میگرن یا به قول مصری ها روح شیطانی؟

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت نیوز،میگرن زمانی که مغز سیگنال های خارج از اعصاب ارسال میکند ضربه ی خود را میزند که باعث التهاب عروق خونی و حساسیت پایانه های عصبی می شود. پس از آن اعصاب شروع به ارسال سیگنال های الکتریکی به مغز می کنند. چیزی که بیماران در نهایت تجربه می کنند، تیزی و تپشی یک طرفه است که یک ساعت یا چند روز طول می کشد و برای فرد مشکلاتی نظیر تشویش، حساسیت به نور و صدا، و در 20 تا 30 درصد افراد مبتلا باعث هاله (احساسی گذرا، مانند برق نور و یا سوزن سوزن شدن در یک بازو ) می شود.
زنها سه برابر مردان بیشتر در خطر میگرن قرار دارند، که با توجه به نوسانات هورمونی ماهانه درد تشدید می شود. چیزی که بدترش می کند این است که سردرد ها با فاصله ی زیاد اتفاق نمی افتد. برای بسیاری از کسانی که میگرن دارند مرتب اتفاق می افتد، مخصوصا کسانی که میگرن مزمن دارند ( 15روز یا بیشتر در یک ماه ). دیگر افراد درد کمتر می کشند ولی آن هم کم نیست.
خوشبختانه، امروزه گزینه های زیادی برای پیشگیری و درمان میگرن وجود دارد. با نوآوری های اخیر در زمینه ی تصویربرداری مغناطیسی عملکردی، پزشکان می توانند درباره اتفاقاتی که در مغز می افتد بیشتر مطالعه کنند.
به علاوه، محققان در حال کشف تغییرات ژنتیکی هستند که خطر ابتلا به میگرن در فرد را بالا می برد. امید است با اکتشافات جدید به زودی روش های درمانی جدید شناسایی شود، یا راه هایی پیدا شود که درمان های فعلی موثر تر انجام شود.
در ادامه جدیدترین یافته ها در زمینه پیشگیری و درمان میگرن را در اختیار شما قرار می دهیم تا برای مبارزه با میگرن بیش از پیش آماده شوید.

چه چیزی باعثش میشود
میگرن می تواند با تعداد نامحدودی از اتفاقات تحریک شود — یکی از یکی عجیب تر. گاهی به دلیل جویدن آدامس گاهی به خاطر دکمه پیراهن! سعی کنید از عادات روزانه خود، میزان استرس، و حملات میگرنی خود طی چند ماه یادداشت برداری کنید، این کار کمک می کند بعضی از مواردی را که باعث تحریک میگرن می شود شناسایی کنید. سعی کنید به این موارد نظارت داشته باشید:

خواب
حساسیت به میگرن می تواند با انجام یک روتین کم شود. برای بعضی خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان مشخص حتی آخر هفته ها باعث پیشگیری از میگرن می شود. تحقیقات نشان داده کم خوابی باعث بالا رفتن پروتئین در سلول های اعصاب می شود که منجر به میگرن می شود.

برنامه غذایی
محرک های غذایی فراوان هستند، اما برای بعضی ماده ای به نام تیرامین مقصر اصلی است. این ماده توسط اسید آمینه موجود در بعضی غذاها که رسیده می شوند تولید می شود. به همین دلیل است که پنیر چند ساله، میوه خشک، غذاهای تخمیر شده، و گاهی حتی باقی مانده ی غذاها می تواند برای فرد مبتلا به میگرن ویران کننده باشد. پس در کنار خواب یک برنامه غذایی منظم جواب می دهد.
جا انداختن یک وعده یا پرخوری در یک وعده می تواند خطر را بالا ببرد. تامین آب بدن نیز مهم است. تحقیقات نشان داده کسانی که مقدار مصرف مایعات خود را در طول روز بیشتر کرده اند حدود 21 ساعت در هفته کمتر از دیگران درد کشیده اند.

وزن
تحقیقات نشان داده اضافه وزن و چاقی خطر میگرن را تا 81 درصد افزایش می دهد، در حالی که دلیل این اتفاق هنوز به وضوح مشخص نشده است، یک نظریه است که می گوید سلول های چربی ذرات التهابی به درون جریان خون آزاد می کند، که ممکن است منجر به سردرد میگرنی شود.

تغییر دما

در یک تحقیق مشخص شد با بالا رفتن هر 9 درجه دمای هوا ( نسبت به آنچه در طول هفته و آن ماه بوده ) 8 درصد خطر بروز سردرد میگرنی افزایش پیدا می کند. محققان هنوز نمی دانند دلیلش چیست اما این تحقیقات نشان می دهد دمای هوا نیز با سردرد میگرنی در ارتباط است.

اضافه بار حسی
صداهای بلند، رایحه قوی، تصاویر خیره کننده، علت اینکه چرا کسانی که از میگرن رنج میبرند توان تحمل شدت بالا از هر نوع چیزی را ندارند. علت آن ممکن است به دلیل مشکل سیستم عصبی برای فیلتر کردن ورودی های حسی باشد. در مورد تحریک حملات بصری میگرن، نور یک راه در بخش غیر تصویری تشکیل دهنده سلول های عصبی شبکیه فعال می کند که به معنای شدت گرفتن سردرد میگرنی است، حتی در بیماران نابینا.

در حالی که هیچ چیز کاربردی برای محافظت فرد از صدا و بو وجود ندارد، می توانید برای مقابله با نور های شدید از عینکی استفاده کنید که جلوی نور شدید را بگیرد، که موجب تشدید درد 80 درصد از مبتلایان به میگرن است. وقتی بیرون زیر نور خورشید هستید و یا حتی اگر در مکانی با نور لامپ شدید هستید می توانید از عینک استفاده کنید. عینک هایی با فرمول رنگ FL-41 وجود دارد که مانع رنگ های آبی و سبز نور می شود و خطر سردرد های میگرنی را کاهش می دهد ( فقط اگر از این عینک ها استفاده می کنید هنگام رانندگی این کار را نکنید چون باعث می شود به سختی بتوانید علائم رانندگی را مشاهده کنید).

بهترین داروها

داروهای بدون نسخه
اگر به تازگی دچار میگرن شده اید و یا تعداد حملات میگرنی که دارید کمتر از دوبار در هفته است، شاید داروهای بدون نسخه میگرن — داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی – تنها چیزی باشد که نیاز دارید. مواد تشکیل دهنده فعال آن ها شبیه به آن چیزی است که در داروهای غیر میگرن خاص ( مانند آسپرین ) وجود دارد.
این داروها حاوی موادی برای کاهش تحریک عصبی نیز هستند ( مانند کافئین و نمک پتاسیم ). حدود دو ساعت بعد از استفاده از یک دوز می توانید به فعالیت های طبیعی خود ادامه دهید. اگر فهمیدید که دارو خیلی کم و یا اصلا روی درد تاثیر ندارد، و یا باعث عود کردن و تشدید آن می شود، یک وقت ملاقات برای دیدن یک متخصص برای سردرد خود ترتیب دهید. بیش از حد از داروها استفاده نکنید، در هفته بیش از دو دوز باعث افزایش سردرد و همچنین عوارض جانبی مانند زخم معده می شود.

