چرا در اروپا برف نارنجی بارید؟

در پی بروز بارش شگفت‌انگیز برف نارنجی در بخش‌هایی از قاره اروپا و به‌ویژه اروپای شرقی در زمستان گذشته، روزنامه‌ها و رسانه‌های محلی اقدام به انعکاس آن کرده و یک روزنامه روسی در شهر سراچه‌ای روسیه نوشت: ما امسال شاهد آسمان مریخ در شهرمان هستیم. فارغ از واکنش‌های رسانه‌ای و تعجب مردم، پژوهشگران به بررسی دلایل علمی بروز این پدیده پرداخته و برای بسیاری از آن‌ها این سؤال پیش آمد که آیا مشابه بارش برف نارنجی پیش‌ازاین نیز رخ‌داده بود یا نه؟

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در این رابطه، بارش برف نارنجی به مدت سه روز در مناطق فوق ادامه داشته و شن و ماسه‌ای که از طوفان صحرای بزرگ آفریقا در همه‌جا پخش بوده، را همراه خود داشت. بادهایی که خلاف جهت ساعت حرکت کرده و وزیدند به‌واسطه سیستم کم‌فشار در سراسر اروپا حرکت کرده و بادهای جنوب و جنوب غربی را از کویر به سمت اتمسفر هدایت کردند. آنجا گردوغبار صحرا آفریقا با برف و باران مخلوط شد و سپس در آسمان اروپا بر روی دامنه‌های برفی این مناطق فرود  آمد.

استیون کیتس (Steven Keates) از هواشناسان و محققان این تیم تحقیقاتی در این رابطه می‌گوید: « همان‌طور که شن و ماسه به سطح بالاتری از اتمسفر منتقل می‌شود، در سایر نقاط توزیع خواهد شد و وقتی باران یا برف شروع به بارش می‌کنند، این شن و ماسه را با خود به پایین می‌آورند.» بر اساس گزارش‌های حاصله، ذرات گردی (pollen particles) نیز در این مخلوط دیده می‌شدند.

پیش از بارش برف نارنجی، بادهای مملو از ماسه صحرای بزرگ آفریقا، در سرتاسر دریای مدیترانه  وجود  داشته و کرت (Crete) جزیره یونانی را غرق گردوغبار کرد و این وضعیت  تا ترکیه ادامه داشته به‌طوری‌که دید افراد این منطقه را محدود و مختل کرده بود.

طبق گزارش رصدخانه آتن، در ۱۰ سال گذشته غلظت گردوغبار آفریقا بالا بوده و این واقعه یکی از بزرگ‌ترین انتقال‌های شن و ماسه صحرای بزرگ آفریقا به یونان است. بر اساس گزارش‌های ثبت‌شده، در اروپای شرقی غلظت گردوغبار از حد معمولی بالاتر بوده است و نظیر این واقعه هر پنج سال یک‌بار اتفاق می‌افتد. در ماه اکتبر، طوفان اوفلیا (Ophelia) شن و ماسه صحرای بزرگ آفریقا را به آسمان اقیانوس آرام برده و باعث شده تا هوا قرمزرنگ شود، درحالی‌که باد شدید در پرتغال و اسپانیا  شروع به وزیدن کردند. در سال ۲۰۰۷ میلادی برف نارنجی در بخش‌هایی از سیبری بارید. بوی مواد فاسد شده، ماده چرب حاوی غلظت بالای آهن، اسیدها و نیترات باعث آلودگی شیمیایی هوای مناطق نزدیک قزاقستان شد.

ترجمه: احسان محمد حسینی