بیماری‌هایی که در ۴۰ سالگی به سراغ ما می‌آیند

قدیمی‌ها بر اساس ضرب‌المثلی جالب اعتقاد داشتند: «زندگی از چهل‌سالگی آغاز می‌شود.» بااین‌حال از منظر پزشکی، بدن انسان از این زمان شروع به تحلیل رفتن و فرسوده‌شدن می‌کند. نشانه شروع بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی را می‌توان در این زمان مشاهده کرد.

انجام غربالگری منظم برای بیماری‌های معمول و مزمن بسیار مهم است زیرا بیشتر این بیماری‌ها در ظاهر، شرایط بدن را سالم نشان می‌دهند اما به‌یک‌باره در دوره چهل‌سالگی شروع به نشان دادن علائم بیماری در مرحله پیشرفته می‌کنند. نکته مهم این است که ارائه گزارشی از سلامت عمومی، سابقه بیماری‌های مزمن و خاص خانوادگی با مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به پزشک کمک کند تا خطرات تهدیدکننده سلامت را بهتر ارزیابی کند.

امروزه بسیاری از مردم با سبک زندگی نادرست، الگوهای مراقبت‌های بهداشتی ناسازگار، الگوی غذایی  و عادت‌های ناسالم، روند زندگی خود تا چهل‌سالگی را برنامه‌ریزی و اداره می‌کنند و با این شرایط بیشتر آن‌ها در نیمه دوم زندگی خود با بیماری‌های تهدیدکننده‌ای همچون، فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی مواجه می‌شوند.

 دكتر رامانندا سریكانتیا نادیگ (Ramananda Srikantiah Nadig) مدیر شورای مشاوره بالینی، سلامت کشور هند دراین‌باره گفت: «برای حفاظت بدن ازاین‌گونه بیماری‌ها باید یک برنامه و سبک زندگی فعال و سالم در نظر گرفت. علاوه بر آن چکاب کلی و دوره‌ای به‌عنوان مراقبت‌های پیشگیرانه ضروری به نظر می‌رسد برای نمونه همه مردان باید در دهه سی‌سالگی یک بررسی کامل از روند کارکرد قلب خود داشته باشند و در ۴۰ به بعد در فواصل منظم به این چکاب و بررسی ادامه دهند.»

انجام غربالگری منظم برای بیماری‌های معمول و مزمن بسیار مهم است زیرا بیشتر این بیماری‌ها در ظاهر، شرایط بدن را سالم نشان می‌دهند اما به‌یک‌باره در دوره چهل‌سالگی شروع به نشان دادن علائم بیماری در مرحله پیشرفته می‌کنند. نکته مهم این است که ارائه گزارشی از سلامت عمومی، سابقه بیماری‌های مزمن و خاص خانوادگی با مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به پزشک کمک کند تا خطرات تهدیدکننده سلامت را بهتر ارزیابی کند. پزشک بر اساس شرایط سلامت فردی و علائم خاصی که بیمار گزارش می‌دهد، آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند تا از احتمال یا عدم احتمال وجود بیماری مطمئن شود.

درصورتی‌که در دهه چهل‌سالگی زندگی خود قرار دارید، می‌توانید با نشانه‌های خاص از مشکلات سلامت خود؛ آگاهی پیدا کنید. در اینجا به تعدادی از مهم‌ترین این نشانه‌ها اشاره می‌شود.

  • دردها: معمولاً دردهای مزمن زانو ناشی از آرتریت است و درد پشت و اسپوندیلیت (spondylitis) ناشی از طرز ایستادن و نشستن نادرست بوده که می‌تواند کار را برای ساعت‌های طولانی سخت کند. با ورزش منظم و رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، اغلب این مشکلات به‌راحتی قابل‌کنترل هستند.
  • استرس و نگرانی: امروزه استرس و نگرانی بخشی از وجود ذهنی و فیزیکی ما شده است. ممکن است مراقبت و نگهداری از کودکان و افراد پیر خانواده باعث سرخوردگی و افسردگی شود. لازم است بدانید تأکید بر چیزهای کوچک و مسائل ناچیز تنها بر مشکلات، استرس و پریشانی شما اضافه می‌کند. در این دوره بهتر است زمانی را به خود اختصاص دهید، زمانی را برای سلامت ذهن و روح و زمانی را برای سلامت جسم خود. تلاش کنید از تمرینات بدنی آرام و ملائم ​​مانند دوچرخه‌سواری، دویدن یا شنا کردن در روال معمول روزانه خود بهره ببرید. برای مراقبت‌های روح و روان نیز می‌توان با حفظ الگوی درست خواب‌وبیداری و انجام تمرینات یوگا و مراقبه بهترین نتیجه را دریافت کرد.
  • فشارخون و کلسترول: این دو بیماری از بیماری‌های خاموش و شایع در جامعه امروزی به شمار می‌روند. اگر نتوانید در دهه چهل‌سالگی فشارخون و کلسترول را که شاخص‌های سلامت قلب هستند، کنترل کنید، ممکن است این عوامل به‌آرامی مشکلات و خطرات جدی قلبی – عروقی، مانند حمله قلبی یا سکته قلبی را برایتان ایجاد کند. چک‌آپ و بررسی‌های منظم قلبی می‌تواند به تشخیص هرگونه نشانه و عوامل اولیه بیماری‌های قلبی – عروقی به‌ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی حمله قلبی یا سکته قلبی دارند، کمک کند. معمولاً توصیه می‌شود پس از چهل‌سالگی، هر ۵ سال یک‌بار آزمایش کلسترول انجام شود.
  • پوکی استخوان: بدیهی و مشخص است که تراکم استخوان در چهل‌سالگی به‌تدریج شروع به تحلیل و کاهش می‌کند که باعث ضعف استخوانی شده و افراد را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهد. این مسئله در زنان یائسه بسیار شایع است و کمبود کلسیم و ویتامین دی در مردان نیز خطر ابتلا به پوکی استخوان را در آن‌ها افزایش می‌دهد. افرادی که در فضای کاری محصور و سرپوشیده کار می‌کنند لازم است حداقل یک ساعت را در فضای باز و زیر نور خورشید بگذرانند. مصرف کلسیم و ویتامین دی با تجویز پزشک نیز می‌تواند به جلوگیری از ابتلای به این بیماری کمک کند.
  • دیابت: عواملی همچون چاقی، استرس و عادات غذایی ناسالم شیوع بیماری دیابت را در سراسر جهان افزایش داده است. گروه سنی بین ۴۵ تا ۶۵ ساله بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع دو قرار دارند. مهم‌ترین عامل حفظ و جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از سبک زندگی سالم و داشتن یک رژیم غذایی درست و سالم است. آگاهی از سطح قند خون به‌طور منظم (هر ۳ سال پس از ۴۵ سالگی) نیز می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. قابل‌توجه است که بسیاری از مردان هرگز تعمیر و سرویس خودروی خود را در زمان مقرر فراموش نمی‌کنند اما سلامت و چاپ بدن خود را نادیده می‌گیرند.

لازم به تذکر است که همه این بیماری‌ها و دردهای ذکرشده وابسته به سبک زندگی هستند و تشخیص آن‌ها آسان بوده و به‌راحتی و در زمان مناسب درمان می‌شوند. اما اگر نادیده گرفته شوند خطرساز بوده و مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. چاپ و بررسی دوره‌ای نقش بسیار مهمی در جلوگیری و یا کنترل بیماری‌ها بازی می‌کند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا