شناسایی باکتری تیفوئید مقاوم در برابر آنتی بیوتیک

با توجه به پژوهش ها و بررسی های موسسه ولکام تراست سانگر (Wellcome Trust Sanger Institute) بریتانیایی ، تیفوئید مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ، در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال گسترش بوده و ممکن است باعث عفونت های جدی و غیر قابل درمان در انسان شود .

این موسسه اعلام کرده که داده های مورد استفاده در این پژوهش ها و تحقیقات ، توسط یک کنسرسیوم از 74 همکار از آزمایش ها و فعالیت های انجام شده بر روی تیفوئید و شرح یکی از جامع ترین مجموعه داده های ژنوم عامل عفونی در انسان ، از آزمایشگاه های سراسر دنیا به دست آمده است .

این پژوهش ها همچنین  نشان می دهد که مشکل فعلی این بیماری (تیفوئید) مقاومت در برابر آنتی بیوتیک است که توسط باکتری clade تک ، با نام H58 که در حال حاضر در جهان گسترش پیدا کرده ، هدایت می شود.

محققان اعلام کردند ، تیفوئید H58 clade در حال جا به جایی با دیگر گونه های تب تیفوئید بوده به طوری که در طول دهه ها و سده های مختلف در سراسر جهان به طور کامل ساختار ژنتیکی بیماری تغییر شکل پیدا کرده است .

دکتر ونسا وانگ (Vanessa Wong) از موسسه ولکام تراست سانگر در این رابطه چنین توضیح می دهد : " هر ساله در حدود سی میلیون نفر در سراسر دنیا به بیماری تیفوئید مبتلا می شوند که وضعیت نظارت بهداشت جهانی نسبت به این مقیاس بحرانی بوده و با گسترش این بیماری بر اثر مقاومت آن در برابر آنتی بیوتیک ها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان ، سلامت مردم  مورد تهدید شدید قرار گرفته است . "

مقاومت باکتری تیفوئید H58 clade به داروهای چندگانه در سراسر آسیا و آفریقا در مدت زمانی در حدود  30 سال گذشته ایجاد شده که پیامد های مهم بهداشت عمومی را در بر داشته است .

پروفسور گوردون دوگان (Gordon Dougan) از موسسه ولکام تراست سانگر که در این تحقیقات شرکت داشته ، در رابطه با این موضوع می گوید : " در این پژوهش ها ما چارچوبی برای نظارت این باکتری در آینده ایجاد کردیم که ما را قادر می سازد ، چگونگی الگوی ایجاد مقاومت و گسترش بین قاره ای این باکتری را درک کرده  و با هدف تسهیل پیشگیری و کنترل این بیماری از آنتی بیوتیک ها استفاده موثری داشته ، به ابداع واکسن ها پرداخته و برنامه هایی برای اصلاح وضعیت آب و ارائه کنیم . "

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Nature Genetics به چاپ رسیده است .