برنامه ملی کشورها عليه عامل سرطان دهانه رحم

هر سال حدود 528 هزار مورد ابتلا به سرطان دهانه رحم  (cervical cancer) ناشی از عفونت HPV گزارش می شود و (سالانه) حدود 266 هزار زن در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست می دهند.

عفونت HPV بدون علامت بوده و اکثر بیماران، تا مدت ها از آلوده شدن به این ویروس آگاه نیستند؛ بروز علائم هم به صورت خفیف بوده و شامل درد، خارش و خونریزی است. برخی از انواع ویروس HPV عامل ایجاد زگیل تناسلی هستند. زگیل تناسلی زائده‌های پوستی‌ هستند که در کشاله ران، ناحیه تناسلی یا در اطراف مقعد ایجاد می‌شوند.

ویروس پاپیلومای انسانی می تواند منجر به عفونت های تناسلی در مردان و زنان و افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم و واژن (زنان) و سرطان آلت تناسلی (مردان) شود. سالانه در آمریکا، 30 هزار و 700 مورد سرطان ناشی از ویروس HPV گزارش می شود.

گنجاندن واکسن HPV در برنامه ملی واکسیناسیون در برخی از کشورها

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ژانویه 2018، واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در برنامه ملی واکسیناسیون برخی از کشورهای جهان از جمله اکثر کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی، و استرالیا (کشورهای سبز رنگ در نقشه پایین) جای دارد.

هنگ کنگ نیز به تازگی، طرح آزمایشی 3 ساله ای را با هدف مقابله با سرطان دهانه رحم آغاز کرده است. در این طرح، واکسن رایگان HPV توسط Community Care Fund تأمین شده و در اختیار خانواده های فقیر قرار می گیرد.

اثربخشی واکسن HPV

نخستین واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با نام تجاری گارداسیل (Gardasil) در سال 2006 به بازار عرضه شد که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16 و 18 ویروس، محافظت ایجاد می کند. واکسن دوم که سرواریکس (cervarix) نام دارد، سال 2009 وارد بازار شد.  

واکسن HPV از فرد در برابر سرطان ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می کند و به صورت 3 دوز در مدت 6 ماه تزریق می‌ شود.

این واکسن می تواند تا 80 درصد از ابتلا به شایع ترین و مهترین ژنوتیپ های ویروس HPV (ژنوتیپ های 16 و 18) که عامل بروز سرطان دهانه رحم هستند، پیشگیری کنند.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع: هفته نامه سلامت / cdcWHO / scmp

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا