چگونه باهوش‌تر شویم

این‌ها تقریبا رقیب سرسخت حافظه آدمی شده‌اند و صدها نام و چهره را به خاطر می‌سپارند و حتی اعداد یا کلمات را به طور اتفاقی بیان می‌کنند و به عبارتی، ابرانسان‌هایی هستند که به راحتی هر اطلاعاتی را به خاطر می‌آورد. مجله Reader`s digest در جدیدترین نسخه خود (آوریل 2018)، به ارائه روش‌هایی برای بالا بردن هوش انسان پرداخته است.

محققان معتقدند مغز افراد باهوش که حافظه‌های بسیار خوبی دارند، مناطق مغزی بزرگ‌تری ندارد که به نگهداری و یادآوری اطلاعات کمک کند بلکه ساختار مغز آنها مشابه ساختار مغز سایر افراد است. آنها با مقایسه اسکن مغزی گرفته شده از 23 قهرمان حافظه که جزء 50 فرد برتر جهان از نظر قدرت حافظه قرار دارند، با اسکن تهیه شده از مغز 23 فرد معمولی در همین رده سنی، در جنسیت مشابه و IQ یکسان تنها متوجه یک تفاوت در آنها شدند. در مغز قهرمانان حافظه، مناطق مربوط به یادگیری بصری و فضایی و نیز مناطق مرتبط با حافظه با الگوی خاصی فعال می‌شوند. در مغز افراد معمولی، این مناطق مشابه به شکل متفاوتی فعال هستند.

این از آن جهت حائز اهمیت است که ما بیشتر از طریق مشاهده و دیدن یاد می‌گیریم و چیزهای مختلف را به خاطر می‌سپاریم. قهرمانان حافظه جهان معمولا برای این که اعداد، چهره‌ها، کارت‌ها و حتی اشکال مجازی را به خاطر بسپارند، آنها را به تصویری در ذهن تبدیل می‌کنند. به این فرآیند، ساخت قصری از حافظه می‌گویند.

برای این کار ابتدا باید موارد مورد نظر خود را تبدیل به تصویر یا چیزی کنید که همیشه در ذهن شما باقی بماند. سپس به طور ذهنی آن تصویر را جایی قرار دهید که به یادتان بماند. در انتها داستانی درباره مواردی که به خاطر سپرده‌اید بسازید که به ارتباط آنها در مسیری درست کمک کند.

علاوه بر این، راهکارهایی برای کمک به بهبود یادآوری همه چیز در زندگی روزمره وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید راحت‌تر کلمات، افراد، چهره‌ها و غیره را به خاطر بیاورید.

یادآوری کلمات جدید

روش: تغییر شیوه

سال‌ها پیش مطالعاتی در دانشگاه میشیگان انجام شد که در آن، گروهی از دانشجویان فهرستی از لغات را در دو جلسه جداگانه مطالعه می‌کردند. بخشی از این تحقیق در اتاقی به هم ریخته و بخشی در فضایی با دو پنجره و آینه‌ای یک طرفه صورت گرفت. یکی از گروه‌ها هر دو جلسه را در اتاقی یکسان گذراندند در حالی که گروه دیگر، هر کدام از این جلسات را در اتاقی جداگانه گذراندند. نتایج به دست آمده نشان داد دانشجویانی که در محیط‌های مختلف درس خواندند، 53 درصد بیشتر از دانشجویانی که دو جلسه را در  محیط‌های یکسان گذراندند، کلمات را به خاطر آوردند. به طور کلی، تغییر شرایط محیطی حین یادگیری مانند تغییر زمان یادگیری، موسیقی پس‌زمینه‌ای که در محیط پخش می‌شود و حتی ایستاده یا نشسته درس خواندن نیز در این میان مؤثر است و به یادآوری کمک می‌کند. محققان معتقدند که مغز کلماتی را که به خاطر سپرده‌اید را به محیط اطراف ربط می‌دهد و هر چه نشانه‌های متنی در ارتباط با کلمات بیشتر باشد، مغز بهتر می‌تواند برای یادآوری کلمات، تصویرسازی کند.

