پروبیوتیک های بدون گلوتن هم گلوتن دارند

به گزارش ایرنا از رویترز، آزمایش بر روی 22 مکمل پروبیوتیکی که روی آن ها برچسب فاقد گلوتن وجود داشت نشان می دهد که نیمی از آنان حاوی مقدار کمی گلوتن هستند که برای افراد حساس به گلوتن مضر است.

یک خانواده خاص از باکتری ها، پروبیوتیک (Probiotics) نام دارند. این باکتری ها در حین فرآیند هضم زنده می مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

گلوتن پروتئینی است که در گندم و جو وجود دارد و بدن برخی افراد نسبت به این پروتئین حساس است. اختلال حساسیت نسبت به پروتئین گلوتن، سلیاک نام دارد.

سلیاک نوعی بیماری گوارشی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف گلوتن، به پرزهای روده کوچک حمله کند و باعث اختلال در جذب مواد غذایی شود. تشخیص بیماری سلیاک معمولا دشوار است؛ ولی شایع ترین علایم آن در کودکان، اسهال، استفراغ، نفخ شکم، درد و کاهش وزن و در بزرگسالان، خستگی، استخوان درد، درد و ورم مفاصل است.

بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند که بیماری حدود 83 درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است.

متخصصان تغذیه به تولیدکنندگان مواد غذایی هشدار داده اند که محتویات محصولات باید دقیقا مشابه برچسب آنان باشد.