برون رفت از مشکل‌های مدیریت شهری با هوشمند سازی شهر

شهر هوشمند (Smarcity) به شهری گفته می‌شود که دارای شش معیار اصلی زندگی هوشمند جدید از جمله اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند، محیط هوشمند، شهروندان هوشمند، روش زندگی هوشمند و در آخر یک مدیریت اداری هوشمند باشد.

در حال حاضر در سطح دنیا شهرهای مختلفی به این شکل درآمده و رسیدن به این هدف در برنامه بسیاری کشورها قرار دارد. در ایران طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده پنج شهر ارومیه، اصفهان، تبریز، تهران و مشهد به عنوان شهرهای هوشمند در نظر گرفته شدند اما به نظر می‌رسد همچنان تا زمانی که برنامه‌ها و طرح‌هایی مانند شبکه ملی اطلاعات و تامین زیرساخت‌های ارتباطی لازم و در کنار آنها مواردی مانند دولت الکترونیک و دولت همراه اجرایی نشده، همچنان پیگیری این موضوع حداقل در اولویت‌های کشور و وزارت ارتباطات قرار نمی‌گیرد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه گفته است: اکنون که موضوعی نظیر شهرهای هوشمند مطرح شده خودمان باید به سمت هوشمندسازی شهرها رفته تا از تمامی مزایای آن بهره‌مند شویم در غیر این صورت تنها هزینه‌هایش به ما تحمیل می‌شود و مزیتی در بر نخواهد داشت.

وی به لزوم حضور و فعالیت بخش‌های مختلف در این زمینه تاکید کرده و افزوده است: علاوه بر بخش‌های دولتی، بانک‌ها نیز در این زمینه بسیار دخیل هستند زیرا اگر آنها پول نیاورند چنین پروژه عظیمی اجرایی نخواهد شد این را هم بدانیم اگر در گذشته بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های نفتی جزو 10 شرکت اول کشورها به حساب می‌آمدند اما الان جای خود را به شرکت‌های آی‌تی داده و از این لحاظ بانک‌ها جهت سرمایه‌گذاری در شهر هوشمند برای درآمدهای آتی‌ تضمین هستند.

به گفته وی، تاکید جدی شهر هوشمند به تهیه زیرساخت‌هاست که در بخش ارتباطی آن وزارت ارتباطات و در سایر بخش‌ها شهر، محیط‌زیست و وزارتخانه‌های راه و کشور نیز دخیل خواهند بود.

وزیر ارتباطات یادآور شده است: علاوه بر سرمایه‌گذارانی که ذکر شد، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مخابرات، شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای موبایل نیز باید در این بخش فعال گردند تا شهر هوشمند حاصل شود.

محمود واعظی همچنین از اختصاص وام وجوه اداره شده برای حمایت از این پروژه خبر داده و گفته است: حتی برای تهیه سند راهبردی در این زمینه حاضریم موانع پیش روی آن را که نیاز به مصوبه مجلس یا شورای عالی فضای مجازی دارد پیگیری کنیم اما زمانی که بحث شهر هوشمند مطرح می‌شود به این معناست که می‌توانیم با زیرساخت‌های آی‌تی و پهنای باند، ذی‌نفعان مختلف این صنعت را کنار یکدیگر قرار دهیم تا هر نهاد در رسیدن به این هدف وظایفی را بر عهده گیرد.در این میان دسترسی به فیبر نوری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی یادآور شده است: منظور از زیرساخت‌های مناسب این بخش تنها فیبر نوری و وایرلس نیست چراکه باید در شهر لایه‌های با سیم و بی‌سیم فراهم شود تا تمام اپلیکیشن‌ها و وسایل مختلف به این ترتیب به یکدیگر متصل شوند تا بتوان معماری شهر هوشمند را پیاده کرد. در شهری که لایه‌های مختلف زیرساخت وایرلس وجود دارد، ارتباطات ماشین به ماشین برقرار شده و تمام اطلاعات حمل‌و‌نقل(کنترل اتوبوس، مترو، ترافیک و اطلاع‌رسانی به مردم)، امنیت در شهر (زیرساخت، محتوا)، انرژی (استفاده بهینه از اطلاعات کنتور آب و برق و گاز)، کمک‌های فوری (بهداشت، آتش نشانی و پلیس برای کمک‌رسانی) و… در ابر (cloud) جمع خواهند شد و به یک مرکز که شهر هوشمند را کنترل می‌کند، متصل خواهند شد. با توجه به تمام این تفاسیر و در عین حال با توجه به فعالیت اپراتور چهارم ارتباطی که اپراتور فیبر نوری نام دارد امید می‌رود طی سال های آتی گام‌های جدی‌تری در این زمینه برداشته شود.

ضرورت مصرف هوشمند انرژی در شهر هوشمند

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز در این زمینه گفته است: بر اساس تعریف جهانی شهر هوشمند شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند که این اطلاعات برای مدیریت بهینه شهر، دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، تجهیزات و منابع شهری که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و کنترل ترافیک و حمل و نقل، تامین برق و انرژی، تامین آب، مدیریت پسماند، اینترنت اشیاء و سایر خدمات اجتماعی برای ارتقا بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان کمک کند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه برای داشتن شهری با استانداردهای بالای محیط زیست، فضای سبز شاداب و سرزنده، آلودگی هوای کنترل شده، تنفس سبک و راحت نیازمند تولید و مصرف هوشمند انرژی در شهر هستیم، افزوده است: سیستم های هوشمند انرژی میزان مصرف انرژی را زیر نظر قرار داده و آن را با بازدهی بیشتری مدیریت و حفظ می کنند. توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و محاسبه هزینه‌های زیست محیطی در قیمت تمام شده آن‌ها و استفاده از تجهیزات و فناوری‌های بهینه سازی مصرف سوخت در منابع متحرک و ثابت می تواند تغییرات عظیمی در تولید و مصرف انرژی ایجاد کند و آلودگی هوا، جزایر حرارتی، تولید گازهای گلخانه ای و اثر تغییرات اقلیم را در شهر کاهش دهد.

در یک شهر هوشمند باید گزینه‌هایی برای حمل و نقل هوشمند با هدف جابجایی کمتر فراهم شود. با رشد سریع شهرها، باید روش‌های حمل و نقل جدیدی معرفی شوند و زیرساخت های آن ایجاد شود تا جا به جایی در آن حداقل ولی امکانپذیر بماند. پیاده‌روی، استفاده از موتورهای برقی، دوچرخه‌سواری، مترو و دیگر روش‌های جا به جایی ترکیبی بعضی از راه حل‌هایی است که می‌تواند تا حدودی مشکل ترافیک و حمل و نقل را حل کند

به گفته وی، در یک شهر هوشمند باید گزینه‌هایی برای حمل و نقل هوشمند با هدف جابجایی کمتر فراهم شود. با رشد سریع شهرها، باید روش‌های حمل و نقل جدیدی معرفی شوند و زیرساخت های آن ایجاد شود تا جا به جایی در آن حداقل ولی امکانپذیر بماند. پیاده‌روی، استفاده از موتورهای برقی، دوچرخه‌سواری، مترو و دیگر روش‌های جا به جایی ترکیبی بعضی از راه حل‌هایی است که می‌تواند تا حدودی مشکل ترافیک و حمل و نقل را حل کند. پیدا کردن راه‌ حل‌های جدید و بهتر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و تاثیر مثبتی براستانداردهای محیط زیست داشته باشد.

صدراعظم نوری توجه به ایمنی شهروندان در محیط زندگی و محل کارشان در محیط های عمومی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها و توجه به سلامت عمومی جامعه را یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری دانسته و اظهار کرده است: این مساله می‌تواند در حیطه موضوع شهرهای هوشمند مطرح و تا حدود زیادی کنترل و کاهش پیدا کند. ایجاد امکانات ارتباطی با شهروندان و ایجاد زیرساخت‌های هشدار سریع می تواند در حیطه مطرح و پیگیری شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان رویکردهایی را که باید در قانونگذاری و برنامه ریزی‌های مدیریت شهری مد نظر قرار داد تا با اهداف شهر هوشمند و در جهت شاخص‌های آن باشد را عنولن کرده و گفته است: بهره گیری از هوش جمعی در تصمیم گیری‌های کلان شهری، هوشمندسازی شهر و سازمان شهرداری با بهره گیری از فناوری‌های نوین و روزآمد جهت تحقق شهر هوشمند، مبتنی ساختن همه اقدامات شهرداری تهران بر پایه مطالعه و پژوهش و توسعه مدیریت دانش، توسعه دیپلماسی شهری و تقویت جایگاه کلانشهر تهران در مجامع بین المللی و رسیدن به تراز مطلوب جهانی و استانداردسازی روش‌های انجام کار در تمامی حوزه های فعالیت و تأکید بر استفاده از تکنولوژی های هوشمند از جمله اقداماتی ست که باید در نظر گرفته شود.

پایه های زیست بوم شهر هوشمند فراهم است

چندی پیش سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز بر ایجاد زیست بوم شهر هوشمند تاکید کرده و پیاده سازی آن در شهری مانند تهران را عامل کاهش مشکلات دانسته است.

وی همچنین از فراهم بودن پایه های زیست بوم شهر هوشمند خبر داده و گفته است: ضعف بزرگ فعلی محیط کسب و کار است و باید برای رفع آن تلاش کرد.

ستاری توسعه زیست بوم شهر هوشمند را مبتنی بر وام ندانسته و خواستارایجاد فرهنگ سرمایه گذاری در کشور شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور غیر بومی بودن دانشگاه و صنعت را عامل ایجاد اشتغال خلاصه شده در استخدام برشمرده و گفته است: اکنون استخدام دولت شدن آرزوی جوانان است که سبب شده خلاقیت از بین برود.

ستاری عنوان کرده است: مفهوم آموزش در شهر هوشمند تغییر خواهد کرد و در این شهر انسان هر لحظه در حال یاد گیری خواهد بود. لازم است در شهر هوشمند همه شهر تبدیل به پارک علم و فناوری شود که معاونت علمی و فناوری آماده همکاری با شهرداری تهران در این زمینه است.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا