نقش رسانه‌ها در گرایش مردم به ورزش همگانی

سلامت یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار و بخشی جدایی ناپذیر از آن به شمار می رود که برای داشتن وضعیت مطلوب در آن، دست اندرکاران بهداشتی همواره توصیه های مختلفی را ارائه می نمایند. در این میان ورزش و به خصوص ورزش همگانی که موجب ارتقای سلامت افراد و به دنبال آن افزایش امید به زندگی می گردد جایگاه ویژه ای دارد. امروزه پدیده ورزش به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر و یک نیاز اساسی و زیربنایی به عنوان یکی از زیرشاخص های توسعه انسانی در جوامع به حساب می آید.

در میان انواع فعالیت های ورزشی، «ورزش همگانی» علاوه بر کمک به سلامت جسم افراد و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی و بهداشتی، دارای کارکردهای بسیار مطلوبی نظیر افزایش همدلی، تقویت همبستگی و مشارکت اجتماعی، تحکیم روابط و پیوندهای جامعه، انجام پاره ای آموزش های اجتماعی و به دنبال آن پیشگیری از بسیاری مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی است.

با توجه به فواید بسیار ورزش همگانی، متولیان بهداشتی در کشورهای مختلف سعی در گسترش روزافزون این پدیده داشته و در این راه از ابزارهای مختلفی سود می جویند. رسانه های جمعی یکی از مهم ترین ابزارها در این زمینه هستند که توجه ویژه به آن ها برای گسترش ورزش همگانی می تواند نتایج مفیدی را به همراه داشته باشد. بررسی نقش این گونه رسانه ها در توسعه و افزایش گرایش مردم به ورزش همگانی موضوع پژوهشی است که توسط محققینی از دانشگاه شهید بهشتی و مازندران به انجام رسیده است.

این پژوهش کاربردی به شیوه توصیفی و پیمایشی انجام شده و  جمع آوری اطلاعات آن به صورت میدانی بوده است. نتایج این مطالعه که با مشارکت 350 نفر از شهروندان همدانی شامل 150 مرد و 150 زن انجام گردیده، در پژوهش نامۀ «مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی» سال دهم شماره 20 منتشر شده است.

نتایج پژوهش نشان می دهد که تمام انواع رسانه های جمعی شامل رسانه های تصویری، صوتی و چاپی می توانند بر گرایش مردم به ورزش همگانی اثرگذار باشند. بر اساس نتایج به دست آمده تشویق شدن به فعالیت بدنی از طریق رسانه ها مخصوصا تلویزیون اثر خاصی در توسعه ورزش همگانی در میان همه اقشار مردم به ویژه بانوان دارند.

بنا بر نظرات تحلیل شده مشارکت کنندگان در این پژوهش، میزان برنامه های آموزشی ورزشی در رسانه های گروهی ایران کم یا ناچیز قلمداد می شود. این در حالی است که آموزش مستمر می تواند در تغییر یا هدایت انگیزه ها و جهت دهی آن ها به سوی رفتارهای مناسب تاثیر داشته باشد. آموزش، یکی از عوامل مهم در افزایش مشارکت افراد در ورزش به شمار آمده و رسانه ها می توانند به عنوان ابزار تعلیمی برای آموزش ورزش همگانی عمل نمایند.
 

یافته های پژوهش حاکی از آن است که علیرغم تاثیرگذاری بالقوه بالایی که رسانه ها برای جذب مردم به فعالیت های ورزشی همگانی از طریق تبلیغات دارند، از این عامل برای تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب جهت گرایش بیشتر مردم به ورزش همگانی به درستی استفاده نگردیده است.

در مجموع محققین اشاره می نمایند که رسانه های عمومی می توانند در گرایش مردم به ورزش همگانی نقش عمده و قابل توجهی داشته باشند. از این رو نه تنها مدیران رسانه ای باید به بهبود وضعیت فعلی در تبلیغات مربوطه بپردازند، متخصصان ورزشی نیز باید علاوه بر انتشار یافته های علمی در رسانه های تخصصی، به همکاری با رسانه های همگانی پرداخته تا از این طریق تاثیرات بیشتری در توسعه ورزش داشته باشند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا