توسعه همکاری دانش پزشکی ایران و آلمان

چند روز پیش در راستای این همیاری های علمی، نمایشگاه همکاری‌های علمی ایران و آلمان روز سه‌شنبه ۲۰ مارس (۲۹ اسفند) در دانشگاه مونستر آلمان به همت دکتر اسون مویت، قائم‌مقام ریاست دانشگاه مونستر و دکتر علی گرجی، استاد این دانشگاه و حمایت موسسه مبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) گشایش یافت. موضوع این نمایشگاه مروری بر تاریخچه همکاری‌های علمی ایران و آلمان بود.

در این نمایشگاه که تا جمعه ۲۳ مارس (۳ فروردین) ادامه یافت، حدود ۷۰ پوستر از همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور به نمایش در آمد و تلاش شد تا حدود صد سال همکاری علمی دو کشور به معرض دید عموم گذاشته شود. صدها نفر از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند.

در نمایشگاه دانشگاه علاوه بر دکتر اسون مویت ‌و دکتر علی گرجی چهر‌ه‌های علمی دیگری از دو کشور، از جمله دکتر محمد اعتضاد رضوی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امیرحسین غریب‌نژاد، رایزن علمی سفارت ایران در آلمان و دکتر محند خورشید، رئيس دپارتمان اسلام‌شناسی دانشگاه مونستر نیز حضور داشته و به سخنرانی پرداختند.

دکتر علی گرجی، هدف از برگزاری این نمایشگاه را «توسعه همکاری‌های عملی دو کشور»دانست و گفت: برپایی چنین نمایشگاهی باعث می‌شود دو کشور جدای از افت و خیزهای سیاسی با ویژٰگی‌های یکدیگر بیشتر آشنا شده و به هم نزدیک‌تر شوند.

این پزشک متخصص علوم اعصاب روند همکاری‌های علمی ایران و آلمان را به ویژه در دو دهه اخیر رو به افزایش دانست و گفت: قراردادهایی بین دو دولت در زمینه علوم پزشکی و مراکز حامی تحقیقات بسته شده که ما در تکاپو هستیم این قراردادها را به مرحله اجرایی در بیاوریم.

وی یادآور شد: ما توانستیم روند اعتراضی از طرف دانشمندان جهان، به خصوص دانشمندان آلمانی بر علیه این تحریم‌ها و مشکلاتی که برای بیماران در ایران به وجود آورده بود راه‌اندازی کنیم که این اعتراض ها خیلی موثر واقع شد و کمک کرد که تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برطرف و امکان ورود دارو و تجهیزات پزشکی به ایران فراهم شود.

دکتر علی گرجی اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته شرایط برای تحصیل دانشجویان ایرانی در آلمان، به‌ویژه در رشته‌های پزشکی بهتر شده و یکی از پروژه‌ها که دو کشور آن را آغاز کرده‌اند برگزاری کنگره‌هایی است که در آن به برخی دانشجویان بورس تحصیلی تعلق می‌گیرد.

وی در این خصوص گفت: یکی از پروژه‌هایی که ما از سال گذشته شروع کردیم و ادامه می‌دهیم برگزاری کنگره‌هایی در ایران است. بخشی از کنگره متعلق به دانشجویان است و برخی دانشجویان از آلمان و ایرانی در ‌آنجا سخنرانی می‌کنند و گزارش کارهای علمی خود را ارایه می‌دهند.

وی ادامه داد: در قالب این برنامه پارسال به سه تا از بهترین دانشجویان بورس تحصیلی دادیم. امسال هم قرار است که در اواخر فروردین‌ماه کنگره‌ای در مشهد با حمایت DAAD (که مرکزی برای همکاری‌های علمی آلمان با سایر کشورهاست) برگزار شود. قرار است به شش نفر از دانشجویانی که در این کنگره بهترین گزارش‌های علمی را ارایه ‌دهند بورس تحصیلی اعطا کنیم که بیایند و در آلمان در دوره‌هایی شرکت کنند.

انعقاد تفاهم نامه بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مونستر

از دیگر همیاری ها و همکاری های این دو کشور، انعقاد تفاهم نامه ای مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه مونستر آلمان در راستای توسعه همکاری های علمی و آموزشی است.

دکتر اعتضاد رضوی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: این تفاهم نامه همکاری  میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بخش جراحی اعصاب دانشگاه مونستر آلمان به منظور توسعه همکاری های آموزشی، علمی، تحقیقاتی در زمینه اعمال نوین جراحی اعصاب به ویژه جراحی سرع منعقد شده است.

وی خاطر نشان کرد: انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، چاپ مقالات مشترک، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت در فیلد جراحی اپی لپسی و دعوت برای شرکت در همایش ها و سمینارهای مشترک از دیگر مفاد این قرارداد است.

این قرارداد به امضای پروفسور والتر اشتامر، رئیس دپارتمان جراحی اعصاب دانشگاه مونستر و رئیس فعلی انجمن جراحی اعصاب آلمان و دکتر محمد اعتضاد رضوی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسید.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا