‌‌ها علیه توسعه‌‌‌دهنده‌‌های داخلی خودداری شود.

بیشتر بخوانید:

وی ایجاد شده علیه پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی را شایعه‌‌سازی برشمرد و ابراز داشت: هیچ پیامی خوانده نمی‌‌‌شود و اطلاعات در اختیار کسی قرار نمی‌‌‌گیرد. حتی اخیرا برای مدیر یکی از پیام‌‌رسان‌ها حکم قضایی صادر شد چراکه یکی از مراجع انتظامی از این شرکت اطلاعات کاربر خواسته بود اما این شرکت اطلاعات در اختیار قرار نداده بود از این‌رو، باید پشتوانه‌‌‌ای برای آنها ایجاد شود که در حال حاضر در دولت مشغول تدوین لایحه‌‌ای برای این حمایت هستیم که این لایحه دو فوریتی که یکی از پنج لایحه موجود درباره فضای مجازی است تقریبا آماده شده است.

این وزیر کابینه روحانی با تأکید بر اینکه نباید امنیت مدیر پلت‌فورم‌ها خدشه‌‌دار شود، بیان کرد: قانون باید اصلاح شود که مدیر راحت بگوید نمی‌‌‌تواند وارد حریم خصوصی مردم شود چنانچه اگر امروز کاربری در توییتر یا فیسبوک خطایی کرده و مطلب خلافی منتشر کند باید مدیر توییتر احضار شود که در خارج از کشور است و امکان آن وجود ندارد از این‌‌رو، مدیران داخلی پیام‌‌‌‌رسان‌‌ها نیز نباید در شرایط تحت فشار قرار گیرند. البته قانون ایراد داشته و نیاز به اصلاح دارد.

آذری جهرمی به اهمیت حضور مردم در حل مشکلات کلان کشور اشاره کرد و یادآور شد: در بحث جنگ، تحریم، توسعه و سایر مشکلات با حضور مردم توانستیم مسائل را حل کنیم. از این‌رو، دغدغه‌‌‌های حوزه فضای مجازی هم باید با حضور مردم حل شود پس افکارعمومی باید همواره مدنظر باشد و نباید احساس شود در حاکمیت انشقاق وجود دارد و افراد در حاکمیت نباید گفته‌‌‌های یکدیگر را نقض کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا