تقویت سلامت روحی و ارتقای منزلت اجتماعی کودکان با سفر

اما سفر برای کودکان می تواند توام با هیجان های روحی زیادی باشد و فواید بی شمار دیگری مانند بالاتر رفتن اعتماد به نفس، عزت نفس، بهبود شخصیت، ایجاد انگیزه و …. به همراه داشته باشد. در ادامه به برخی از مهمترین فواید سفر برای کودکان اشاره می‌کنیم.

1. کودکان صبر و حوصله را یاد می گیرند: کودکان، به ویژه کودکان کوچک تر، ذاتا صبور نیستند و انتظار دارند هر موقع تقاضایی داشتند، بلافاصله نیازشان برطرف شود. مسافرت کردن می تواند با تاخیرهای غیر منتظره همراه باشد و کودکتان چاره‌ای جز صبر کردن نخواهد داشت. سفرهای طولانی اتوبوسی یا انتظار در صف و … همگی مواردی هستند که می تواند به کودکتان صبر کردن را بیاموزد.

2. کودکان استقلال و مسوولیت را یاد می گیرند: کودکان در طول مسافرت یاد می گیرند که مسوولیت پذیرتر شوند. شما می‌توانید به کودکتان بیاموزید که در مورد چیزهایی که متعلق به اوست، مسوولیت پذیر باشد و مطمئن شود که همه وسایل ضروری اش را جمع می کند.

3. آگاهی های فرهنگی در کودکان ایجاد می شود: مسافرت چشم های کودکان را به سوی پنجره های جدید دنیا باز می کند. آنها با زبان ها و فرهنگ های مختلف مواجه می شوند. آنها می فهمند که مردم به طرز متفاوتی در سراسر جهان زندگی می کنند و ارزش های گوناگونی دارند. آنها درباره زبان های جدید، تاریخ، مردم، غذاها و فرهنگ ها می آموزند.

4. پیوند خانوادگی تان قوی تر می شود: هنگامی که با یکدیگر مسافرت می کنید، تمایل دارید که تجارب فراوانی را که پیوند خانوادگی تان را تقویت می کند و به شما کمک می کند تا با خانواده تان نزدیک تر باشید، به اشتراک بگذارید.

5. تجارب یادگیری کودکان افزایش می یابد: مسافرت به کودکان تجارب دنیای واقعی را ارایه می دهد و حتی نمونه های واقعی از آن چه که در مدرسه یاد گرفته اند، ارایه می کند. بازدید از یک موزه تاریخ یا یک گالری هنری مشهور، به کودکتان یک چشم انداز غنی از آن چه که پیش از این در کلاس درس یاد گرفته است، ارایه می کند.

6. کودکان اجتماعی می شوند و راحت تر دوست پیدا می کنند: کودکان می آموزند که با غریبه ها بهتر ارتباط برقرار کنند و حتی لبخندها و داستان هایشان را با آشنایان جدید به اشتراک بگذارند. این درس ارزشمندی است که آن ها بیاموزند که هر آن چه را که در زندگی مهم است، با خنده و شادی جشن بگیرند.

7. کودکان در مهارت های تصمیم گیری گروهی تبحر می یابند: در حالی که در زندگی روزمره به نظرات کودکان کمتر اهمیت داده می شود، والدین در طول تعطیلات بیشتر به نظرات کودکانشان توجه می کنند. از اینرو، والدین فرصتی برای ابراز نظر در تمام تصمیم گیری های خانواده به فرزندشان ارایه می کنند تا در هر زمینه ای به ابراز نظر و عقیده بپردازد.

8. کودکان یاد می گیرند که چگونه منطبق شوند: در هنگام سفر ممکن است موقعیت های مختلفی وجود داشته باشد که نیاز باشد کودکان خود را بدون هیچ گله و شکایتی با آن ها سازگار و منطبق کنند. تاخیر هواپیما یا تغییر ناگهانی وضعیت آب و هوا از جمله آنهاست. از اینرو، کودکان با توجه به این که انتخاب دیگری ندارند، یاد می گیرند که خود را با شرایط وفق دهند.

چگونه سفری دلنشین با کودکان مان داشته باشیم؟

هرچند مسافرت نقش زیادی در کاهش استرس ها و دغدغه های روحی و روانی دارد اما برای خیلی از والدین سفر کردن با کودکشان کار راحتی به نظر نمی رسد و دنبال راهکارهایی برای سفری راحت و پر آرامش هستند. شاید بد نباشد چند نکته کلیدی را به خاطر بسپارید تا این سفر برایتان دلنشین تر شود.

-بردن کتاب، اسباب بازی مورد علاقه کودک، موسیقی مورد علاقه ی شنیدن نوارهای قصه می تواند به آرامش کودک در سفر کمک کند. اگر با اتومبیل شخصی تان سفر می کنید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است فضای داخل خودور خالی بماند و همه وسایل را در صندوق عقب ماشین جای دهید چون بچه ها دوست ندارند بین ساک ها و چمدان ها فشرده شوند و در این شرایط، حتما بدخلق می شوند.

-اگر کودک بالای 3 سال است، می توانید در مورد سفرتان با او صحبت کنید؛ اجازه بدهید کودک شما هم بداند قرار است کجا را ببیند و چه برنامه هایی دارید؛ برنامه هایی مانند دیدن حیوان ها یا خوردن غذاهای خاص حتما برای او جالب خواهد بود یا می توانید از خودش بپرسید که دوست دارد در طول سفر چه کارهایی انجام دهد؛ اگر امکان انجام این کار نبود، برایش توضیح دهید و پیشنهادهای دیگری را با او در میان بگذارید.

-شهر یا کشور مقصد را روی نقشه به کودکتان نشان دهید.معمولا بچه های کوچک از دنبال کردن نقشه لذت می برند. عکس اماکن دیدنی را که قرار است ببینید، به کودک نشان دهید و او را برای سفر مشتاق کنید.

– در خانه دفترچه ای تهیه  کنید و به تعداد روزهایی که در سفر خواهید بود، برگه داشته باشد. تاریخ هر روز را بالای هر صفحه بنویسید. از کودک بخواهید در طول سفر نقاشی کارهایی که در آن روز انجام داده یا چیزهای جالبی که دیده را بکشد؛ در برگشت، این دفترچه خاطرات زیبایی برای شما خواهد ساخت.

– برای اینکه به کودک کمک کنید سفرش را به خاطر بسپارد، در هر شهر کارت پستال برای او بگیرید و در پشت آن کودک نکاتی در مورد آن شهر بنویسد یا به شما بگوید تا برایش بنویسید؛ در بازگشت در کارت پستال سوراخ کوچکی درست کنید و در حلقه ای بگذارید و برای او نگه دارید .

– اگر فرزند شما آن قدر بزرگ شده که بتواند دوربین عکاسی را در دستش کنترل کند، از او بخواهید که از شما یا منظره‌های دور و برش عکس بگیرد و سفر را از دید کودک خود ببینید.

– در سفرهای طولانی به نحوی برنامه‌ریزی كنید كه حین سفر هرچند ساعت یك بار كودك بتواند از ماشین بیرون بیاید و استراحتی بكند، به اطراف بدود، به توالت برود و كارهای دیگری انجام دهد. در صورت مواجه شدن با هرگونه خرابكاری و شیطنت با توضیح دادن مشكل رفتاری به كودك و گوشزد كردن رفتار درست، به این مساله رسیدگی كنید.

– اگر با هواپیما سفر می‌کنید، بد نیست چند تا بازی که مناسب انجام‌دادن داخل هواپیما باشد، یاد بگیرید. یکی از بهترین اسباب‌بازی‌ها برای سفر تخته‌های مغناطیسی در ابعاد مسافرتی است. قلم این تخته‌ها متصل است و نمی‌افتد، قطعه‌ قابل گم شدن ندارد و کاغذها و قلم‌های کودک شما هرگز تمام نخواهد شد. می‌توانید روی آن کلمات کوتاه بنویسید و به کودک خواندن آنها را یاد بدهید ، کودک ازخواندن کلمات لذت خواهد برد. یا می‌توانید اشکال ساده‌ای بکشید و از کودک خود بخواهید حدس بزند که چه شکلی کشیده‌اید. این اسباب بازی برای کودک، یا شاید حتی برای پدر و مادر، بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود .

– اگر خواستید برای یکی از عزیزان کودک‌تان سوغاتی بخرید ( مثل مادربزرگ یا پدربزرگ) از او هم نظرش را بپرسید. مطمئن باشید از این که در این کار مشارکت کند، خوشحال خواهد شد.

– اگر کودکتان ممنوعیت غذایی دارد، قطعا باید آن را در طول سفر هم رعایت کنید تا دچار مشکل نشود، مثلا اگر به انواع سس‌ها، سوسیس و کالباس و… حساسیت دارد، بهتر است هنگام سفر هم از مصرف آنها خودداری کنید. از طرف دیگر، بهتر است قبل از سفر و از طریق اینترنت رستوران های مناسب شهر مورد نظر را پیدا کنید تا با خیال آسوده تری به رستوران بروید. در طول راه هم بهتر است از غذای خانگی ای که خودتان درست کرده اید، استفاده کنید تا بعدا دچار دل درد و مسمومیت نشوید.

– بچه‌ها نسبت به تغییرات آب‌وهوایی حساس‌تر هستند؛ بهتر است داروهایی مانند ضد تهوع، دل‌درد، ضد تب، ضد حساسیت یا پماد و لوسیون‌های خارش حشرات و امثال این‌ها  را همراه خود داشته باشید.

– در طول پرواز ممکن است کودک شما دچار گوش‌درد شود. برای بچه‌های زیر دو سال شاید بد نباشد با مشورت پزشک از استامینوفن مخصوص کودکان استفاده کنید؛ هم‌چنین بهتر است پنبه یا پدهای کوچک نرم توی گوش کودک بگذارید. در مورد بچه‌های بالای دو سال به احتمال زیاد این مشکل با آب‌نبات موردعلاقه‌شان حل می‌شود ولی آن‌ها هم بد نیست که پنبه توی گوش‌شان داشته باشند.

– بسته‌ بهداشتی شامل دستمال‌کاغذی، پنبه، محلول یا ژل ضدعفونی‌کننده و دستمال مرطوب تهیه کنید.

– بهتر است عکس جدیدی از کودک خود همراه داشته باشید تا در صورتی که گم شد، برای پیدا کردنش از عکس کمک بگیرید. می توانید از بیمارستان ها دستبند پلاستیکی تهیه کنید و روی آن نام و شماره تلفن یا آدرس محل اقامت مربوط به کودک‌تان را بنویسید. فراموش نکنید اگر مسافر خارج از کشور هستید، باید مشخصات را به زبان انگلیسی بنویسید و نه به زبان مادری.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا