احتمال ابتلا به تب مالت با مصرف بستنی کیلویی و پنیر تبریزی وجود دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت نیوز،محمد حسین عزیزیدر خصوص هشدارنسبت به شیوع تب مالت در کشور گفت: مصرف لبنیات سنتی از جمله اصلی‌ترین عامل انتقال تب مالت است. بر این اساس استفاده از شیر‌های نجوشیده و پنیر‌های تولید شده توسط شیر باز و سنتی، ویروس تب مالت را منتقل کرده و فرد مصرف کننده را آلوده به بیماری می‌کند.

وی افزود: فصل بهار شرایط برای شیوع ویروس تب مالت فراهم است بنابراین رعایت نکات بهداشتی در این فصل امری ضروری است. درحالی که مصرف محصولات لبنی سنتی همچون پنیر تبریزی و شیرهای کیلویی در شهرها، به عاملی برای انتقال بیماری از روستاها به شهر تبدیل شده است .

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: نجوشاندن شیر محلی و مصرف آن در هر نوع فرآیند غذایی، ویروس تب مالت را به راحتی منتقل می کند. بنابر این باحرارت دادن شیر در فرآیند تولید ماست، ویروس تب مالت از بین رفته و احتمال انتقال بیماری از طریق ماست کاهش می‌یابد.

عزیزی عنوان کرد: استفاده از شیر‌های سنتی و کیلویی در تولید انواع بستنی‌های سنتی، ذغالی، اسکوپ و قیفی دستگاهی که به صورت دستی و خارج از کارخانه‌های پاستوریزه تولید می‌شود، مقرون به صرفه است. بنابراین به علت عدم توجه تولید کنندگان این نوع بستنی‌ها نسبت به حرارت دادن شیر‌های مورد استفاده در این مواد خوراکی، ویروس تب مالت به فرآورده تولید شده منتقل شده و مصرف کنندگان را بیمار می‌کند.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران اذعان داشت: با توجه به افزایش شیوع ویروس تب مالت در فصل بهار و هشدار‌های اخیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش تعداد افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود در شرایط فعلی از خوردن شیر، پنیر‌های باز و تبریزی، بستنی سنتی، قیفی دستگاهی و انواع اسکوپ‌ها خودداری شود.

عزیزی در ادامه گفت: در حال حاضر بسیاری از مردم بر اساس تصورات اشتباه مرسوم شده مصرف لبنیات سنتی را مفیدتر از محصولات لبنی کارخانه‌ای و پاستوریزه می‌دانند و بر این عقیده پافشاری می‌کنند که استفاده از محصولات ارگانیک می‌تواند فواید لبنیات را بیش از محصولات کارخانه‌ای به بدن منتقل کند در حالی که استفاده از لبنیات سنتی ناقل ویروس تب مالت بوده و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی در پایان افزود: نگهداری پنیر در آب و نمک برای بیش از 1/5 ماه احتمال انتقال ویروس تب مالت را در این محصول کاهش می دهد براین اساس استفاده از نمک در تولید پنیر نمی تواند به طور صد درصد این ویروس را نابود کرده و منجر به تائید سلامت مواد غذایی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا