مطالعه مومیایی 3 هزار و 500 ساله در لیورپول

یک مومیایی 3 هزار و 500 ساله مصری که در دوره جنگ جهانی دوم توسط هواپیماهای بمب افکن آلمانی از لیورپول انگلستان خارج شده بود ، پس از غیبتی 74 ساله به این شهر بازگشت .  

بقایای مردی جوانی  که در دهه دوم زندگی اش جان خود را از دست داده ، نقشی تعیین کننده و حیاتی در اکتشاف علمی دهه 1960 و کشف معروف ترین مومیایی جهان ، توت عنخ آمون (Tutankhamun)، ایفا کرده است . روش های پیشگام کالبدشناسی در دانشگاه لیورپول (University of Liverpool) بر روی مومیایی بدون نام ، یعنی اولین اشعه ایکس بر روی پسر پادشاه توت عنخ آمون در سال 1968 ، استفاده شده است .

این مساله مربوط به صد سال پیش ، زمانی که پروفسور جان گارستنگ (John Garstang) رئیس اداره باستان شناسی لیورپول از سفر اعزامی به شمال افریقا باز گشته بود ، می شود . این مومیایی بدون نام در یک تابوت متعلق به یک زن رومی ، در سفر با پروفسور همراه بود .

Gina Criscenzo-Laycock از دانشگاه لیورپول در رابطه با این مومیائی  می گوید : " نام این مومیایی شناخته شده نیست و به طور روشن مشخص نیست که کجای مصر زندگی می کرده است . "

او در ادامه اظهار داشت : " همه افراد تیم ما می دانند که این مومیایی در حدود سه هزار و پانصد سال پیش و در دوران سلسله هجدهم هم دوره با توت عنخ آمون و در اواخر دهه دوم زندگی خود ، در گذشته است ، اگر چه دلیل مرگش مشخص نیست. بررسی دندان های این مومیایی نشان می دهد که این جوان در وضعیت زندگی خوبی بوده و از افراد سطح بالای جامعه محسوب می شده است چرا که اغلب دندان های افراد فقیر و سطح پایین جامعه مصر ، فرسوده بوده اند . "

لازم به ذکر است که برای محل قرارگیری نهایی مومیایی مذکور در موزه دانشگاه باستان شناسی، سیستم هوای مطبوع جدیدی ایجاد شده است. این موزه به افتخار و احترام پروفسور جان گارستنگ نام گذاری شده که در عصر روز جمعه به عنوان بخشی از مراسم جشن در سطح شهر ، بازگشایی شده است .

قابل توجه است که این مومیایی در سال 1941 میلادی طی یک عملیات ویژه  توسط هواپیماهای بمب  افکن آلمان نازی از لیورپول خارج شده و از دید مردم پنهان بوده تا به امروز که به جایگاه اصلی خود بازگشته است . بر این اساس اعلام شده است که این مومیایی به صورت ویژه به نمایش عمومی گذاشته خواهد شد .  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا