مهم‌ترین چالش‌های بشر برای زندگی در مریخ

سال‌ها است که اندیشه دستیابی به مریخ یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای بشر محسوب می‌شده و اگرچه تاکنون مریخ‌نوردهای متعددی به سیاره سرخ اعزام‌شده‌اند اما هنوز انسان نتوانسته است پای بر خاک آن نهاده و این موضوع در حالی است که طی سال‌های اخیر بحث سفر انسان به مریخ و مسکونی کردن آن ‌یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان‌های فضایی جهان به شمار رفته و نظریات متعددی برای تحقق این رؤیا ارائه‌شده است.

طی سال‌های اخیر بحث سفر انسان به مریخ و مسکونی کردن آن‌یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان‌های فضایی جهان به شمار رفته و نظریات متعددی برای تحقق این رؤیا ارائه‌شده است. برخی از دانشمندان اعتقاددارند که زندگی در مریخ ممکن بوده و برخی دیگر این موضوع را با توجه به فناوری‌های فعلی غیرممکن دانسته و آن را در شرایط فعلی شدنی نمی‌دانند.

برخی از دانشمندان اعتقاددارند که زندگی در مریخ ممکن بوده و برخی دیگر این موضوع را با توجه به فناوری‌های فعلی غیرممکن دانسته و آن را در شرایط فعلی شدنی نمی‌دانند. به‌هرروی بحث مریخ و سکونت انسان در آن همچنان به‌عنوان یک هدف برای سازمان‌های فضائی وجود داشته و انسان در تلاش برای رسیدن به این آرزوی دیرینه خود است.

چندی پیش، رسانه‌های بین‌المللی از برنامه‌ریزی جهت اعزام نخستین انسان‌ها به فضا در قالب پروژه‌ای به نام مارس وان خبر دادند که بر اساس این پروژه  قرار بود  طی چند سال آینده نخستین گروه انسان‌ها به مریخ مهاجرت کرده و برای همیشه در این سیاره باقی بمانند. کمی پس از اعلام این خبر، مطالعات جدیدتر دانشمندان و برآوردهای آن‌ها  نشان داد که برنامه‌ریزی‌های این پروژه دارای نواقصی است و در صورت عدم ایجاد تغییرات در این پروژه ، نخستین مهاجران مریخ به‌احتمال‌زیاد براثر گرسنگی و کمبود اکسیژن خواهند مرد.

در این یادداشت اما به بررسی سه مشکل اصلی موجود در سطح مریخ می‌پردازیم که بشر باید پیش از سفر و اقامت در این سیاره، آن‌ها را حل کند.

1. گرانش و جاذبه کمتر

فضانوردان طی سال‌های گذشته به بررسی تأثیرات زندگی در جاذبه صفر در ایستگاه بین‌المللی فضایی پرداخته و ابعاد آن را مطالعه کرده‌اند اما هنوز تأثیرات زندگی طولانی‌مدت و همیشگی در فضای بدن جاذبه هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست. یکی از مهم‌ترین تأثیرات نبود جاذبه، ضعیف شدن عضلات و کاهش تراکم استخوان است. این مشکلات با یک ساعت ورزش روزانه قابل‌حل شدن است اما یکی دیگر از مشکلات زندگی در فضای بدون جاذبه، بروز تغییرات نامطلوب در تعداد گلبول‌های قرمز خون و مشکل در  سیستم ایمنی بدن افراد است. متأسفانه هیچ نوع ورزشی نمی‌تواند تأثیرات یادشده را در خون و سیستم ایمنی بدن از بین ببرد.

1. امواج مضر

میزان امواج مضر که در سطح مریخ تابیده می‌شود 0.67mSv در واحد شبانه‌روز است که معادل قرار گرفتن در معرض یک اشعه ایکس روزانه است. این تابش بیشتر به شکل پرتوهای کیهانی کهکشانی هستند.  البته دانشمندان دریافته‌اند که از خاک مریخ  می‌توان برای محافظت از  امواج و اشعه‌های مضر و خطرناک استفاده کرد، اما این پوشش باید دارای ضخامتی در حدود پنج‌متر باشد.  مطالعات نشان می‌دهد که حتی برای یک سفر سه‌ساله به مریخ، شانس ابتلا به سرطان، 10 درصد افزایش پیدا می‌کند.

1. خاک سمی

خاک سطحی موجود در مریخ  دارای مواد سمی بسیار زیادی است که عمدتاً از نوع perchlorates بوده و براثر تابش امواج ماورا بنفش ایجاد می‌شود. این گردوخاک و غبارهای سطح مریخ می‌تواند وارد بدن انسان‌ها شده و یا از طریق تنفس به بدن نفوذ کند. هرچند مسمومیت perchlorate   برگشت‌پذیر است، اما در مریخ شما دائماً در معرض این سموم قرار دارید.به گفته دانشمندان وجود 25 قسمت در یک میلیارد قسمت از آب آشامیدنی موجب بروز اختلال در عملکرد تیروئید شده و فشارخون افزایش پیداکرده و آسیبی جدی به ریه‌ها وارد  خواهد کرد.

1. داشتن اطلاعات کافی از همه جوانب و ابعاد زندگی در مریخ چه خوب و چه بد باعث میشه افراد عاقلانه تر تصمیم بگیرند چون خیلی ها علاقه دارند برای همیشه به مریخ سفر کنند.