آیا پژوهش‌های معاصر کمتر قابل‌اعتماد هستند؟

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ویژگی‌های علم، خاصیت تکرارپذیری و قابلیت تکرار نتیجه آن در آزمایش‌ها است. پژوهش‌های علمی باید به‌گونه‌ای باشند که نتایج به‌دست‌آمده در آن قابلیت تکرار و دسترسی به نتایج مشابه و یکسان را داشته باشد.

هرچند که در سال‌های اخیر بر تعداد مقالات غیراستاندارد و دارای مشکلات افزوده‌شده است اما درعین‌حال شاهد افزایش تعداد نشریات علمی و پژوهش‌های انجام‌شده هستیم و بازهم شواهدی وجود ندارد که  بتوان بر اساس آن ادعا کرد که سو رفتار در نگارش مقالات علمی در حال افزایش است.

 در سال‌های اخیر برخی نگرانی‌هایی در مورد نتایج تحقیقات علمی مطرح‌شده است و عنوان می‌شود بسیاری از پژوهش‌های انجام‌شده، قابل‌اعتماد نیستند. مطالعات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد این پدیده ممکن است نتیجه  تعداد مطالعات بیشتری باشد که نسبت به گذشته انجام‌شده و  بخشی از آن ناشی از روش‌شناسی ضعیف، سوء رفتار واقعی و یا هر دو آن‌ها باشد.

به گفته دانیل فانلی (Daniele Fanelli) از دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن، این موضوع در مورد همه مقالات علمی صدق نکرده و نمی‌توان آن را موضوعی عام محسوب کرد. باید در نظر داشت که از یکسو تعداد مقالاتی که به دلیل عدم صلاحیت و داشتن شرایط لازم از سوی ژورنال‌های تخصصی رد می‌شوند، رو به افزایش است اما تخطی از روش‌های استاندارد  تحقیقات علمی Office of Research Integrity در آمریکا نسبت به 20 سال پیش تغییر زیادی را نشان نمی‌دهد.

البته این فرضیه دکتر فانلی به‌طور کامل اثبات نشده و نگرانی‌های مرتبط با تکرار و قابلیت تکثیر و عدم اطمینان به پژوهش‌های معاصر به‌صورت قطعی تائید نشده است اما بعید به نظر می‌رسد که این تغییر در کیفیت مقالات علمی به‌طور ناگهانی رخ‌داده باشد. برای درک بهتر این موضوع باید در نظر داشت که شرایط و انتظارات نسبت به تحقیقات و پژوهش‌های علمی در کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی داشته و برای نمونه شرایط پذیرش مقالات علمی در کشورهایی مانند چین، هندوستان، آمریکا و …. متفاوت است. به گفته پژوهشگران، اصلی‌ترین موارد تقلب در نگارش مقالات علمی شامل کپی غیرمجاز، استفاده از الگوهای مشابه در آزمایش‌های توالی دی ان ای، سرقت تصاویر و … محسوب می‌شود.

بااین‌حال و هرچند که در سال‌های اخیر بر تعداد مقالات غیراستاندارد و دارای مشکلات افزوده‌شده است اما درعین‌حال شاهد افزایش تعداد نشریات علمی و پژوهش‌های انجام‌شده هستیم و بازهم شواهدی وجود ندارد که  بتوان بر اساس آن ادعا کرد که سو رفتار در نگارش مقالات علمی در حال افزایش است.

شرح کامل  این تحقیقات و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: economist

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا