جراحی دو مرحله‌ای رباتیک یک بیمار برای نخستین بار

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، یک بیمار 63 ساله مبتلا به سرطان در لندن، پس از جراحی همزمان دو ناحیه از بدن خود توسط یک ربات، اکنون در حال بهبود است.

"کریستین لاکتن"(Christine Lockton) در ماه سپتامبر پس از کاهش وزن غیرمنتظره‌ فهمید که مبتلا به سرطان روده بزرگ است. آزمایش‌ها نشان‌ دادند که او، تومور بزرگی نیز در رحم خود دارد. پس از مرحله پرتودرمانی و شیمی‌درمانی، در ماه مارس، لاکتن یک جراحی رباتیک را در "بیمارستان سلطنتی مارزدن" (Royal Marsden Hospital) لندن پشت سر گذاشت.  

او برای برداشتن رحم خود، عمل "هیسترکتومی" (hysterectomy) یا زهدان‌برداری را انجام داد. همچنین، پزشکان مجبور شدند بخشی از روده بزرگ او را بردارند و هم‌زمان دو مرحله جراحی با استفاده از کنسول جراحی رباتیک داوینچی در این بیمارستان انجام شد. این فناوری، مخصوصا، برای دستیابی به تومورهای غیرقابل دسترس، کارآمد است.

جراحی بیماران با کنسول رباتیک داوینچی

بیمارستان مارزدن، بزرگترین برنامه جراحی رباتیک را برای سرطان دارد. این بیمارستان از سال 2015، بیش از 800 جراحی رباتیک را با استفاده از کنسول رباتیک داوینچی انجام داده است اما جراحی لاکتن، نخستین نمونه جراحی دومرحله‌ای در این بیمارستان است.

در طول این مرحله، جراحان در جهت مخالف کنسول می‌نشینند تا بتوانند جزئیات تصاویر را با بزرگنمایی سه بعدی و به طور دقیق ببینند.

دست رباتیک این کنسول، قابلیت گردش 360 درجه دارد و بازوی آن، حرکات کوچک را بدون لرزش طبیعی انسان انجام می‌دهد.

"پاریس تکیس"(Paris Tekkis) که متخصص جراحی رباتیک سرطان روده بزرگ است، گفت: جراح رباتیک، کار خود را از طریق برش‌های کوچک در بدن انجام می‌دهد و سپس، حرکات دستگاه را درحالی که روی صندلی خود نشسته، کنترل می‌کند.

این دستگاه، برای جراحان یک مزیت به شمار می‌رود زیرا مراحل جراحی طولانی معمولا به صورت فیزیکی انجام می‌شوند و به مشکلات گردن، شانه یا پشت می‌انجامند. این روش، جایگزینی با تهاجم کمتر برای انجام عمل‌های جراحی است که به بیماران امکان می‌دهد تنها چند روز پس از جراحی به خانه بازگردند.

به گفته تکیس، این سیستم، علاوه بر دستیابی به نقاط غیرقابل دسترس بدن، امکان دقت، دید و کنترل را افزایش می‌دهد که موجب می‌شود بیماران، پس از عمل جراحی، درد کمتری را تجربه کنند. همچنین با این روش، امکان عفونت کاهش می‌یابد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا