همايش نقش صنعت چاپ در اقتصاد مقاومتی، توليد و اشتغال برگزار شد

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی انجمن علمی فناوری چاپ ایران، این استاد برجسته ارتباطات، در همايش نقش صنعت چاپ در اقتصاد مقاومتی، توليد و اشتغال كه به همت انجمن علمي فناوري چاپ ايران و مجتمع چاپ آراد برگزار شد، بر اولویت قرار گرفتن صنعت چاپ از سوی نظام آموزش عالی کشور تاکید و یادآور شد: چرا باید بعد از 500 سال که از عمر گوتنبرگ می گذرد تازه در کشورمان تحصیلات تکمیلی در رشته چاپ داشته باشیم كه به نظر می رسد دانشگاه ها به عنوان اولویت به این موضوع نپرداختند.
پروفسور فرهنگی در عین حال به فرصت های پیش روی صنعت چاپ اشاره و تصریح کرد: ایران ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری در صنعت دارد و می تواند بازار منطقه را در اختیار بگیرد به شرط آنکه دانشگاه ها و مراکز علمی و صنعتی در کنارهم برای آینده این صنعت برنامه ریزی نمایند.
وی که از چهره های فرهنگی سال کشورمان در حوزه رسانه و ارتباطات محسوب می شود بر جدی گرفته شدن صنعت چاپ در سرفصل های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های مطرح کشورمان باید بدانند صنعت چاپ هر روز رونق و اهمیت بیشتری پیدا می کند و آینده اقتصاد، صنعت و تولید موفق در گرو توجه به صنعت چاپ است.
دکتر فرهنگی با اشاره به فعالیت های انجمن علمی فناوري چاپ ايران در توجه جدی به ارتباط دانشگاه و صنعت چاپ گفت: انجمن علمی فناوری چاپ ایران و  مجتمع چاپ آراد امروز نشان دادند برای ارتباط دانشگاه و صنعت تلاش می کنند و ما امیدواریم آینده صنعت چاپ با ارتباط سازنده فعالان صنعت و دانشگاه در بخش چاپ هر روز بیشتر از دیروز رونق پیدا کند.

بیش از 400 هزار نفر در صنعت چاپ کشور فعال هستند

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز در این همايش با اشاره به اینکه مهمترین اولویت در موضوع اقتصاد مقاومتی باید توجه و توسعه چاپ و بسته بندی به عنوان یکی از زيرساخت هاي بنيادي هر توسعه اي در کشور باشد خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد رياضتي نيست بلكه اقتصاد متكي بر سرمايه هاي انساني و مادي داخلي است و رويكردي صادرات محور دارد.
بيطرفان در ادامه تاكيد كرد: ترويج فرهنگ مصرف كالاهاي ساخت ايران و زمينه سازي براي تقويت حس تعصب نسبت به اين مهم نيازمند عزم ملي است.
وي تنها راهكار براي رفع بيكاري جوانان، افزايش توليد و تحقق اقتصاد مقاومتي را افزايش كيفيت و توليد انبوه و كاهش قيمت تمام شده از يك سو و تقويت باور عمومي نسبت به made in Iran و مصرف كالاها و خدمات ايراني توسط آحاد مردم از سوي ديگر است.
رئيس انجمن علمي فناوري چاپ ايران يكي از گلوگاه هاي تاثيرگذار در كاهش اقبال جامعه نسبت به خريد كالاهاي ايراني را نداشتن كيفيت قابل رقابت در حوزه طراحي بسته بندي و غفلت توليد كنندگان نسبت به خلاقيت و نوآوري مستمر در حوزه چاپ و بسته بندي و عدم ايجاد بسترهاي لازم براي خلق، توسعه و بكارگيري شركت هاي دانش بنيان در حوزه صنعت چاپ است.
مهندس محمد بیطرفان با اشاره به اینکه صنعت چاپ یکی از صنایع کلیدی در توسعه اشتغال و اقتصاد کشورهاست گفت: ما امروز خوشحالیم که بیش از 400 هزار نفر در صنعت چاپ کشور فعال هستند و مجموعه ای مثل چاپ آراد با جوانان و نیرو های خوشفکر توانسته در سال های سخت اقتصادی کشور بین 250 تا 300 شغل مستقیم و غیر مستقیم برای دانش آموختگان و جوانان ایجاد کند.
وی توسعه کشوری مثل آلمان را مدیون تعصب ملی آنها نسبت به توليد و مصرف کالای ملی دانست و یادآور شد: صنعت چاپ افتخار دارد در قالب مجتمع هاي چاپ و بسته بندی در خدمت تولید و مصرف کالای ملی و داخلی باشد.

صنعت چاپ برای فارغ التحصیلان اشتغالزاست

مهندس مرتضی حاکی کارآفرین جوان و مدیرعامل مجتمع چاپ آراد نیز گفت: صنعت چاپ یک صنعت مادر است و با سرمایه گذاری کم می تواند اشتغال آسان و فراوانی ایجاد کند و ما توانستیم با همه مشکلات اقتصادی و رکود بیش از هفتاد شغل مستقیم و 250 شغل غیرمستقیم ایجاد کنیم.
این کارآفرین فعال کشورمان  با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد نیروهای ما دارای تحصیلات دانشگاهی هستند اظهار داشت: صنعت چاپ نیازمند حمایت واقعی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و یکی از نیازهای اساسی ما داشتن شهرک ویژه و تخصصی چاپ است که هنوز در کشور وجود ندارد و می تواند نقش بسیار مهمی در متشکل کردن توان داخلی برای ورود به بازارهای منطقه و جهان باشد.

مدیر آراد افزود: این شرکت اکنون پس از گذشت چندین سال خدمت صادقانه در میان آنانی که  کیفیت ، سرعت و قیمت را در صنعت چاپ، همگام می خواهند، با نام مجتمع چاپ آراد نامی آشناست و تلاش مجموعه در جذب ، بکارگیری و نگهداشت نیروی کار جوان ، پویا و متخصص در کنار همراهی مشتریان وفادار ، جایگاه مجتمع چاپ آراد را هر روز انسجامی بیشتر می بخشد.

چاپ از صنایع اولویت دار دنیاست

دکتر مهرداد بیات استاد دانشگاه نیز در این همایش با اشاره به اینکه صنعت چاپ در دنیا بیش از پانصد سال سابقه دارد خاطرنشان کرد: این در حالی است که تازه به فکر افتادیم که باید در مقاطع کارشناسی ارشد نیرو تربیت کنیم و باید به ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه اهمیت بدهیم.
وی با اشاره به اینکه توجه به منابع انساني و سرمایه های اجتماعی( social capital ) در توسعه یک صنعت بسیار مهم است گفت: در صنعت چاپ با آموزش مستمر و هدفمند می توان به اقتصاد و تولید این بخش به عنوان سه اولویت اول دنیا جامه عمل پوشید.

عشق و تلاش رمز موفقیت در کارآفرینی است

دکتر بابک فربودنیا مدرس دانشگاه و فعال در حوزه کارآفرینی نیز در این همايش بر توجه جدی دانشگاه ها و فعالان صنعت چاپ به اقتصاد و اشتغال این بخش اشاره کرد و گفت: آینده اقتصاد دنیا در بخش چاپ و بسته بندی رقم می خورد و تا دیر نشده باید حضور جدی خود را به رخ بازار منطقه بکشیم و مشتریان و بازار خود را شناسایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هیچ مجموعه ای در عرصه اشتغال و کارآفرینی موفق نخواهد شد مگر با دو ابزار عشق و تلاش که لازم و ملزوم یکدیگر هشتند و در این راه خانواده ها نقش کلیدی دارند.
این همايش در آخرین روز های سال 1396 با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در حالي در سالن همايش هاي سراي محله كاظم آباد( بني هاشم) تهران برگزار شد که توجه به جايگاه راهبردي صنعت چاپ برای رونق تولیدات داخلی در بخش های مختلف یک ضرورت اساسی و انکارناپذیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا