پاتوژن‌های خطرناک در سوپرمارکت شناسایی شدند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، محققان ایرانی دانشگاه "مک‌مستر" کانادا به سرپرستی دکتر "توحید دیدار" موفق شدند یک پچ ابداع کنند که وجود باکتری‌های خطرناک درون مواد غذایی بسته‌بندی شده را تشخیص می‌دهد.

دانشمندان می‌گویند این فناوری می‌تواند چندین کاربرد دیگر داشته باشد.یک گروه از محققان دانشگاه "مک‌مستر"(McMaster) در همیلتون، اونتاریوی کانادا، به رهبری "توحید دیدار"، استادیار مهندسی مکانیک، یک برچسب ابداع کرده است که می‌تواند پاتوژن‌های مضر را در غذاهای بسته‌بندی شده تشخیص دهد.

گرچه این فناوری نوآورانه است، اما علم پشت آن بسیار ساده است. دکتر "دیدار" در مصاحبه تلفنی توضیح داد که این تکنولوژی به سادگی توسط چاپ مولکول‌هایی ایجاد شده است که قادر به تشخیص حضور باکتری‌های مختلف بر روی پچ هستند.

به گفته محققان، این پچ، نیاز به باز کردن بسته‌بندی برای تست آلودگی را از بین می‌برد، چرا که این پچ انعطاف‌پذیر شفاف مجهز به یک سنسور مولکولی برای تشخیص باکتری از داخل بسته‌بندی مواد غذایی است.

مشتریان می‌توانند این برچسب را با گوشی خود اسکن کنند تا وجود پاتوژن‌های مضر را دریابند.

این برچسب طوری تنظیم شده است تا یک راه قابل اعتماد برای اطمینان از سلامت مواد غذایی باشد.

"هانیه یوسفی"، فارغ التحصیل و پژوهشگر دانشکده مهندسی "مک‌مستر" و یکی از اعضای اصلی این مطالعه گفت: در آینده، اگر شما به فروشگاه بروید و بخواهید مطمئن شوید که گوشت خریداری شده شما سالم است، راه بسیار مطمئن‌تری از دیدن تاریخ انقضای محصول خواهید داشت.

این ابداع حاصل همکاری مهندسان مکانیک و مهندسان شیمی و زیست‌شیمی‌دانان است.

گروه "دیدار" در حال کار با گروه‌هایی به ریاست دانشکده مهندسی شیمی دانشکده "کارلوس فیلیپه" و زیست‌شیمی‌دانانی چون "یینگفو لی" است که آزمایشگاه وی برای توسعه تکنولوژی سیگنال‌دهی استفاده می‌شود.

این پروژه بسیار کاربردی است و دارای قابلیت استفاده فراتر از سوپرمارکت‌ها مانند شناسایی عفونت در زخم‌ها و آزمایش پزشکی برای باکتری‌های مسری است.

بنابراین گروه "لی" در حال توسعه سنسورهای بیشتر برای تشخیص باکتری‌هایی بیشتر از نمونه‌های E.coli است.

مطالعات بیشتر باید انجام شود و باید تاییدیه‌های قانونی اخذ شود، اما این پچ یک محصول با پتانسیل خوب برای بازار است و یک شریک تجاری نیز پیدا شده است.

تولید انبوه به راحتی قابل انجام است، چرا که تولید این پچ ارزان است و مولکول‌های DNA مورد استفاده برای تشخیص باکتری می‌توانند به صورت مستقیم بر روی مواد چاپ شوند."دیدار" گفت: یک تولیدکننده مواد غذایی می‌تواند به راحتی این فناوری را در فرآیند تولید خود قرار دهد.یافته‌های محققان در مجله ACS Nano منتشر شده است.