یادآوری پین کد

روش: آن را حساب کنید

شما می‌توانید تاریخ تولد یا شماره تلفن خود را به عنوان پین کد انتخاب کنید اما مسئله مهم این است که وقتی گوشی دزدیده شود، سارقان به راحتی می‌توانند به این کدها دسترسی پیدا کنند. اما «دومنیک او- برایان» که 8 مرتبه توانسته به عنوان قهرمان حافظه جهان شناخته شود، راهکاری را ارائه می‌دهد. ابتدا جمله‌ای چهار کلمه‌ای بنویسید و سپس تعداد هر کلمه را نیز یادداشت کنید. این‌گونه راحت تر می‌توانید اعداد و کلمات را حفظ کنید.

یادآوری واقعیات و نمودارها

روش: به خودتان زمان بدهید

خواندن پشت سر هم بهترین راه برای حفظ کردن نیست. برای یادگیری و به یادآوری نکات آماری، آنها را طی دامنه زمانی طولانی مرور کنید؛ این کار بسیار مؤثرتر از مرور مداوم آنها در زمانی کوتاه است. به عنوان مثال اگر در یک هفته امتحان دارید، امروز و یک یا دو روز دیگر مطالعه کنید. اگر یک ماه دیگر امتحان دارید، علاوه بر این که امروز مطالعه می‌کنید، تا یک هفته صبر کنید و دوباره آن درس را مرور کنید. هر چه زمان آزمون طولانی‌تر می‌شود، فاصله زمانی مرور درس را باید طولانی‌تر کنید.

یادآوری زبان جدید

روش: بخوانید و گوش کنید

محققان دانشگاه پورتوریکو 137 دانشجوی اسپانیایی زبان را به دو گروه تقسیم کردند. در این تحقیق که یک واحد درسی طی 8 هفته به آنها آموزش داده می‌شد، یک گروه کتابی را به زبان انگلیسی می‌خواندند در حالی که به طور همزمان به نسخه‌ای صوتی از آن را هم به زبان انگلیسی گوش می‌کردند. اما گروه دیگر، تنها این کتاب انگلیسی زبان را آهسته می‌خواندند. هر هفته از تمام دانشجویان آزمونی می‌گرفتند. گروهی که به طور همزمان از کتاب نوشتاری و صوتی استفاده می‌کردند، در تمام تست‌ها نسبت به گروه دیگر نمرات بالاتری کسب کردند.

یادآوری چهره‌ها

روش: روی بینی تمرکز کنید

در حالی که قهرمانان حافظه برای به خاطر سپردن چهره افراد، نام آنها را با چهره‌شان ارتباط می‌دهند، در برخی روش‌های به یادآوری زمانی که تصویر چهره بریده شده باشد، رنگ عادی باشد یا به هر طریقی تغییری در آن ایجاد شده باشد، جواب نمی‌دهد و فرد در به یادآوری چهره‌ها دچار مشکل می‌شود. به یادآوردن چهره‌ها و تشخیص آنها در موقعیت‌های مختلف مهارت ویژه‌ای به شمار می‌رود که با شخصیت افراد مرتبط است. افراد برون‌گرا معمولا در تشخیص چهره‌ها از افراد درون‌گرا موفق‌تر هستند. یک راهکار برای موفقیت در این کار این است که به جای این که ماننده اغلب افراد روی چشم‌ها تمرکز کنید، روی مرکز یا سمت چپ بینی متمرکز شوید. این کار به شما کمک می‌کند تا چهره یک فرد را در یک لحظه به طور کامل به یاد آورید.

یادآوری فهرست خرید

روش: از بدنتان استفاده کنید

شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که فهرست خرید را گم کرده‌اید و مدام بهد نبال آن گشته‌اید. برای حل این مشکل بهتر است موارد نوشته شده روی فهرست خرید را به خاطر بسپارید. سعی کنید هر کدام از موارد را به یکی از اجزای بدن خود تشبیه کنید تا آن را راحت به یاد بیاورید. به عنوان مثال، یک بسته پنیر را به سر، تخم‌مرغ را به بینی و بطری شیر را به شانه تصور کنید.

برای دسترسی به جدیدترین شماره مجله Readers Digest فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

 

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا