اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی چه نشانه‌هایی دارد

شبکه‌های اجتماعی پدیده مدرن دنیای پیرامون ما هستند. همه ما در این شبکه‌ها زندگی کرده‌ایم و بخش مهمی از زندگی پیرامون ما در آن‌ها جریان دارد. بااین‌وجود این شبکه‌ها تنها وجهه زیبا و خوشحال‌کننده ندارند بلکه یک روی زشت و تیره نیز برای آن‌ها وجود دارد که موجب شده است تا زندگی بسیاری از انسان‌ها دچار اختلال شود.

موضوع اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یک امر بسیار جدی است که متاسفانه به‌اندازه کافی به آن پرداخته نمی‌شود. در این میان دانشمندان ایرانی‌الاصل دانشگاه بیرمنگام در نیویورک به سراغ این موضوع حساس و مهم رفته و تحقیقاتی علمی را در این زمینه انجام داده‌اند.

روی سیاه فناوری

دانشمندان مسئول این پروژه، دو فرد به نام‌های دکتر ایزاک واقفی و حامد قهری سارمی هستند که در پژوهش خود به بررسی علائم اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و ارتباط آن با تیپ شخصیتی افراد پرداخته‌اند. آن‌ها برای این کار به مصاحبه و بررسی تعداد 300 فرد جوان با سن حضور در دانشگاه پرداخته و اطلاعات به‌دست‌آمده را برای کشف نتایج علمی تحلیل کرده‌اند.

نتیجه به‌دست‌آمده، به‌سادگی روی سیاه علم را نشان می‌دهد. این روی سیاه در حقیقت اعتیادی است که در بین جوانان وجود دارد. این اعتیاد به این معنی است که افراد در طول روز بیشتر از توجه به اطرافیان خود، به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند و برای در میان گذاشتن احساسات، اطلاعات، رویکرد زندگی و حتی گفتگو با دیگران، در محیط مجازی به‌مراتب بهتر از محیط واقعی عمل می‌کنند.

نحوه انجام پژوهش

در این پژوهش چندین سوال از جامعه آماری پرسیده شد که شامل سوالات علمی مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و سوالات روان‌شناسی مربوط به تیپ شخصیتی بود. هدف از این کار این بود که بتوان ارتباطی بین شخصیت فرد و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی به دست آورد.

برای این کار، از مدل شخصیتی پنج‌وجهی که از دهه 80 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است استفاده شد. در نتیجه نیز دانشمندان درک کردند که تنها یک مدل شخصیتی خاص نیست که منجر به اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی شود بلکه ترکیبی از مدل‌های شخصیتی می‌توانند در این رخداد خیل باشند.

دکتر واقفی به‌خوبی این موضوع را شرح داده و می‌گوید: «این موضوع یک امر بسیار پیچیده و پرپیچ‌وخم است و برای آن یک راه‌حل و تعریف ساده وجود ندارد.» به همین دلیل نیز این تیم قصد دارند تا با تحقیقات عمقی‌تر به سراغ بررسی دقیق‌تر این موضوع رفته و بیشتر در این دریای پرتلاطم غرق شوند تا ببینند که در عمق آنچه پاسخی برای این سوال بزرگ نهفته است.

منبع: medicalnewstoday

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. توجه به ابعاد مختلف فضای مجازی یعنی هم ضعف ها و هم نقاط قوت آن بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا