زنبورهای مکانیکی گردافشانی گل‌ها را به عهده می‌گیرند

زنبورهای عسل و به‌صورت کلی زنبورها یکی از کلیدی‌ترین عناصر بقای حیات بر روی کره زمین به‌حساب می‌آیند. این موجودات به کمک رفتار خود و نوع زندگی‌شان نقش برجسته‌ای در انتشار گرده گل‌ها دارند. گل‌ها پس از گردافشانی بخش عمده‌ای از انتشار گرده‌های خود را مدیون زنبورهای عسل هستند. وقتی زنبورها برای مکیدن شهد گل‌ها به سراغ آن‌ها می‌آیند، گرده گل به بدن آن‌ها می‌چسبد و در مراجعه به گل‌های بعدی این گرده‌ها به محل موردنظر برای رشد یک گیاه جدید انتقال پیدا می‌کنند.

با این وجود یکی از مشکلات بسیار بزرگ امروزی جهان ما این است که بسیاری از گونه‌های زنبورها در میان لیست موجودات در آستانه انقراض قرار دارند و این امر موجب شده است که عملیات انتقال گرده گیاهان با مشکل روبرو شود. این موضوع به این معنی است که گیاهان نیز به‌واسطه مشکل پیش آمده برای زنبورها، در معرض خطر جدی قرار دارند.

با این شرایط بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان به فکر راهکارهایی برای رفع این مشکل افتاده‌اند ولی در میان آن‌ها شرکتی که کمتر انتظار آن می‌رفت توانسته است یک راهکار هوشمندانه را ارائه کند. شرکت وال مارت که بیشتر به خاطر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود مشهور است، به‌خوبی توانسته است خودش را با نیازهای روز جهان تطبیق بدهد و به راهکاری برای رفع مشکل زنبورها ارائه کرده است.

این راهکار شامل استفاده از زنبورهای روباتیکی است که در حقیقت پهپادهای بسیار کوچکی هستند که می‌توانند مانند زنبورها پرواز کنند. این زنبورهای مکانیکی به‌خوبی می‌توانند برای اجرای فعالیت‌هایی که به‌واسطه کاهش تعداد زنبورها به خطر افتاده است، مفید باشند.

این پهپادها می‌توانند با تقلید از رفتار زنبورها عملیات پرواز از یک گل به گل دیگر را انجام داده و در این روند نیز گرده گل‌ها را به مکان مورد نیاز انتقال بدهند. به این ترتیب این شرکت اختراع خود در این زمینه را ثبت کرده است که البته هنوز مشخص نیست که چه زمانی به مرحله عملیاتی شدن خواهد رسید.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا