علت سرگیجه و مشکلات تعادلی در افراد متفاوت است

این مشکل ممكن است محيطي ( مربوط به گوش ) يا مركزي (‌مربوط به ساقه مغز ) باشد كه توهم حركتي ( سرگيجه ) ايجاد مي كند.  اما مشکلی که این روزها شیوع بیشتری پیدا کرده نوعی از سرگیجه است که بر اساس حرکت مایع گوش ایجاد شده وتعادل فرد بیمار را برهم می‌زند.

دکتر ابراهیم رزم پا در خصوص علل بوجود آمدن این بیماری به خبرنگار خبرگزاری سینا می گوید:  گوش داخلی از دو قسمت استخوانی وغشائی تشکیل شده است و دو نوع مایع پری لنف و آندولنف در آن وجود دارد. پری لنف در اطراف قسمت حلزونی گوش وجود دارد و آندولنف در داخل حلزون قرار دارد. پری لنف به نحوی با مایع مغزی نخاعی ارتباط دارد ولی آندولنف مایعی است که در داخل گوش داخلی است و زمانیکه می‌گویند فشار مایع گوش زیاد شده در واقع منظور مایع آندولنف است. در بیماری (منیر) این مایع فشار زیاد پیدا می‌کند و منجر به عدم تعادل فرد و سرگیجه می‌شود.

وی ادامه داد: عدم تعادل گاه به دلیل اشکال در گوش داخلی و گاه به دلیل فشار مایع گوش است. افزایش فشار مایع دو حالت دارد که یا ترشح آن بیشتر از حد معمول است ویا اشکال در جذب آن است.

در مواردی که سرگیجه ارتباطی با میزان مایع گوش نداشته باشد اشکال در مراکز تعادل گوش داخلی است. در قسمت نیم دایره گوش داخلی رسوبات کلسیمی ریزی وجود دارد که گاهی به دلایل مختلف ویروسی،استرس و ضربات ناگهانی آزاد می‌شوند و وارد مایع گوش  شده و از آن طریق  به سمت اورتلیکول حرکت می کنند و سبب برهم خوردن تعادل فرد و سرگیجه می‌شوند. در واقع می توان گفت در بوجود آمدن این بیماری عوامل مختلفی دخالت دارند که برخی ازآنها شیوع بیشتری دارند.

مصرف برخی از داروها،علل ویروسی، استرس ،امواج تلفنهای همراه و ماهواره و آلودگی هوا از علل عمده سرگیجه و عدم تعادل هستند .

رزم پا افزود: اگرچه تمامی این عوامل در این باره دخیل هستند لیکن نقش استرس و عوامل ویروسی پررنگ تر است. در مواردی هم پس از بررسیهای گوناگون هیچ عاملی برای بیماری پیدا نمیشود و در این حالت بیماری علت ناشناخته دارد که  قطعا درمان آن مشکل می‌شود.البته باید درنظر بگیرید که تعادل بدن به دلیل همکاری چند ارگان صورت میگیرد. گوش داخلی، چشمها ، مخچه و هورمون حس عمقی که مربوط به عضلات و تاندونهاست. تعادل بدن با همکاری و هماهنگی این ارگانها برقرار می‌شود و از این رو در بررسی علت بیماری سلامت تمامی این ارگانها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رزم پا در خصوص روشهای درمان بیماری گفت: در درمان این بیماری نکته اول شناخت علت بیماری است . چرا که با شناخت علت بیماری درمان به راحتی صورت می‌گیرد. در برخی از موارد نیاز به انجام اعمال جراحی است.زیرا بالارفتن فشار ناگهانی مایع گوش آسیبهای جدی به سلامت فرد وارد می‌کند. در این روش جراحی، پزشک اقدام به تنگ کردن جدار گوش میکند تا فشارمایع کم شود.

روش دیگر تجویز داروی بتاهیستین است که این دارو باعث گشاد شدن عروقی می‌شود که نقش خون رسانی به گوش را برعهده دارند و در این حالت  گوش تغذیه بهتری خواهد داشت  وفشار از روی آن برداشته می‌شود. این دارو عوارض کمی دارد ولی درمان قطعی مشکل فرد نیست وتنها  به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.

متأسفانه در مورد بیمارانی که علت ناشناخته دارند درمان تنها علامتی است و بیماری مزمن می‌شود.رزم پا در پایان گفت:تنها توصیه ای که ما به بیماران داریم کاهش استرس از هر نوع ناشی از خستگی و گرسنگی و بیخوابی است و مهمترین نکته پرهیز از تغییرات ناگهانی حرکتی است به این صورت که  یک مرتبه از حالت خوابیده به نشسته  تغییر وضعیت ندهند و یا از هرگونه حرکت ناگهانی سر و گردن خودداری کنند. پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و دوری از ناراحتیهای عصبی از دیگر اقداماتی است که توصیه می‌شوند.

 

گفتگو: اعظم صفائی

  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. باسلام حدود 2ماه هست که هنگام دراز کشیدن و هنگامی که پهلو به پهلو میشم سرگیجه بدی میگیرم میخواستم بپرسم درمانش چیست

  2. من 5روز بعد ازسال جدید از خواب بیدار شدم تعادلم به هم خورد وبعد از3 ساعت پای سیستم کامپیوتر که بلند شدم سرم گیج وپاهام بیحال شد ومن تمام مراحل قلب ومقز را رفتم داروی افسردگی هم مصرف کردم سرگیجا کمتر شده ولی خوب نشدم وحوصله سر وصدا هم ندارم لطفا راهنمایی کنید

  3. سلام پسرم ۲۱ساله دوساله که یکدفه عدم تعادل پیدا کرده در صورتی که قبلا ورزشکار بوده وهیچ علایم ومشکل ومریضی از بچگی نداشته وضربه هم زیاد خورده حتی اواخر هم ورزش سنگین دفاع شخصی انجام میداد آیا ممکنه مشکل عدم تعادل از گوشش باشه خواهش میکنم پسرم جوونه روحیش خرابه کمکم کنید چکار کنم ی دکتر خوب بم معرفی کنید

  4. سلام من به علت داشتن اسم (تنگی نفس) بعضی اوقات که صرفه دارم حالت سر گیجه شدیدی بهم دس میده حتی بعضی اوقات تمام اعضای بدنم بی حس میشه و هیچ تعادلی به اعضای بدنم نخواهم داشت لطفا راهنمایی کنید ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا