یک متخصص: چاقی در دنیا در 34 سال گذشته دو برابر شده است

شاکر سالاری در حاشیه کنگره بین المللی 'چاقی مادر و کودک 'در ارومیه به ایرنا گفت: در سال گذشته با بررسی های صورت گرفته بیش از 600 میلیون نفر در دنیا چاق بودند و علاوه بر آن، افزون بر یک میلیارد و 900 میلیون نفر اضافه وزن داشتند.

وی اضافه کرد: در این بررسی ها معلوم شده است که نزدیک به 40 درصد افراد بالغ اضافه وزن داشته و 13 درصد نیز با مشکل چاقی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکل چاقی در دنیا مربوط به کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد: طبق بررسی های سازمان بهداشت جهانی در سال 2010 بیش از 42 میلیون کودک کمتر از پنج سال اضافه وزن داشتند که سهم کشورهای در حال توسعه از این میزان، بیش از 83 درصد بود.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: روند افزایشی چاقی در بین افراد بالغ و کودکان ایرانی نیز همچون دیگر کشورهای دنیاست که باید برای مقابله با آن برنامه ریزی های لازم پیشگیرانه اعمال شود که جلوگیری از پرخوری و فرهنگسازی در راستای تحرک بدنی و ورزش به ویژه در بین جوانان و نوجوانان از جمله این موارد به شمار می رود.

سالاری ادامه داد: چاقی عامل بسیاری از بیماری هاست که دیابت و بیماری های قلبی و عروقی از جمله مهمترین آنها هستند.

وی افزود: استفاده از غذاهای آماده و فست فودها از جمله پیتزا، ساندویچ های مختلف، نوشابه های گازدار و دارای قند، پفک و چیپس و اعتیاد به بازی های رایانه ای و گوشی های هوشمند از جمله عوامل مهم چاقی هستند که باید مردم را از کودکی از این موارد بازداشت.

کنگره بین المللی چاقی مادر و کودک از روز گذشته در ارومیه آغاز شده و فردا به کار خود پایان می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا