دست خشک کن ها به شیوع باکتری ها کمک می کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، تحقیقات جدید نشان می دهد دست خشک کن های هوای گرم در دستشویی های عمومی باکتری توالت ها را به درون خود می کشند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود این خشک کن ها جرم و میکروب را از دستان افراد به محیط اطراف منتقل می کنند. اما یافته های جدید حاکی از آن است که نمونه هایی از دست خشک کن با قدرت کمتر باکتری های موجود در دستشویی را به دستان افراد منتقل می کند.

محققان دانشگاه کانکتیکت در این پژوهش دست خشک کن های هوای گرم را در چند دستشویی عمومی  بررسی کردند. طبق این پژوهش هنگامیکه ظرف های آزمایشگاهی حاوی باکتری غذا در دستشویی های بدون دست خشک کن نگهداری شدند، فقط ۶ کلونی پاتوژن در ۱۸ ساعت رشد کردند. حال آنکه در دستشویی با دست خشک کن پس از جریان یافتن هوای دستگاه در ۳۰ ثانیه حدود ۲۵۴ پاتوژن منتشر شدند.

این باکتری ها شامل Staphylococcus aureus نیز می شوند که در برابر آنتی بیوتیک نیز مقاوم است و به ایجاد ذات الریه یا سندروم های شوک سمی منجر می شود.

دانشمندان معتقدند به دلیل قابلیت دست خشک کن برای انتقال هاگ ها، احتمال شیوع باکتری کلوستریدیوم دیفیسیل(Clostridium difficile) افزایش می یابد. این باکتری به اسهال و کم آبی شدید بدن منجر می شود.

همچنین یافته های تحقیقات نشان می دهد هنگامیکه در این دستگاه ها از فیلترهای هوا استفاده می شود، ۹۹.۹۷ درصد از ذرات بزرگتر از ۰.۰۰۰۳ میلیمتر از بین می روند و در نتیجه تعداد باکتری ها کاهش می یابد.