دستگاهی برای تشخیص چند دقیقه ای سرطان پروستات

سیناپرس: یک موسسه پژوهشی به نام «فرانهوفر» (Fraunhofer) قرار است هفته آینده، نمونه اولیه دستگاهی را در نمایشگاه تجهیزات پزشکی COMPAMED در شهر دوسلدورف آلمان عرضه کند که قادر به شناسایی سریع سرطان پروستات است. سازندگان این دستگاه می گویند این وسیله قادر است با استفاده از یک قسمت تحلیلگر تصویری که به بررسی بافت جدا شده از پروستات می پردازد، وجود سرطان و بد خیم و یا خوش خیم بودن آن را تشخیص دهد.

برای کار با این دستگاه، ابتدا پزشک باید یک نمونه ریز از بافت پروستات فرد را برداشته، آن را روی صفحه مخصوص این دستگاه گذاشته و این صفحه را به داخل بخش مخصوص دستگاه وارد کند. سپس با فشار دادن یک دگمه، دستگاه شروع به تجلیل بافت مذکور کرده و نتیجه را به پزشک اعلام می کند. در این شیوه دیگر نیازی به فرآیندهای زمان بر و دشوار آزمایشگاهی که در آن نیاز به یک کارشناس است نخواهد بود.

این دستگاه برای تشخیص سرطانی بودن بافت، ابتدا یک پالس لیزری را به بافت نمونه می تاباند. این تابش سبب برانگیختن مولکول هایی به نام «فلوروفور» (fluorophore) می شود. این مولکول ها در واقع ترکیباتی شیمیایی هستند که در سراسر بدن انسان یافت می شوند و تحت طول موجی خاص به مدت کوتاهی برانگیخته شده و نوری از خود تابش می کنند. تابش ناشی از مولکول در صورت بدخیم و یا خوش خیم بودن سرطان در بافت متفاوت است. در واقع اگر تایش از حدی بیشتر شود، می توان از سرطانی بودن بافت اطمینان یافت. در این دستگاه، اگر وجود سرطان در بافت تشخیص داده شد، چراغی قرمز روشن می شود و در غیر این صورت یک چراغ سبز مبنی بر سالم بودن روشن خواهد شد.

این دستگاه ابعادی 54 در 60 در 43 سانتی متری دارد. طبق اعلام این سازندگان، دستگاه مذکور تاکنون دو بار در آزمایشات بالینی مورد استفاده قرار گرفته و قرار است برای بار سوم هم میزان کارایی آن در یک آزمایش بررسی شود.

این نخستین دستگاهی جمع و جور برای تشخیص سرطان نیست. پیش از این نیز فناوری های دیگری برای تشخیص سریع و کم دردسر سرطان پروستات طراحی شده بود. برای نمونه چند ماه پیش پژوهشگران فنلاندی نوعی بینی الکترونیکی طراحی کرده بودند که می توانست با بررسی ادرار فرد، خوش خیم و یا بد خیم بودن سرطان پروستات را تشخیص دهد.

به هر حال پژوهشگران سازنده این دستگاه امیدوارند که بتوانند به شیوه های تشخیص سرطان های دیگر با استفاده زا این دستگاه هم دست یابند. در این صورت این دستگاه می تواند به عنوان یک وسیله برای تشخیص انواع مختلف سرطان به کار رود و برای نمونه، پزشک می تواند با انتخاب یکی از سرطان های موجود در منوی نرم افزار آن، به بررسی وجود یا عدم وجود سرطان در بافت مورد نظر بپردازد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا