به صدای زیر آب گوش دهید

سیناپرس: همین تفاوت ها باعث شده تا زیست شناسان شروع به طبقه بندی این صداهای پیچیده کنند،این کار باعث درک ارتباط ،میان نهنگ ها می شود.اکنون شما می توانید در غالب علوم شهروندی پا به پای دانشمندان در این پروژه نقشی موثر ایفا کنید.

پستانداران دریایی،تنها منبع ایجاد صدا در زیر آب نیستند،بسیاری از پدیده های طبیعی مثل باد،باران،حرکت یخ هاو رعد و برق می توانند صداهای بلند ایجاد کنند،همچنین ما انسان ها نیز عامل اصلی ایجاد صدا در زیر آب هستیم،اکنون این نگرانی وجود دارد که صداهای ایجاد شده توسط انسان میتوانند زندگی پستانداران دریایی را تحت تاثیر منفی قرار دهند.

بسیاری از فعالیت های بشر نظیر حمل و نقل دریایی،جست و جو برای یافتن نفت و گاز و ایجاد انفجار و حتی عملیات نظامی و ساخت سازه های دریایی می تواند صداهای بسیار بلندی در زیر آب ایجاد کند که حیوانات را تحت تاثیر قرار میدهد و اثر منفی روی زندگی آنها برجای می گذارد.

تاکنون پروژه های دریایی زیادی تعریف شده اند که اثر این صدا ها را بر رفتار پستانداران دریایی مطالعه کرده اند،هدف از این مطالعات درک پاسخ رفتاری است که پستانداران دریایی به این صداها می دهند.

دانستن این نکته که پستانداران دریایی چگونه نسبت به صداهای ایجاد شده عکس العمل نشان می دهند،به دانشمندان برای پیش بینی رفتار آنها کمک می کند علاوه بر آن این اطلاعات می تواند برای وضع قوانین و مقررات به منظور کاهش صداهای ایجاد شده توسط انسان در حیات دریایی موثر باشد.

بسیاری از صداهایی که شما در این پروژه میشنوید در طول مطالعات رفتاری نهنگ ها ثبت شده اند،در این طرح دو گونه "نهنگ قاتل"و "نهنگ پایلوت"مورد بررسی قرار گرفته اند.

اطلاعات پژوهشگران از گونه نهنگ های قاتل و پایلوت بسیار اندک است و از طرفی هم دانستن این موضوع که آنها چه زمانی و به چه علت بعضی از صداهای خاص را تولید میکنند بسیار چالش برانگیز است.

پژوهش های صورت گرفته درباره این گونه از نهنگ ها حجم عظیمی از داده و اطلاعات را تولید کرده است ،از طرفی تحلیل این حجم عظیم داده برای دانشمندان بسیار دشوار است،اینجاست که علوم شهروندی و افراد علاقه مند میتوانند مفید باشند،هر فرد میتواند به تنهایی قسمتی از اطلاعات را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه کلی تحقیق وابسته به همین اطلاعاتی است که افراد تحلیل می کنند.

اکنون دانشمندان این پروژه از شما می خواهند برای حل این مساله به آنها کمک کنید،شما با دسته بندی و جدا کردن صدای نهنگ های قاتل و پایلوت باعث پیش رفتن این پروژه خواهید شد،اطلاعات بدست آمده توسط این طرح به دانشمندان این امکان را می دهد تا پاسخ سوالات بسیاری نظیر رابطه بین تماس صوتی نهنگ ها و هوش آنها و تفاوت بین صداهای آنها را پیدا کنند.

اگر مایلید در این پروژه نقشی داشته باشید و به دانشمندان این طرح کمک کنید می توانید به وبگاه طراحی شده برای این پروژه بروید(http://whale.fm/) و طبق دستوالعمل ارائه شده در وبگاه، اطلاعات را دریافت کنید و پیش بروید،این داده ها به صورت صوتی ارائه می شوند و شما با گوش دادن به هر بسته اطلاعاتی،آهنها را در جایگاه مناسب قرار می دهید.

شما بسته کوچکی از اطلاعات را بررسی می کنید ولی به یاد داشته باشید درپروژه عظیمی شرکت می کنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا