کشف کشتی باستانی درحین جستجوی هواپیمای گمشده مالزی

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده ، یک جستجوگر  طراحی شده جهت بررسی و کشف مناطق اعماق دریا که در پی هواپیمای گم شده مالزیائی است که در بهار سال 2014 در حین پرواز MH370 ناپدید شده است ، به صورت تصادفی با بقایای یک کشتی غرق شده باستانی در سواحل غربی استرالیا واقع در اقیانوس هند برخورد کرد .

این دستگاه جستجوگر زیر آب ، بدون سرنشین بوده و به صورت خودکار به تصویر برداری از بستر اقیانوس اقدام می کند . در این تصاویر بقایای یک شی شبیه به جعبه ، یک لنگر کشتی و صخره های سیاه رنگی که احتمالا بقایای زغال سنگ هستند دیده می شود .

مسئولین استرالیائی در این رابطه اعلام کردند این کشتی باستانی تا کنون شناخته شده نبوده و تیمی از باستان شناسان متخصص باستان شناسی زیر آب به محل اعزام خواهند شد . گفتنی است علی رغم مدت زمان زیادی که از ناپدید شدن این هواپیمای مالزیائی می گذرد هنوز هیچ سرنخی از آن به دست نیامده و علی رغم استفاده از سیستم های پیشرفته جستجو مانند sonar ( بررسی مناطق زیر آب با استفاده از امواج ) و رادارهای پیشرفته در کنار تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای هیچ سند و آثاری که بتواند به کشف این هواپیما و سرنشینان آن کمک کند ،  یافت نشده است .  البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این  بررسی ها منجر به کشفیات زیادی شامل کوه های زیر اقیانوس و آتشفشان هائی در زیر آب شد که تا کنون کسی از وجود آنها خبر نداشت.

طی عملیات جستجوی این هواپیما که در نوع خود یکی از بزرگترین عملیات های اکتشافی در جهان به شمار می رود  و در همان ماه های نخست مفقود شدن آن با همکاری چندین کشور پی گیری شد ،   بیش از 23 هزار مایل مربع برابر با 57 هزار و 570 کیلومتر مربع از مناطق اقیانوسی در غرب استرالیا به صورت دقیق و کامل بررسی شده است.

ظاهرا منطقه ای که در این تجسس مورد بررسی قرار گرفته است تاکنون از نظر مطالعات زمین شناسانه و اقیانوس شناسی بررسی نشده بود و اطلاعات کسب شده جدید می تواند برای دانشمندان و محققان این حوزه ها بسیار ارزشمند باشد.

دکتر  Stuart Minchin  پژوهشگر مرکز زمین شناسی استرالیا اعتقاد دارد یافته های جدید از عوارض طبیعی و کوه ها و آتش فشان های کشف شده در اقیانوس هند می تواند پژوهشگران را در پیش بینی طوفان های دریائی و سونامی یاری کند. وی با بیان این موضوع ، اعلام کرد : " بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران در سراسر دنیا در انتظار منتشر شدن گزارش های این جستجو هستند زیرا این عملیات نجات در یکی از ناشناخته ترین بخش های کره زمین انجام شده است که اطلاعات بسیار کمی از این مناطق وجود دارد . " 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا