کاخ آسمانی چینی‌ها یا همان تیان گونگ1به زمین سقوط کرد

به گزارش سیناپرس به نقل از دیجی کالا مگ،تیان‌گونگ ۱ براساس گزارش‌ها، حدود ساعت ۱۵ دقیقه بامداد دوشنبه در ورود مجددش به اتمسفر زمین کاملا نابود شد. این ایستگاه فضایی سال ۲۰۱۱ به مدار زمین اعزام شده بود و در مارس ۲۰۱۶ از کار افتاد. تیان‌گونگ ۱ درواقع بخشی از رویای چینی‌ها برای ساخت یک ایستگاه فضایی بزرگ بود که قرار بود در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شود.

درباره این سقوط چه می‌دانیم؟

از ابتدا درباره‌ی محل سقوط این ایستگاه فضایی ابهامات فراوانی وجود داشت. متخصصان آمریکایی می‌گویند که برای تایید ورود تیان‌گونگ ۱ به اتمسفر از فناوری تحلیل مداری استفاده کردند. جاناتان مکداول، ستاره‌شناس از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین توییتی کرد به این مضمون که: به نظر می‌رسد این فضاپیما در شمال غربی تاهیتی سقوط کرده است.

متخصصان تلاش کردند پیش‌بینی کنند که این فضاپیما دقیقا کجا وارد اتمسفر زمین می‌شود. آژانس فضایی چین چند لحظه پیش از ورود ایستگاه فضایی به اتمسفر، به اشتباه اعلام کرد که محل سقوط جایی نزدیک به سائوپائولو در برزیل خواهد بود.

آژانس فضایی اروپا زودتر از این‌ها گفته بود که احتمالا تیان‌گونگ ۱ برفراز اقیانوس منفجر خواهد شد؛ بیشتر سطح زمین را اقیانوس‌ها در بر گرفته‌اند و بنابراین احتمال اینکه کسی مورد اصابت باقی‌مانده‌های این فضاپیما قرار بگیرد ده میلیون‌بار کمتر از این است که کسی در سال مورد اصابت صاعقه قرار بگیرد!

هنوز مشخص نیست که چند تکه از این فضاپیما به سطح زمین اصابت کرده است.

تیان گونگ در زبان چینی به معنای «کاخ آسمانی» است

-این ایستگاه فضایی سال ۲۰۱۱ پرتاب شد تا سازمان فضایی چین به وسیله آن بتواند روی ملاقات فضایی و اتصال فضاپیماها (Rendezvous & Docking) مطالعه کند.

-سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ دو فضانورد با کپسول‌های شنژو به این ایستگاه رفتند.

-اولین فضانوردان زن چینی به این ایستگاه فضایی رفته بودند.

-چین تصمیم دارد بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ یک ایستگاه‌ فضایی بزرگ ارسال کند که مدت ماموریتش طولانی‌تر باشد.

-سازمان فضایی چین برای پرتاب این ایستگاه فضایی بزرگ در حال ساخت یک موشک قدرتمند به نام Long March 5 است.

آیا این بزرگترین فضاپیمایی بود که سقوط کرد؟

تیان‌گونگ ۱ بدون شک ایستگاه فضایی بزرگی بود اما اگر از نظر تاریخی بررسی کنیم با بزرگترین فضاپیماهایی که سقوط کردند فاصله زیادی دارد:

اسکای‌لب متعلق به ناسا حدود ۸۰ تن وزن داشت که سال ۱۹۷۹ تصمیم گرفته شد از مدار خارج شود و بخش‌هایی از آن به غرب استرالیا اصابت کرد اما هیچ‌کس روی زمین آسیب ندید.

شاتل کلمبیای ناسا بیش از ۱۰۰ تن وزن داشت. این فضاپیما سال ۲۰۰۳ بازگشت تراژیکی به زمین داشت اما باز هم کسی روی زمین آسیب ندید. کلمبیا منفجر شد و تکه‌هایی از آن در تگزاس و لوییزیانا فرود آمد.

جاناتان مکداول،بر این باور است که تیان‌گونگ ۱ پنجاهمین فضاپیمای بزرگی است که به اتمسفر زمین برمی‌گردد و سقوط می‌کند.

چین البته تیان گونگ ۲ را هم به فضا فرستاده که ماموریت ایستگاه‌های فضایی‌اش را ادامه دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا