معکوس شدن اثرات یائسگی زودرس و بازگرداندن باروری با کمک سلول‌های بنیادی

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن،تخمدان‌ها، هورمون‌ها و تخمک‌ها را تا زمان یائسگی، یعنی اوایل ۵۰ سالگی، تولید می‌کنند. حدود یک درصد زنان POI دارند و برخی از آن‌ها نیز جوان هستند. همراه با POI، عملکرد تخمدان‌ها متوقف شده و زنان وارد یائسگی زودرس می‌شوند. آن‌ها توانایی قاعدگی، تخمک‌گذاری و فرزند‌آوری با استفاده از تخمک‌های خود را از دست می‌دهند و ممکن است در معرض خطر افزایش یافته برای علائم یائسگی از قبیل، گرگرفتگی، تغییرات خلقی و خشکی واژن و هم‌چنین بیماری‌های قلبی‌عروقی، شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان و کاهش عملکردهای شناختی زودرس قرار گیرند.

به‌گفته AI-Hendy استاد غدد درون دانشگاه ایلینویز در شیکاگو؛ در دو شرکت‌کننده از این مطالعه، سطح استروژن سرم، سه ماه پس از تزریق سلول‌های بنیادی افزایش یافت و اثرات تا حداقل یک سال ادامه یافت. علائم یائسگی بهبود یافت و شش ماه پس از تزریق سلول‌های بنیادی به داخل تخمدان‌ها قاعدگی‌های آن‌ها دوباره آغاز شد.

پژوهشگران قصد دارند تا ۳۳ شرکت کننده در کارآزمایی بالینی خود را مورد بررسی قرار دهند. برای دو بیمار که تاکنون تحت درمان بوده‌اند سلول‌های بنیادی مزانشیمی هر زن را از مغز استخوان نوک استخوان ایلیاک خلفی جمع‌آوری کردند و با استفاده از لاپاراسکوپی با کم‌ترین میزان تهاجم، سلول‌ها را به داخل تخمدان تزریق کردند و به عنوان گروه کنترل تخمدان طرف مقابل را به صورت درمان نشده حفظ کردند. محققان بیماران را از طریق عملکردهای مکرر خونی، پرسش‌نامه‌های علائم یائسگی و مطالعات ایمنی دنبال کردند. پس از اینکه سطح استروژن در هر دو شرکت کننده به طور قابل توجهی افزایش یافت و در آن‌ها قاعدگی آغاز شد، تیم تحقیقاتی در انتظار باروری دوباره احتمالی آن‌ها نشستند.

به گفته AI-Hendy، تصویربرداری فراصوت از تخمدان‌های درمان شده افزایش قابل توجهی را در مقایسه با تخمدان‌های درمان نشده طرف مقابل نشان می‌دهد. در موارد انجام شده تا به امروز، بیماران درمان را به خوبی و بدون عوارض جانبی تحمل کردند.