پژوهش های کشاورزی دانشگاه های ما متناسب با نیازهای داخلی نیست

سیناپرس: دکتر امین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: هم اکنون پژوهش هایی که در زمینه کشاورزی در دانشگاه های ما انجام می شود، متناسب با نیازهای داخلی نیست.

 

علیزاده افزود: پژوهش های کشاورزی ما تقلیدی است و تحقیقی نیست به این معنا که از پژوهش های صورت گرفته در کشورهای دیگر تقلید می کنیم. دیگر اینکه این پژوهش ها به سمت نیازهای واقعی کشور نمی رود چون کسی به پژوهشگران ما نمی گوید که نیازهای کشور چیست و برای پژوهش های آنها هم ارزشی قایل نیستند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، خاطرنشان کرد: دانشجویان و پژوهشگران ما بیشتر از مدل های ماهواره ای و ریاضی برای پژوهش های خود استفاده می کنند که به درد امروز مملکت ما نمی خورد و اگر هم پیشرفتی حاصل شود برای خارجی هاست و دردی از کشاورزی ما دوا نمی کند.  

وی یادآور شد: کشاورزان ما زمانی به جای هویج فرنگی، زردک می کاشتند که در مواقع خشکسالی به آب کمتری نیاز دارد. اما کسی نمی رود روی این محصول پژوهش کند. یا اینکه تراکتور فرگوسن را که از رومانی آوردیم و هنوز استفاده می کنیم، با شرایط کشور خود تطبیق نداده ایم.

مولف کتاب «طراحی سیستم های آبیاری» با بیان اینکه 20 تا 30 درصد محصولات کشاورزی ما به دلیل مشکلات بعد از برداشت، هدر می رود، اظهار کرد: 90 درصد آبمان را در بخش کشاورزی مصرف می کنیم در حالی که نباید بیش از 60 درصد آب در این بخش مصرف شود.

علیزاده، بحث «آب مجازی» را از مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور ذکر کرد و گفت: سالانه 21 میلیارد مترمکعب آب مجازی در قالب واردات محصولات کشاورزی و دامی به کشور می آید که اگر خودمان می خواستیم این محصولات را تولید کنیم، باید همین میزان آب مصرف می کردیم اما این محصولات از کشورهایی وارد می شوند که برای تولید آنها 9 میلیارد مترمکعب آب صرف شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما در بعضی از دشت های خراسان از 300 متری آب برداشت می کنیم در حالی که شیل های نفتی را هم از این عمق برداشت نمی کنند. آن وقت با این آب، خربزه و هندوانه تولید می کنیم و به استان های دوردست می فرستیم که باعث ضایعات زیادی می شود.

وی افزود: باید دانشجویان و استادان ما مشکلات بخش کشاورزی را بشناسند و طرح های پژوهشی خود را بر این اساس تعریف کنند. اگر قرار است این پژوهش ها به فناوری تبدیل شوند باید این فناوری ها بوم سازگار و متناسب با شرایط اقلیمی کشور ما باشد و اگر قرار است غیرفناورانه باشند باید مشکلات ما را حل کنند.

علیزاده خاطرنشان کرد: اگر بسیاری از تحقیقات کشاورزی ما در دانشگاه ها تعطیل شود مشکلی برای کشور پیش نمی آید. هم اکنون بسیاری از دانشجویان به دنبال موضوعاتی برای پژوهش هستند که در آن سوی آبها به درد آنها بخورد نه موضوعاتی که اولویت کشور ماست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید استراتژی تحقیقات در کشور ما مشخص شود، در ادامه گفت: نرم افزار مانند ماشینی است که اگر اطلاعات دروغ به او بدهیم نتیجه دروغ به ما می دهد و اگر اطلاعات درست بدهیم، نتایج نسبتا درست می دهد. همه مدل ها و نرم افزارها دروغگو هستند البته با درجه دروغگویی متفاوت. تنها چیزی که نتیجه درست می دهد، تجربه است. بنابراین در انجام پژوهش ها نباید بیش از اندازه به نرم افزارها و مدل ها تکیه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا