خودروهای خودران چقدر ایمن هستند؟

سالانه در سراسر جهان 1.3 میلیون نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. افزایش ضریب ایمنی خودروها و تشدید مقررات راهنمایی و رانندگی، از جمله اقداماتی است که با هدف کاهش تلفات جاده ای صورت گرفته است.

توسعه فناوری خودروهای خودران (self-driving cars) و جایگزین شدن ربات هایی که هرگز دچار حواس پرتی نشده و در حالت خواب آلودگی یا مستی رانندگی نمی کنند، گزینه دیگری است که می تواند در این زمینه موثر باشد.

اما این سوال مهم هنوز وجود دارد که خودروهای خودران چقدر ایمن هستند؟

خودروی خودران اوبر (Uber SUV) اواسط مارس جاری درحال آزمایش در شهر تمپی در آریزونا، (بدون گرفتن ترمز) با یک زن برخورد کرد و منجر به مرگ وی شد.

این خبر موجی از نگرانی را نسبت به این خودروها به ویژه در آمریکا ایجاد کرده است. نتایج یک نظرسنجی در این کشور نشان می دهد که 63 درصد مردم آمریکا از رانندگی با یک خودروی کاملا خودران هراس دارند.

برای تعیین میزان ایمن بودن خودروهای خودران، باید به این سوالات پاسخ داده شود:

خودروهای خودران چطور کار می کنند؟

خودروهای خودران، دنیای اطراف خود را با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط دوربین ها، رادارها و حسگرهای لیدار (lidar) – برای تعیین شکل و موقعیت اجسام و خودروهای اطراف – مشاهده می کنند.

پردازشگرهای فوق سریع با پردازش این داده ها، تصویری 360 درجه از اطراف خودرو، خطوط، وضعیت ترافیک، عابران پیاده، چراغ راهنمایی و رانندگی و هر چیز دیگر در مسیر خودرو تهیه می کنند که به خودرو برای ادامه مسیر یا توقف کمک می کند.

چرا مهندسان معتقدند که خودروهای خودران ایمن تر هستند؟

رگولاتورهای ایمنی در آمریکا معتقدند که 94 درصد تصادفات ناشی از خطاهای انسانی هستند. حواس پرتی رانندگان در زمان استفاده از تلفن همراه هوشمند، میزان تلفات رانندگی در آمریکا را از سال 2014 تا 2016، حدود 14 درصد افزایش داد.

اما ربات ها مانند انسان دچار حواس پرتی نشده و با دقت بر رانندگی متمرکز هستند. پیشرفت در توسعه هوش مصنوعی می تواند رانندگی با خودروهای خودران را ایمن تر کند.

علت تصادفات خودروهای خودران چه بود؟

بسیاری از تصادف های خودروهای خودران ناشی از دخالت در فرآیند کنترل خودرو و یا توقف ناگهانی خودرو روی دادند. تصادف منجر به مرگ در آریزونا، نخستین تصادف یک خودروی کاملا خودران محسوب می شود.

تصادف و مرگ راننده خودروی خودران تسلا Model S، بدلیل چرخش و قرار گرفتن ناگهانی یک کامیون در مسیر خودرو به وقوع پیوست. نتایج بررسی ها نشان داد که علاوه بر ضعف عملکرد سیستم رانندگی خودکار، عملکرد راننده هر دو خودرو در این حادثه تأثیر گذار بوده است.  

علت وقوع حادثه آریزونا چه بود؟

فناوری خودروهای خودران همچنان در تشخیص عابران پیاده از اجسام غیرزنده مانند بوته ها یا تیر چراغ برق مشکل دارند. تصادف Uber SUV در ساعت 10 شب به وقوع پیوست؛ حسگرهای خودروی خودران نتوانستند عبور این زن از خیابان را تشخیص داده و به موقع با گرفتن ترمز، خودرو را متوقف کنند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: bloomberg

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یکی از مسائل امروز دنیای تکنولوژی ماشین های خودران است که مسئله امنیت آن به دغدغه ای مهم تبدیل شده است. بسیار نیاز است که درباره این موضوع کارکنیم و مطالب این چنینی تهیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا