رویای خودروی برقی خودشارژشونده محقق می شود

سیناپرس: گروهی از محققان دانشگاه فنی کوینزلند در نظر دارند تا با تازه ترین دستاوردهای عرصه نانو تحولی سابقه در صنایع خودروسازی ایجاد کنند. در ابتکار عمل جدید آنها ابرخازنهای بسیار سبکی ساخته شده که با باتری های رایج تلفیق می شود تا توان حرکتی خودروهای برقی افزایش چشمگیری پیدا کند.
ابرخازنها – ساندویچ فشرده ای از الکترولیت میان دو الکترود تمام کربنی – درون باریکه فیلم بسیار مستحکم و باریکی با چگالی الکتریکی قابل توجه ساخته می شوند. فیلمهایی که بدین ترتیب ساخته می شوند قابلیت تلفیق با صفحات بدنه، سقف، درها, کاپوت و کف خودرو را دارند و آنچنان انرژی تولید می کنند که باتری خودروهای برقی را تنها در چند دقیقه شارژ می کنند.
بدین ترتیب می توان گفت ایده جذاب خودروهای برقی خودشارژشونده تا کمتر از 5 سال دیگر تولید خواهند شد.
به عقیده کارشناسان خودروهای برقی برای برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر نیاز به تحولی تازه دارند و قطعا این ابتکار عمل جدید پاسخی به نیاز صنعت خودروهای برقی خواهد بود. در اینجاست که ابرخازنها ارزش بالای خود را نشان می دهند.
آنها قابلیت در خود نگاه داشتن مقدار مشخصی از شارژ الکتریکی را دارند اما نکته ای که بیش از هر چیز آنها را متمایز از هر ماده مشابه دیگری می کند قابلیت انتقال بسیار سریع الکتریسیته است. این ویژگی ابرخازنها را به گزینه ای ایده آل برای استفاده به عنوان باتری های با ظرفیت بالای ذخیره سازی الکتریسیته تبدیل می کند.
بدین ترتیب این نوآوری یکی از اصلی ترین مشکلات دنیای خودروهای برقی یعنی محدودیت حرکت به دلیل افت شارژ را برطرف می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا