نشر اخبار جعلی در اینترنت توسط فیسبوک

رفتار یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک اطلاعات زیادی را درباره او به دست می‌دهد. پست‌ها، لایک‌ها و کامنت‌ها اطلاعات حاضر و آماده‌ای محسوب می‌شوند که به راحتی قابل ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی و پردازش هستند و سرعت، دقت، ارزانی و ابعاد تحلیل بر مبنای آنها در مقایسه با روش‌های پیشین، مانند نظرسنجی تلفنی و حضوری و امثال آن بسیار کارآمدتر است.

این تنها حرف‌ها و موضع‌گیری‌های صریح یک کاربر نیست بلکه رفتار او را نیز قابل پیش‌بینی می‌کند؛ داده‌پژوهان با استفاده از اطلاعات هزاران، یا میلیون‌ها کاربر، می‌توانند آنها را بسته به ویژگی‌هایی طبقه‌بندی کرده و در میانشان الگوهایی رفتاری را بیابند که جامعه آماری، یا شبکه ارتباطات کاربران را، به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند.

به این ترتیب با گذاشتن مجموعه لایک‌های یک کاربر خاص در بستر این الگوهای رفتاری و گروه‌های مختلف شبکه کاربران، می‌توان ویژگی‌هایی از او را شناخت.

اینکه شما عضو صفحه این گروه موسیقی و آن حساب طنز هستید و پای مطالب این وبسایت و نوشته‌های آن نویسنده لایک می‌زنید شما را در گروه به خصوصی قرار می‌دهد که می‌توان درباره‌اش چیزهایی بیشتر از علاقه به آن موارد مشخص موسیقی، طنز و یادداشت را فهمید.

داده‌پژوهان تنها با بررسی لایک‌ها قادر بوده‌اند که سن، جنسیت، نژاد، گرایش سیاسی و تمایلات جنسی کاربران را با دقت بالا پیش‌بینی کنند. ویژگی‌های دیگر هم مانند طبقه اقتصادی-اجتماعی و مشخصات شخصیتی و روانی هم با دقت پایینتری قابل پیش‌بینی هستند. در یک پژوهش دانشگاه کمبریج حتی اینکه والدین یک کاربر پیش از ۲۱ سالگی او طلاق گرفته‌اند یا نه، در نزدیک به نیمی از موارد به درستی قابل تشخیص بود.

به گفته کریستوفر وایلی( از کارکنان ارشد سابق در کمبریج آنالیتیکا)، الکساندر کوگان، مدرس و پژوهشگر دانشگاه کمبریج، در سال ۲۰۱۴ یک تست شخصیت فیسبوکی ساخته بود که اطلاعات کاربر شرکت‌کننده در تست را به همراه اطلاعات شبکه دوستانش درو می‌کرد. او با دانشگاه سن‌پترزبورگ روسیه نیز در پروژه‌ای درباره بروز آنلاین اختلالات فکری، خودشیفتگی و فرصت‌طلبی‌های غیراخلاقی همکاری می‌کرد. کوگان اطلاعات تست شخصیتی را در اختیار کمبریج آنالیتیکا گذاشت.

کمبریج آنالیتیکا( شرکت مشاور داده‌کاوی و تحلیل داده‌ای) به شرکت لابراتورهای ارتباطات راهبردی (اس‌سی‌ال)، با سوابقی در حوزه نظامی و جنگ روانی، وابسته بوده است. اس‌سی‌ال تا سال ۲۰۱۳ به اسناد محرمانه وزارت دفاع بریتانیا دسترسی داشته و قراردادی با وزارت خارجه آمریکا در میان سوابق آن است.

داده پژوه ارشد سابق در کمبریج آنالیتیکا می‌گوید این شرکت بدون آن که ردی بگذارد اخبار جعلی در اینترنت منتشر می‌کرده است.

وایلی می‌گوید با شرکت ۲۷۰ هزار نفر در تست شخصیت، اطلاعات ۵۰ میلیون نفر، عمدتا در آمریکا، گردآوری شده بود.

با وجود آن که فیسبوک متوجه این داده‌کاوی عظیم و گردآوری کم‌سابقه اطلاعات کاربران شده بود، مدت‌ها اقدامی برای اطلاع‌رسانی به کاربران، محدودیت دسترسی کمبریج‌ آنالیتیکا به داده‌ها و اطمینان از نابودی داده‌ها از طرف آن شرکت نکرد.

به گفته وایلی، کمبریج آنالیتیکا با استفاده از اطلاعات وسیع گردآوری شده استراتژی تبلیغاتی دونالد ترامپ را طراحی کرد و با شناسایی اشخاص مردد در ایالت‌های سرنوشت‌ساز، در تبلیغات انتخاباتی همان ها را با توجه به ویژگی‌های شخصی و اولویت‌های سیاسی مورد نظرشان هدف گرفت.

مدیران کمبریج آنالیتیکا می‌گویند که از اطلاعات فیسبوکی برای کارزار ترامپ استفاده نکرده‌اند و اطلاعات به دست آمده را هم نابود کرده‌اند، هرچند وایلی می‌گوید اسنادی دارد که خلاف این را ثابت می‌کند.

وایلی می‌گوید کمبریج آنالیتیکا تنها داده‌پژوهی نمی‌کرد، بلکه تیمی از روانشناسان، طراحان گرافیک، عکاسان، فیلمسازان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان داشت که پس از شناسایی مخاطب هدف، انبوهی از محتوا را تولید می‌کردند که می‌توانست این مخاطب را در جهت مورد نظر تحت تاثیر قرار دهد و این محتوا را بدون آنکه در ظاهر ارتباطی با تبلیغات ترامپ داشته باشد منتشر می‌کردند.

کریس وایلی پس از افشای این رسوایی بلافاصله از سرویس‌های فیسبوک اخراج شد. وی روز سه‌شنبه در جریان یک مصاحبه‌ زنده در فرانت کلاب لندن گفت: این قدرتی است که فیسبوک در اختیار دارد. آن‌ها می‌توانند شما را از اینترنت حذف کنند.

وی در ادامه گفت: «فیسبوک به‌شدت در تجربه‌های اینترنتی مدرن ما ریشه دوانده است.» به گفته‌ی وایلی، تعلیق او از این شبکه‌ اجتماعی، یک تاثیر دنباله‌دار به‌ همراه داشته است: می‌دانم که این مسخره به‌ نظر می‌رسد اما به‌عنوان مثال من اکنون نمی‌توانم از تیندر (یک شبکه‌ اجتماعی) استفاده کنم زیرا شما اعتبار خود را باید با فیسبوک لعنتی تایید کنید.

 یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های ثبت‌ نام در تیندر، اتصال آن با حساب کاربری فیسبوک است؛ هرچند در حال حاضر امکان ثبت‌ نام به‌وسیله‌ شماره‌ تلفن نیز وجود دارد. این مشکل ظاهرا جزیی و بی‌اهمیت به‌ نظر می‌رسد؛ اما نشان می‌دهد که فیسبوک تا چه حد قدرتمند و فراگیر شده است. این شبکه‌ اجتماعی پلتفرمی است که به ۲ میلیارد نفر امکان می‌دهد با اعضای خانواده و دوستانشان متصل شوند و چت کنند.

وایلی می‌گوید فیسبوک وی را به‌ دلیل نقض شرایط استفاده از خدمات این شرکت، از سرویس‌هایش تعلیق کرده است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا