به تصادفات جاده ای و ریختن زباله« نه» بگوییم

به گفته مسعودحبیبی، رییس سازمان جوانان هلال احمر، روزانه ۴۳ نفر در جاده ها بر اثر حوادث ترافیکی کشته می شوند و ۱۶ برابر این آمار مصدوم بر جای می ماند؛ طبق آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار میلیارد تومان بار تصادفات جاده ای بر کشور است.

امسال نیز پیرو سال های گذشته برای کاهش حوادث جاده ای، کمپینی با عنوان «نه به تصادفات جاده‌ای» آغاز به کار کرده است. کمپینی که جمعی از ورزشکاران و هنرمندانی مانند «علیرضا خمسه»، «مهران‌ مدیری»، «سروش ‌صحت»، «علیرضا‌ افتخاری»،«محمد بحرانی»، «محمد لقمانیان»، «علی کاظمی»، «فرنار امینی»، «شهره ‌لرستانی»، «حسین زرگر» و «پیمان نصیری» و همچنین برخی از مسوولان کشوری به آن پیوسته اند.

طبق تحقیق های پلیس حدود ۶۰ درصد تصادف های جاده ای عامل انسانی دارد. مساله ای که اگر بتوانیم در رفتار مردم تغییر ایجاد کنیم، کاهش تصادف های جاده ای را به دنبال خواهد داشت. این تغییر با آگاهی دادن، تذکر و اطلاع رسانی اتفاق می‌افتد. آگاهی ها و اطلاع رسانی هایی که می تواند با ایجاد این کمپین ها افزایش یابد.

طبق تحقیق های پلیس حدود ۶۰ درصد تصادف های جاده ای عامل انسانی دارد. مساله ای که اگر بتوانیم در رفتار مردم تغییر ایجاد کنیم، کاهش تصادف های جاده ای را به دنبال خواهد داشت. این تغییر با آگاهی دادن، تذکر و اطلاع رسانی اتفاق می‌افتد. آگاهی ها و اطلاع رسانی هایی که می تواند با ایجاد این کمپین ها افزایش یابد.

از سوی دیگر رها سازی زباله در طبیعت یکی از آسیب های زیست محیطی ایام عید به شمار می رود. آسیبی که زندگی انسان‌ها و بسیاری از حیوان ها را به خطر می اندازد.

هر ساله کمپین «نه به زباله» نیز به منظور استقبال از بهار با همکاری شهرداری، هلال احمر، محیط زیست، شورای امر به معروف و نهی از منکر، شورای حفاظت از منابع آب و سازمان‌های مردم نهاد در هر استانی برگزار می شود. امسال نیز از این امر مستثنی نیست.

چندی است كه كاربران شبكه های اجتماعی نیز در این زمینه دست به كار شده اند و با به اشتراك گذاشتن تصاويری از زباله‌هايی كه در مكان های مختلف باعث آسيب رساندن به آن محيط شده اند را با ایجاد هشتگ هايی چون #زباله_نريزيد_لطفا و ایجاد کمپین هایی برای حمایت از محیط زیست، اقدام های موثر و سازنده ای در این زمینه انجام داده اند.

در کنار این شبکه های اجتماعی برخی از هنرمندان و ورزشکاران نیز به منظور کمک به حفظ محیط زیست و ارتقای سطح آگاهی مردم به این کمپین ها پیوسته اند. البته پیوستن جمع هنری و ورزشی به این کمپین ها همواره با نقدهایی هم همراه بوده است اما برخلاف نظر برخی که فعالیت سلبریتی ها و حضورشان در عرصه های مختلف اجتماعی را نوعی نمایش قلمداد می‌کنند، پیوستن این افراد می تواند نقش خیلی مهم و سازنده ای در ارتقای سطح آگاهی مردم داشته باشد. مردم با پیگیری صحبت ها و نظرات افراد مشهور و مورد علاقه شان در شبکه های اجتماعی و پیوستن آنها به این کمپین ها، ترغیب به انجام این فعالیت های اجتماعی می شوند و موجی از حمایت های مردمی در جامعه ایجاد می شود. اگر مردم آگاهی لازم را در این خصوص از سوی این افراد پیدا نکنند، هر آنچه دستگاه های دولتی انجام می دهند به نتیجه مورد نظر نمی رسند.

امید است با راه اندازی این کمپین ها و حمایت جمعی از هنرمندان و ورزشکاران مورد علاقه مردم، در آینده نزدیک اتفاق‌های خوب و میمونی برای خودمان، زندگی مان و فرزندان مان رقم بزنیم.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا