تشابه ژنتیکی نئاندرتال ها و انسان هوشمند

آزمایش های ژنتیکی انجام شده روی بقایای یک قطعه فک انسانی باقی مانده از 40 هزار سال پیش و مقایسه ویژگی های ژنتیکی انسان مدرن و نئاندرتال ها نشان می دهد که در حدود پنج تا یازده درصد از ژنوم انسان های اوآس Oase man ( که خود گونه ای از انسان های باستانی هستند که در غاری با همین نام در رومانی کشف شد ) با نئاندرتال ها یکسان است . این شباهت شامل مقدار قابل توجهی از کروموزوم های یکسان است .

در این پروزه تحقیقاتی چیائومی فو Qiaomei Fu ، متخصص ژنتیک باستانی از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد Harvard Medical School به همراه تیمی از دانشجویان خود به آنالیز و بررسی  این موضوع پرداختند که چگونه اندازه و درازای  دی ان ای ارث رسیده از اجداد و نیاکان انسان ، در هر نسل کوتاه تر می شوند . آن ها تخمین می زنند که ریشه  این گونه انسان ها طی چهار تا شش نسل به نئاندرتال ها می رسد .  

 

گفتنی است این اطلاعات بر اساس بررسی استخوان فک مورد نظر و همچنین تکه دیگری از استخوان به دست آمده از این انسان ها در غار Peştera cu Oase در کشور رومانی ، حاصل شده است .  از سوی دیگر اریک ترینکاوس Erik Trinkaus از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن Washington University  در سنت لوئیس ، اعتقاد دارد که این استخوان ها نشان دهنده ازدواج و پیوند زناشوئی بین انسان های هوشمند و نئاندرتال ها است .

وی در گفتگو با  Nature News در این رابطه توشیح داد : " من حدس می زنم که وجود این سطح اطمینان بخش از مشابهت ها ، حاکی از این  ارتباط است . موضوعی که چه از طریق بررسی آناتومی و چه از طریق مطالعات ژنتیکی می توان به آن رسید . "

این مساله از این نظر دارای اهمیت است که آزمایش های تعیین قدمت مبتنی بر روش رادیو کربن نشان می دهد که انسان هوشمند و نئاندرتال ها در برخی از بخش های اروپا برای مدت زمانی برابر با 5 هزار سال با یکدیگر همزیستی داشته اند .

در خاتمه لازم به توضیح است که چیائومی فو در نشست اخیر زیست شناسی ژنتیکی ، نتایج این تحقیقات را به صورت رسمی اعلام کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا