داروی گیاهی لیورسیل دستاورد کارآزمایی بالینی

گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در راستای شناسایی اثرات درمانی داروهای گیاهی و بومی سازی تولید موارد تایید شده،‌ پژوهش در راستای شناسایی اثرات درمانی پروبیوتیکی و بومی سازی تولید موارد تایید شده و پژوهش در راستای شناسایی اثرات درمانی داروهای مکمل‌ و بومی سازی تولید موارد تایید شده فعالیت می‌کند.

دکتر حسن فلاح حسینی مدیر این گروه پژوهشی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با عمده فعالیت های خود و همکارانش در این گروه گفت: گروه فارماکولوژی و طب کاربردی از پنج نفر هیات علمی تشکیل شده که عمده فعالیت های ما در راستای تولید و ساخت داروهای گیاهی برای درمان بیماری های شایع است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص اقدام به کارآزمایی بالینی حول محور بیماری های دیابتی و کبدی کرده ایم، ادامه داد: تا کنون  در حدود 25 کارآزمایی بالینی در این گروه انجام شده که چیزی در حدود 80 درصد آن مربوط به بیماری دیابت بوده است.

مدیر این گروه پژوهشی در تعریف کارآزمایی بالینی گفت: کارآزمایی‌های بالینی بررسی‌های پژوهشی در حوزه زیست -‌ پزشکی یا مراقبت‌های بهداشتی برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد داروها یا شیوه‌های درمانی جدید هستند‌ که بر روی انسان‌ها انجام می‌شوند و از یک پروتکل از پیش‌ تعیین‌شده پیروی می‌کنند.

وی تصریح کرد: هنگامی کارآزمایی بالینی برای یک فرآورده دارویی بر روی انسان‌ها انجام می‌شود که اطلاعات قانع‌کننده‌ای از کیفیت این فرآورده و ایمنی غیربالینی آن جمع‌آوری شده و تاییدیه مقامات بهداشتی یا کمیته اخلاق پژوهشی در کشوری که این پژوهش در آن انجام می‌شود، کسب شده باشد.

فلاح حسینی با بیان اینکه اولین داروی گیاهی به نام لیورسیل دستاورد این کارآزمایی های بالینی بوده است، گفت: این کپسول با استفاده از عصاره خار مریم گرفته شده و توسط محققان و پژوهشگران پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تولید شده و دارای اثر ضد دیابت است. مصرف این دارو سطح قند خون ناشتا را تا 19 درصد کاهش می‌دهد و هم اکنون توسط پخش‌های دارویی در سراسر داروخانه‌های کشور عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این گروه با همکاری مرکز غدد دانشگاه تهران پژوهش های ارزنده ای انجام داده است، گفت: می توانم اینگونه ادعا کنم که پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در صدر تمام مراکز تحقیقاتی کشور که کارآزمایی بالینی انجام می دهند، قرار دارد که البته این افتخار به خاطر پشتوانه جهاد دانشگاهی است، چراکه هزینه های این فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی برای ما بسیار ارزان تمام می شود.

بر اساس این گزارش، تاثیر مخلوط رزین کندر و عصاره های بذر گیاه خار مریم و برگ گزنه بر بیماران دیابتی نوع دوم، بررسی اثر میوه هندوانه ابوجهل بر كاهش قند خون در بیماران دیابتی نوع دوم، بررسی تاثیر عصاره ساقه گیاه ریواس در بیماران دیابتی نوع دوم مبتلا به چربی خون بالا، اثر مصرف پودر زنجبیل بر شاخص‌های قند و چربی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و… عناوین پژوهش هایی است که در قالب کارآزمایی بالینی در این گروه پژوهشی انجام گرفته است.

 

گفتگو:هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا