بحران جهانی چاقی و فست‌فودها

امروزه تقریباً تمام کشورهای جهان به‌طور کمابیش با بحران چاقی روبه‌رو هستند و متأسفانه هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که برای مقابله با این بحران، چه باید کرد. در بین کشورهای مختلف جهان که درگیر چاقی هستند، کشور شیلی یکی از بهترین برنامه‌های مقابله با بحران را ارائه کرده است. در این کشور تغییراتی اساسی و انقلابی در طراحی و ارائه بسته‌بندی غذایی و برچسب‌های اطلاعات ارزش مواد غذائی انجام‌شده است.

شیوع پدیده چاقی از این نظر دارای اهمیت است که به گفته پزشکان، چاقی می‌تواند ضریب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد که برخی از این بیماری‌ها مرگبار هستند. بیماری‌هایی از قبیل دیابت، عوارض قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان، در افراد چاق بیشتر بروز کرده و مشاهده می‌شوند.

در حقیقت دولت شیلی به‌جای ارائه ارقام و آمار و درصدها روی برچسب مواد غذایی از سمبل‌های ساده و پایه‌ای برای اخطار مواد مضر موجود در بسته‌بندی‌های غذایی استفاده کرده است که روی این بسته‌ها نصب‌شده و برای مثال به میزان بالای چربی، نمک، شکر یا چربی‌های اشباع‌شده داخل محصول اشاره می‌کند.

دیگر کشوری که در این زمینه اقدام به تلاش‌هایی مثبت جهت مبارزه با چاقی کرده، کانادا است که ۲۰ درصد از افراد بالغ این کشور دارای مشکل چاقی هستند. کانادا با وضع قوانین منسجم مرتبط با کنترل چاقی در حال تبدیل‌شدن به نخستین کشور پیشرفته‌ای است که این برنامه را در پیش‌گرفته است. هم‌زمان با این کشورها، مکزیک نیز برنامه‌های بهداشت عمومی در رابطه با دیابت، چاقی و اضافه‌وزن را آغاز کرده، برنامه‌ای که باید اذعان داشت شیلی پیشرو و پیشگام آن است.

در ایالات‌متحده آمریکا که یکی از کشورهای اصلی دارای بحران چاقی محسوب می‌شود اما داستان کمی متفاوت بوده و شرکت‌های بزرگ تجاری تلاش می‌کنند اطلاعات و هشدارهای مرتبط با مواد غذائی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار نگیرد. بر اساس اسناد محرمانه‌ای که وب‌سایت خبری Vox به دستاوردهاست، نمایندگان تجارت ایالات‌متحده در تلاش برای لغو سیاست‌های ملی برچسب زدن مواد غذایی در مکزیک، کانادا و همچنین در ایالات‌متحده، از طریق مذاکره با NAFTA هستند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز نیز اعلام شد به‌طور خاص در ایالات‌متحده پیشنهادی در مورد مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و نوشیدنی‌های غیرالکلی ارائه‌شده است که نشان می‌دهد کشورهای درگیر در معامله تجارتی نباید برچسب‌های هشداردهنده را روی محصولات غذائی نصب کنند.

نمونه برچسب هشدار دهنده مواد غذایی

 

این موضوع در حالی است که سبک غذایی آمریکا که مبتنی بر فست‌فودها، همبرگر، نوشابه‌های قندی و … بوده و در سراسر جهان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌شدت به مواد غذایی فرآوری شده وابسته است. بر اساس یک مطالعه اخیر که در BMJ منتشرشده است، تقریباً ۶۰ درصد کالری مصرف‌شده در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ از غذاهای فرآوری شده ازجمله نوشابه، آبمیوه، غذاهای یخ‌زده، نان سفید، کیک و بیسکویت‌ها تأمین‌شده است.

باید در نظر داشت هنگامی‌که ما غذاهای بسته‌بندی‌شده، به‌جای وعده‌های غذای خانگی آماده می‌کنیم، قند، نمک، کالری و چربی بیشتری مصرف می‌کنیم. به همین دلیل مصرف غذاهای آماده‌شده و بسته‌بندی‌شده به‌شدت با بیماری همه‌گیر بیماری‌های مربوط به رژیم غذایی، ازجمله چاقی و اختلالات متابولیکی در سراسر جهان مرتبط است.

تغییر نحوه زندگی و الگوهای تغذیه انسان در دهه‌های گذشته سبب افزایش سطح چاقی در بین جوامع مختلف شده است و در این میان مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که دو کشور آمریکا و کانادا دارای بیشترین تعداد کودکان دارای اضافه‌وزن در سطح دنیا هستند و البته میزان شیوع چاقی در بین کودکان ایالات‌متحده آمریکا بیش از کشور کانادا است. محققان برای دستیابی به نتایج فوق از اطلاعات و آمار موجود در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها Centers for Disease Control and Prevention استفاده کرده و اطلاعات و آمار موجود در این مرکز را در بازه زمانی سال‌های دهه ۱۹۷۰ و ۲۰۰۰ میلادی موردبررسی قراردادند. آن‌ها در این تحقیقات دریافتند که میزان رشد چاقی در رده سنی کودکان و نوجوانان در کشورهای آمریکا و کانادا طی مدت‌زمان فوق‌الذکر از رشدی بسیار نگران‌کننده برخوردار بوده است.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام‌شده، شیوع چاقی در دهه‌های گذشته تنها مربوط به کودکان نبوده و این موضوع در بین افراد بالغ و بزرگ‌سالان نیز مشهود است. اصلی‌ترین دلیل این موضوع نیز افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی و تغییر رژیم غذائی انسان‌ها است که سبب افزایش شدید چاقی در جوامع شده است. در این مطالعات ۶۹ کشور مختلف موردبررسی قرارگرفته و مشخص شد از این میان، متوسط وزن و شاخص توده بدنی مردم ۵۶ کشور طی سال‌های گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است. لازم به توضیح است که در این مطالعات تنها کشورهای دارای شرایط عادی موردبررسی قرارگرفته‌اند و کشورهایی که درگیر جنگ‌های داخلی، خارجی و قحطی بودند، موردمطالعه قرار نگرفته‌اند.

این مطالعات با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه اوکلند University of Auckland در کشور نیوزلند و موسسه ملی سلامت National Institutes of Health در ایالات‌متحده آمریکا انجام‌شده است و پژوهشگران دریافتند افزایش میزان دسترسی به مواد غذائی و تغییر رژیم غذائی انسان‌ها، اصلی‌ترین دلیل شیوع گسترده چاقی در جوامع انسانی است.

شیوع پدیده چاقی از این نظر دارای اهمیت است که به گفته پزشکان، چاقی می‌تواند ضریب خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را در افراد افزایش دهد که برخی از این بیماری‌ها مرگبار هستند. بیماری‌هایی از قبیل دیابت، عوارض قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان، در افراد چاق بیشتر بروز کرده و مشاهده می‌شوند. به همین دلیل در این مطالعات به دولت‌ها توصیه‌شده است که با در پیش گرفتن سیاست‌های پیشگیرانه‌ای، مردم را به سمت مصرف مواد غذائی سالم‌تر سوق دهند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: vox.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا