تعطیلی باغ وحش خرم‌آباد در صورت استمرار مرگ حیوان‌ها

شکست پروژه احیای گوزن زرد ایرانی با مرگ این‌گونه نادر واکنش‌های مختلفی مبنی بر غیراستاندارد بودن باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد و کوتاهی مسوولان  در پی داشت. هنوز مرگ گوزن زرد ایرانی از ذهن‌ها کمرنگ نشده بود که باغ‌وحش خرم‌آباد بار دیگر خبرساز شد و این بار مرگ دو قلاده شیر تازه متولدشده، غیراستاندارد بودن باغ‌وحش را بار دیگر به مسوولان گوشزد کرد.

ابراهیم توکلی، مدیرکل دامپزشکی استان لرستان در این خصوص گفت: باغ‌وحش خرم‌آباد سال‌های گذشته به دستور استاندار سابق لرستان ساخته و به شهرداری دست سپرده شد. نگهداری باغ‌وحش خرم‌آباد حدود یک سال به عهده شهرداری بود. پس‌ازاینکه شهرداری به دلایل مختلف نتوانست این باغ‌وحش را نگهداری کند، نگهداری آن به دانشکده دامپزشکی واگذار می‌شود و ازآنجا که دانشکده نیز پس از گذشت شش ماه از پس آن برنمی‌آید به ‌اجبار نیمه دوم سال ۹۱ به دامپزشکی واگذار می‌شود. اصلا نگهداری از دام‌های وحشی و اهلی در شرح وظایف دامپزشکی نیست.

وی به تغذیه مناسب حیوان های باغ‌وحش خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: ازآنجاکه حیوان های این باغ‌وحش تغذیه و زاد و ولد مناسبی داشته‌اند سالانه دام‌های آن به باغ‌وحش‌های دیگر فرستاده می‌شود بنابراین مرگ و تلف شدن هرازگاهی حیوان ها در باغ وحش عادی است و در باغ‌وحش‌های دیگر نیز این تلفات دیده می‌شود.

وی به تلف شدن یک گوزن، یک قوچ و دو توله شیر طی دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: علت مرگ گوزن استرس بوده چراکه این نوع گوزن‌های خاص بسیار پراسترس هستند و با واکنشی خود را به در و دیوار می‌زنند بنابراین اگر از هر متخصصی هم پرسیده شود استرس این نوع گوزن ایرانی را تایید می‌کند.

توکلی عنوان کرد: وظیفه دامپزشکی پیشگیری و کنترل بیماری، تشخصی و درمان است که با این‌وجود مجموعه دامپزشکی با تمام وجود از این باغ‌وحش نگهداری کرده و بناشده به بخش خصوصی واگذار شود.

متاسفانه باغ وحش خرم آباد مانند خیلی از کارهای بی برنامه استان در بام خرم آباد ایجاد شده است که استانداردهای مد نظر را ندارد. در صورت ادامه روند مرگ حیوان ها در باغ وحش خرم آباد و توجه نکردن به استانداردسازی آن مجبور می شویم باغ وحش را تعطیل کنیم.

تهدید مدیرکل محیط زیست لرستان به تعطیلی باغ وحش خرم آباد

به گفته مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، در صورت ادامه روند مرگ حیوان ها در باغ وحش خرم آباد و توجه نکردن به استانداردسازی آن مجبور می شویم باغ وحش را تعطیل کنیم.

وی با تاکید براینکه حساسیت های زیادی از سوی مردم کشور و استان در رابطه با باغ وحش خرم آباد وجود دارد گفت: متاسفانه باغ وحش خرم آباد مانند خیلی از کارهای بی برنامه استان در بام خرم آباد ایجاد شده است که استانداردهای مد نظر را ندارد.

وی به مشکل های فراوان باغ وحش خرم آباد از جمله محل نگهداری، تغذیه، بهداشت و درمان گونه های جانوری اشاره کرد و افزود: وجود این مشکلات باعث شده پارسال و امسال چند گونه نادر در این باغ وحش از بین برود.

وی با تاکید بر استاندارد نبودن باغ‌وحش خرم‌آباد عنوان کرد:  پس از تلف شدن گوزن زرد ایرانی در باغ‌وحش خرم‌آباد جلسه‌های فراوانی با معاون عمرانی استانداری لرستان برگزار و در این زمینه تصمیم‌هایی گرفته شد. اصرار دامپزشکی لرستان بر این است که این باغ‌وحش به بخش خصوصی یا دولتی واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌ طورمعمول در کل کشور مدیریت باغ‌وحش‌ها بر عهده شهرداری‌ها بوده که در این زمینه با شهردار خرم‌آباد و معاون عمرانی استانداری لرستان برای واگذاری باغ‌وحش به شهرداری جلساتی را برگزار و بناشده که شهرداری خرم‌آباد اقدام به انجام مطالعات اولیه برای واگذاری باغ‌وحش به این نهاد را انجام دهد.

مدیرکل محیط ‌زیست لرستان با اشاره به اینکه شهرداری تاکنون در این زمینه به جمع‌بندی کامل نرسیده است اظهار داشت: درصورتی‌که روند مدیریت باغ‌وحش خرم‌آباد این‌گونه باشد و استانداردها در آن رعایت نشود با توجه به وظیفه نظارتی که ما داریم مجبور به تعطیلی آن هستیم و باید گفت تلف شدن حیوانات در باغ‌وحش‌ها در دنیا امری طبیعی است اما نباید این امر اتفاق بی‌افتد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا