نخستین کاوشگر خورشید پرتاب می شود

کاوشگر جدید ناسا با نام پارکر (NASA’s Parker Solar Probe) قرار است به‌عنوان نخستین ساخته دست بشر به مأموریت اکتشاف خورشید رفته و این کاوشگر در حال حاضر در حال آماده‌سازی نهایی بوده و قرار است در تاریخ ۳۱ جولای سال جاری میلادی برابر با نهم مردادماه به مأموریت اعزام شود.

به‌تازگی عملیات انتقال این فضاپیما به فلوریدا توسط نیروی هوای ایالات‌متحده امریکا انجام‌شده و در این مرحله قرار است آخرین آزمایش‌ها و آماده‌سازی سومین مرحله راکت فضاپیمای سنگین‌وزن دلتا ۴ (Delta IV Heavy launch vehicle) انجام شود. این کاوشگر قرار است پس از پرتاب به سمت مدار خورشید رفته و در نزدیک‌ترین حلقه خورشیدی مستقرشده و به بررسی و مطالعه این ستاره بپردازد. گفتنی است تاکنون هیچ دست‌ساخته‌ای از انسان تا این حد به خورشید نزدیک نشده است.

از آنجائی که این کاوشگر قرار است تا فاصله‌ای بسیار نزدیک به خورشید حرکت کند، در معرض میزان زیادی اشعه‌های خطرناک و حرارتی بسیار زیاد قرارگرفته و این موضوع ازنظر علمی بسیار بااهمیت محسوب می‌شود زیرا دانشمندان در نظر دارند با کمک دلتا ۴ به بررسی فعل‌وانفعالات سطح خورشید و دلیل بروز طوفان‌های خورشیدی بپردازند.

سیستم حفاظت حرارتی

این فضاپیما و کاوشگر خورشیدی قرار است طی ماه‌های باقی‌مانده تا زمان پرتاب، تحت آزمایش‌های متعددی قرارگرفته و  مهم‌ترین موضوع در این میان، طراحی سپر حرارتی مناسب و پیشگیری از ذوب شدن و سوختن بدنه فضاپیما است. فاصله خورشید تا زمین در حدود ۱۴۹٫۶ میلیون کیلومتر است و کاوشگر ناسا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که تا فاصله ۹٫۸ میلیون کیلومتری خورشید خواهد رفت.

اندی درایسمن (Andy Driesman) مدیر پروژه کاوشگر خورشید در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز ایالات‌متحده آمریکا در این رابطه گفت: «مراحل بسیار مهمی از پیشرفت‌های دانش نجوم قرار است توسط کاوشگر خورشید انجام‌شده و مرزهای دانش بشری توسط این کاوشگر و گروه شگفت‌انگیز مردان وزنان دانشمندی که به‌سختی برای اجرای این پروژه تلاش کرده‌اند، جابه‌جا خواهد شد. نصب سپر حرارتی ویژه روی این کاوشگر را می‌توان آخرین مرحله مهم طراحی کاوشگر پیش از کپسول سازی و ادغام روی وسیله نقلیه پرتابی محسوب کرد.»

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، کاوشگر خورشیدی ناسا قرار است از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به مأموریت اعزام‌شده و این مأموریت ۷ سال به طول خواهد انجامید. مهم‌ترین مأموریت این کاوشگر، بررسی اتمسفر خارجی حورشید و مشاهدات بسیار حساس و مهمی در این ستاره باهدف پرسش‌های فراوانی در دنیای فیزیک خواهد بود. این اطلاعات همچنین به دانشمندان در پیش‌بینی طوفان‌ها و فوران‌های مهم خورشیدی کمک می‌کند. این موضوع بر بسیاری از فناوری‌های بشر روی زمین ازجمله ماهواره‌ها و سیستم‌های دیجیتالی تأثیر به سزایی دارد.

منبع: techtimes