مسکن های با نسخه
بیمارانی که داروهای بدون نسخه رویشان اثری ندارد رو به درمان های با نسخه که به عنوان تریپتان ها شناخته می شوند می آورند، که شامل سوماتریپتان و فرواتریپتان می شود. این موارد به صورت قرص، آمپول، اسپری های بینی یافت می شود، و اگر با اولین نشانه ی درد استفاده شوند بهترین تاثیر خود را می گذارند.
وقتی تریپتان استفاده می کنید نباید صبر کنید تا سردرد بدتر شود. چگونه کار می کنند؟ تریپتان ها فعالیت سروتونین را در گیرنده های خاص تقلید می کنند و ماده ای ترشح می کنند که باعث تغییر بعضی عصب ها و کاهش درد میگرن می شود. این داروها کسل کننده و اعتیاد آور نیستند، اگر چه بیمار ممکن است عوارض جانبی مانند سنگینی در قفسه سینه، احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان پا، و سریع شدن ضربان قلب را تجربه کند.

داروهای پیشگیری کننده
تمام روزها به غیر از روزهایی که مورد حمله میگرنی قرار می گیرید را شامل می شود. این داروها برای کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی و همچنین برای بهبود پاسخگویی بدن به مسکن هایی نظیر تریپتان ها در نظر گرفته شده است.
معمولا به کسانی که حملاتی بیش از دو یا سه بار در هفته تجربه می کنند توصیه می شود، این داروها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. سه نوع از شایع ترین ها: بتا بلاکرها ( مانند تیمولول ) که فشار خون را هدف قرار می دهند. داروهای ضد تشنج ( مانند آمی توپیرامات) که می تواند اعصاب بیش تحریکی را در مغز آرام کند. داروهای ضد افسردگی ( مانند آمی تریپتیلین ) که گیرنده های سروتونین را فعال می کند. پیدا کردن بهترین مسکن و بهترین پیشگیری کننده و ترکیب آنها نیازمند این است که مدتی آزمون و خطا انجام دهید، ممکن است چند ماه طول بکشد.
زمان مداخله فرا رسیدهسمج ترین میگرن ها نیازمند یک ضربه ی مستقیم به منبع درد هستند: اعصاب درون مغز، این هم آخرین پیشنهاد ها.

بلوک عصب
زمانی که میگرن چند روز طول می کشد ( و ادامه دارد ) و از داروها نیز خسته شده اید، بلوک مغزی کمک می کند درد به صورت موقت یا دائمی از بین برود در اغلب موارد این کار شامل بیمه هم می شود. متخصص مغز و اعصاب با استفاده از یک سوزن نازک، بی حس کننده موضعی و گاهی دوز کمی از استروئید ها در اطراف عصب تزریق می کند که این کار به کاهش یا توقف درد کمک می کند.

مدت زمان اثر این داروها در هر بیمار متفاوت است و می تواند چند روز تا چند ماه باشد. چون این کار نیازمند ویزیت دکتر است نباید آن را در خط مقدم دفاع قرار داد. بلوک عصب برای بیمارانی استفاده می شود که هنوز ترکیب دارویی مناسب خود را پیدا نکرده اند و نیاز دارند هر چه سریعتر جلوی درد را بگیرند.

تزریق Onabotulinumtoxina
بوتاکس که برای رفع چین و چروک معروف است برای تسکین درد میگرن نیز استفاده می شود. بوتاکس از دیگر درمان ها که با قرص انجام می گیرد گران تر است و پزشکان هم توصیه می کنند بیماران تا جایی که می توانند به دنبال راه درمان با دارو باشند و کمتر به سمت چنین درمان هایی بیایند. این نوع درمان برای کسانی که میگرن مزمن دارند تایید شده است، کسانی که در یک ماه بیش از 15 بار مورد حمله میگرنی قرار می گیرند.

جراحی منطقه تحریک کننده
در این روش تجربی، با چاقوی جراحی برخی از عضلات که روی اعصاب میگرن فشار می آورند حذف می شوند. بر اساس تحقیقات 88 درصد از بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفتند تا حدود 50 درصد کاهش در مدت زمان، فرکانس و شدت میگرن خود را تا حدود 5 سال پس از عمل تجربه کردند. متاسفانه عوارض جانبی طولانی مدت این عمل هنوز به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است. به همین دلیل درباره این نوع عمل هشدار داده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا