تعداد روزهای تعطیل ایران کم اما غیر ساماندهی شده است

اما در اکثر نقاط جهان، تعطیلات پایان هفته دو روز است که اگر هیچ تعطیلی مناسبتی دیگری نیز در این کشورها وجود نداشته باشد، مجموعا 104 روز تعطیل در سال برای آن‌ها وجود دارد به همین دلیل، میزان روزهای تعطیل در ایران کمتر از متوسط جهانی برآورد می‌شود. به این بهانه، گزارشی پیرامون این مساله و نقش تعطیلات نوروز بر روند عملکرد دستگاه ها به ویژه نظام سلامت ایران ترتیب دادیم که در ادامه آن را می خوانید.

مقایسه تعطیلات در ایران و 30 کشور دیگر

دفتر بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی به بررسی وضعیت تعطیلات در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها پرداخته است. بر اساس این گزارش، دو نوع تعطیلات رسمی در تقویم کشورها به ثبت می‌رسد: تعطیلات رسمی مناسبتی که در ایران شامل تعطیلات ملی، مذهبی و انقلابی می‌شود و تعطیلات غیرمناسبتی که شامل تعطیلات پایان هفته می‌شود و به‌طور ثابت در تقویم ها به رنگ قرمز در می‌آید.

بر اساس گزارش اتاق تهران، تعداد تعطیلات رسمی مناسبتی در ایران 26 روز است که 6 روز آن تعطیلات ملی، 4 روز تعطیلات انقلابی و 16 روز نیز تعطیلات مذهبی است.

در این گزارش وضعیت تعطیلات در 30 کشور جهان از قاره‌های مختلف با ایران مقایسه شده است. در میان این کشورها، آمریکا با 7 روز دارای کمترین تعداد روزهای تعطیل رسمی مناسبتی است و سریلانکا با 28 روز بیشترین تعطیلات مناسبتی را به خود اختصاص داده است. بعد از این کشور، ایران و آذربایجان با 26 روز، بیشترین تعطیلات مناسبتی را دارند.

بررسی وضعیت تعطیلات رسمی غیرمناسبتی، که همان تعطیلات پایان هفته است، در این 30 کشور نشان می‌دهد که عموم کشورها دو روز را به عنوان تعطیلی پایان هفته برگزیده‌اند. در این میان، تنها کره شمالی و پاکستان دارای یک روز تعطیلی در پایان هفته هستند. در ایران هم تنها روز جمعه به­ عنوان تعطیل رسمی در تقویم به رنگ قرمز درآمده است اما در عمل به عنوان روز نیمه فعال شناخته می‌شود.

آمریکا، برزیل، سوئیس، کانادا، آلمان، انگلیس، استرالیا، هلند، نیوزیلند، ایتالیا، اتریش، دانمارک، آفریقای جنوبی، ترکیه، کره جنوبی، روسیه، ژاپن، چین، اندونزی، آذربایجان و سریلانکا روزهای شنبه و یکشنبه را به عنوان تعطیلی پایان هفته اعلام کرده اند.

در میان این 30 کشور، قطر، عربستان، بحرین، مالزی، عمان، عراق و سوریه روزهای جمعه و شنبه را به ­عنوان تعطیلات پایان هفته برگزیده اند. در کره شمالی و پاکستان هم تنها روز یکشنبه تعطیل است.

تعداد روزهای تعطیل ایران کمتر از متوسط جهان است

طبق تقویم رسمی ایران، تعداد تعطیلات مناسبتی مذهبی، ملی و انقلابی در ایران 26 روز است که با محاسبه 52 روز جمعه در سال، مجموع تعطیلات به 78روز می‌رسد. اما در اکثر نقاط جهان، تعطیلات پایان هفته دو روز است که اگر هیچ تعطیلی مناسبتی دیگری نیز در این کشورها وجود نداشته باشد، مجموعا 104 روز تعطیل در سال برای آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل، میزان روزهای تعطیل در ایران کمتر از متوسط جهانی برآورد می‌شود.

طبق بررسی اتاق تهران، 10 روز متعلق به تعطیلات ملی و انقلابی در 4 ماه از سال قرار گرفته‌اند. تعطیلات فروردین مربوط به عید نوروز، روز جمهوری اسلامی و روز طبیعت است. تعطیلات خرداد ماه در 14 و 15 این ماه قرار گرفته و ماه‌های بهمن و اسفند هم هر کدام یک روز تعطیلی دارند؛ 22 بهمن و 29 اسفند. این تعطیلات نیز هر سال جای متفاوتی در میان روزهای هفته به خود اختصاص می‌دهند. در میان ماه‌های قمری نیز تنها در سه ماه تعطیلی وجود ندارد. پراکندگی این تعطیلات در میان روزهای هفته فرصت‌هایی را برای تعطیلات غیررسمی ایجاد می‌کند. طبق گزارش اتاق تهران، در میان 14 کشور اسلامی بررسی شده، ایران بیشترین تعطیلات مذهبی را دارد که 16 روز است. پراکندگی تعطیلات مناسبتی در ایران و متغیر بودن آنها در سال‌های مختلف موجب شد تا روزهای بین دو تعطیلی نیز فعالیت در کشور شکل عادی پیدا نکند. هرچند این ایام تعطیل نیستند و دولت هم از تعطیل کردن آنها پرهیز دارد اما عملا بسیاری از کارمندان و کارگران ترجیح می‌دهند مرخصی خود را در این روزها استفاده کنند تا چند روز تعطیلی برای خود دست و پا کنند و حجم سفرهای داخلی در این ایام افزایش پیدا کند.

تاثیر ایام نوروز بر نظام سلامت

یکی از مزایای تعطیلات ملی مانند نوروز آن است که فرد می تواند با اعضای خانواده خود اوقات فراغت خوبی را پشت سر بگذارد و از تنش‌های کاری که در طول هفته با آن دست به گریبان است دور شود که قطعا این مساله بر بهره وری فرد تاثیر خواهد گذاشت. همچنین این تعطیلات می توانند صنعت توریسم را رونق بدهند اما تعطیلی های متناوب و برنامه ریزی نشده پیش و پس از ایام عید می تواند روی نظام بانکی و مالی کشور تاثیر گذار باشند. همچنین روی نظام سلامت نیز تاثیر زیادی برجای بگذارند.

دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت در این زمینه گفت: وزارت بهداشت جزو دستگاه هایی است که هرساله در ایام نوروز بیش از سایر دستگاه ها در خدمت مردم است و همکاران ما در حوزه های مختلف از جمله اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی، بهداشت محیط و بهداشت اماکن، بهداشت آب آشامیدنی و غذا آمادگی کامل دارند و علاوه براینها در مقوله خون و فرآورده های خونی و دارو نیز کمبودی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جای تاسف دارد که در مقوله غذا و آشامیدنی ها تقلب وجود دارد، افزود: برای اینگونه تخلفات باید مجازات بازدارنده درنظر گرفته شود، تا آمار تخلفات کاهش پیدا کند و البته تشخیص این حجم از تخلفات نشان دهنده این است که همکاران ما در بخش نظارت کار خود را در حد مقدورات به خوبی انجام داده اند.

وی درخصوص عملکرد اورژانس در طرح سلامت نوروزی ادامه داد: اورژانس پیش بیمارستانی بالغ بر 130 هزار ماموریت داشته که 24 درصد این ماموریت ها مربوط به حوادث ترافیکی است.

هاشمی با اشاره به اینکه آمار رخداد تصادفات مشابه سال قبل بوده و علیرغم اطلاع رسانی ها و هشدارها، تا این لحظه میزان آن کاهش پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: بالغ بر 4900 دستگاه آمبولانس، 65 اتوبوس آمبولانس و 34 بالگرد مسئولیت این بخش را برعهده دارند و تاکنون بیش از 19 هزار عمل جراحی انجام شده است که نشان دهنده فعالیت موثر سیستم درمانی در بیمارستان های دولتی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح سلامت نوروزی تا 15 فروردین ادامه دارد، گفت: طولانی بودن مدت تعطیلات یکی از مشکلات حوزه سلامت به ویژه در بخش خصوصی است، زیرا فعالیت بخش خصوصی در ایام تعطیل به میزان بخش دولتی نیست و همین موضوع منجر به نارضایتی و اعتراض مردم می شود و راه حل این مشکل، آن است که در مورد اصل موضوع تعطیلات طولانی مدت که عملکرد سایر دستگاه ها را نیز مختل می کند، تصمیم صحیحی اتخاذ شود.

دکتر هاشمی درخصوص حضور متخصصان و فوق تخصصان در بیمارستان ها در ایام نوروز گفت: وقتی گفته می شود، در بیمارستان های دولتی در ایام نوروز، حدود 20 هزار عمل جراحی انجام شده است، حضور پزشک، متخصص و فوق تخصص نیز محرز می شود، اما تعداد آنها مشابه ایام عادی سال نیست و این در شرایطی است که بیماری ها نوروز و غیر نوروز نمی‌شناسند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا