پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران اصلی ترین طرح ایسپاست

به گزارش سیناپرس، مهدی رفیعی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: اصلی ترین طرح مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در سال جاری پیمایش ملی فرهنگ سیاسی مردم ایران است که موج اول این پیمایش سال 84 توسط ایسپا به صورت خویش فرمایی اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیزکارهای مطالعاتی موج دوم انجام شده است، افزود: مجری اصلی این طرح ایسپا بوده اما مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهش‌های فرهنگ هنر و ارتباطات و معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز از این طرح حمایت و بخشی از هزینه های طرح را متقبل شده‌اند.

معاون پژوهشی ایسپا ادامه داد: پرسش نامه طرح آماده و پایلوت طرح اجرا شده است و در ماه جاری کار اجرای ملی انجام خواهد شد و طی چند ماه آینده نتایج قابل بهره برداری خواهد بود.

رفیعی تصریح کرد: در این طرح سعی شده  بصورتی سئوالات پرسش نامه و چرچوب مفهومی طراحی شود تا قابلیت مقایسه با سال 84 و تحولات این حوزه قابل رصد باشد.

وی بیان کرد: اما با توجه به تحولات جدید شاخص‌های جدیدی را به کار اضافه و برخی شاخص‌ها را حذف کنیم اما شاکله اصلی همان کار قبلی بوده و این طرح کار بزرگ، کم نظیر و بی‌نظیری است.

معاون پژوهشی ایسپا اضافه کرد: 25 تا 30 شاخص فرهنگی سیاسی کشور در این کار رصد می‌شود که نتایج آن ارائه و بخشی به اطلاع مردم خواهد رسید.

رفیعی با اشاره به فعالیت کارگروه های مطالعاتی متفاوت در ایسپا اضافه کرد: یکی از گروه‌های فعال گروه زنان و خانواده است و یکی از برنامه های مدنظر آن اجرای پیماشی ملی در حوزه زنان و خانواده با رویکرد جدید است تا طرح های انجام شده در این حوزه هم پوشانی نداشته باشد.

وی یاداور شد: با توجه به هزینه های پیمایش های ملی بدنبال جذب اسپانسر هستیم که در صورت جذب آن پیمایش ملی زنان و خانواده طی امسال با رویکرد متفاوت با طرح های قبلی انجام خواهد شد.

معاون پژوهشی ایسپا گفت: در گروه مطالعاتی مسائل و آسیب های اجتماعی نیز در نظر داریم طرحی انجام شود اما هنوز جزئیات طرح ارائه نشده است.

رفیعی با اشاره به اینکه طرح های ملی به دو شکل انجام می‌شود، تصریح کرد: در برخی طرح ها ملی تمام استان ها درگیر آن هستند و نتایج به تک تک استان ها تعمیم داده می‌شود و برخی از طرح‌های ملی طرح نمونه ای خوشه ای چند مرحله ای است که تعدادی استان را شامل می‌شود که نتایج قابل تعمیم به استان ها نیست اما نتایج ملی متفاوت نیست.

وی با اشاره به اینکه بسته به بودجه و حجم نمونه ها نوع اجرای طرح های ملی انجام می‌شود، افزود: بسیاری از طرح های خوشه ای این قابلیت را دارد که دراستان ها به صورت اجرایی در آمده و ایسپای مرکز نیز آمادگی دارد طرح ها پرسشنامه و  تجربیات را در اختیار شعب قرار دهد.

معاون پژوهشی ایسپا اظهارکرد: سال گذشته نرم افزار نظرسنجی سبز توسط افراد ایسپا طراحی شد که این نرم افزار کاغذ را از فرآیند جمع‌آوری اطلاعات حذف می‌کند و دریافت اطلاعات با تبلت انجام می‌شود.

رفیعی با اشاره به اینکه این نرم افزار امکان نظارت را بر پرسشگر بیشتر می‌کند، ادامه داد: کنترل پرسشگر با استفاده از GPS انجام می‌شود ساعت شروع و پایان مصاحبه ضبط و امکان ارسال آنلاین و افلاین اطلاعات وجود دارد.

وی ادامه داد: این نرم افزار در چند طرح ملی در سال گذشته انجام شد و شعب در حال تجهیز هستند و در حال حضر به لحاظ نرم افزاری مشکلی نداریم اما در بحث سخت افزاری حمایت از شعب را شروع کرده ایم و بخشی از تبلت ها از طرف ایسپا تجهیز و برخی توسط خود شعب انجام شود.

معاون پژوهشی ایسپا گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان سال بتواینم طرح های ملی را با تبلت و این نرم افزار انجام دهیم.

رفیعی تصریح کرد: علی‌رغم اینکه ممکن است فرآیند نظر سنجی ساده‌ به نظر برسد، اما این فرآیند دارای پیچیگیدی‌های خاصی است که اگر اصول رعایت نشود نتایح به دست آمده صحیح نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در کنار علم و رعایت فنون علمی تجربه بسیار مهمی است، تاکید کرد:  مواردی که در اثر تجربه ایسپا به دست آورده کمک کرده هر سال دقت نظر سنجی بیشتر باشد که زنجیره فرآیند نظرسنجی از مراحل مطالعات اکتشافی تا چارچوب مفهومی و تهیه پرسش نامه تا نمونه گیری و گرودآوری اطلاعات باید با دقت تمام انجام شود تا  نظرسنجی اطلاعات خوبی داشته باشد.

معاون پژوهشی ایسپا ادامه داد: حاصل این تجربه جمع و در انتخابات گذشته ایسپا با خطای کمتر از یک درصد نرخ مشارکت و میزان ارای کاندیدا ها را جمع آوری کند.

رفیعی یادآور شد: بحث امنیت اطلاعات برای ایسپا بسیار مهم است و این مرکز به سمتی میرود که  گواهینامه بین‌المللی را در بحث امنیت اطلاعات را نیز دریافت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی 16 سال فعالیت ایسپا مشکلی نداشته‌ایم و هر کارفرمایی که با ایسپا کار کرده به امانت‌داری این مرکز اذعان دارد و مشکلی نداشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا