سرطان تخمدان می تواند با سلول‌هایT مشتق از تومور درمان شود

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،بخشی از این ناکامی به این علت است که بسیاری از تومورها آن‌قدر دچار جهش نشده‌اند که سیستم ایمنی بدن را متوجه سرطان کنند. یکی از روش‌های جایگزین این است که سلول‌هایT مستقیماً از تومور استخراج شوند، در محیط کشت، کشت داده‌شوند و سپس دوباره به بیمار بازگردانده‌شوند.جمعی از محققان سوئیسی طی مطالعه‌ای دریافتند که تومورهای اپی‌تلیال تخمدان، دارای سلول‌هایT هستند که در شناسایی و نابودی سلول‌های سرطانی به‌طور اختصاصی عمل می‌کنند. جداسازی این لنفوسیت‌های نفوذکننده در تومور (TILs) و گسترش آن‌ها برای برای بازگرداندن به بیمار، ایده جدیدی نیست اما تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته بی‌نتیجه مانده‌‌است.

به‌گفته یکی از محققان، زمانی‌که سلول‌ها در محیط آزمایشگاه کشت داده می‌شوند، نسبت آن دسته از سلول‌هایT که قادر هستند جهش‌ها را در سلول‌های سرطانی تشخیص دهند، کاهش می‌یابد. لذا این تیم تحقیقاتی تکنیک تازه‌ای را به‌کار گرفتند که طی آن، TILهای بسیار فعال را شناسایی می‌کنند و به‌گونه‌ای آن‌ها را رشد می‌دهند که نسبت آن‌ها به جای کاهش، افزایش می‌یابد. آن‌ها سپس فعالیت TILهایی را که نئواپی‌توپ‌ها را شناسایی می‌کنند مقایسه می‌کنند. نئواپی‌توپ‌ها بخش‌های جهش‌یافته آنتی‌ژن هستند که سیستم ایمنی را از حضور سرطان آگاه می‌کنند.

محققان دریافتند که TILهای استخراج شده از تومورهای تخمدان که مهندسی شده‌بودند، در شناسایی نئواپی‌توپ‌ها بهتر از سایر TILها عمل کردند؛ و از آن‌جایی که این سلول‌های T کشنده بسیار فعال، درحدود ۹۰درصد از بیماران مبتلا به سرطان تخمدان وجود دارد، لذا می‌توان این روش را به‌عنوان درمانی برای این سرطان درنظرگرفت.

محققان زیادی در سرتاسر دنیا سعی دارند با مهندسی کردن سلول‌های ایمنی راهی برای درمان تومورهای جامد استفاده کنندکنند، ازجمله سرطان پانکراس و گلیوبلاستوما که تهاجمی‌ترین سرطان مغز است. این تیم تحقیقاتی نیز سعی دارند یافته‌های خود را وارد مراحل پیش‌رفته‌تری کنند و درمان شخصی برای بیماران را گسترده‌تر نمایند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا