پانزدهمین هفته ملی پژوهش هفته آخر آذرماه برگزار می شود

سیناپرس: دکتر «وحید احمدی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درتشریح برنامه های هفته ملی پژوهش افزود: این هفته با هدف پیگیری سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری و با شعار' پژوهش و فناوری پیشران اقتصاد دانش بنیان' درقالب برنامه های مختلف برگزار می شود.
رییس ستاد ملی هفته پژوهش گفت: تقارن برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری با ابلاغ سیاست های علم و فناوری از طرف مقام معظم رهبری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری پاسخ مناسبی باشد به اینکه ورود عملی به تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب داشته باشیم.

25 آذر سال 79 از طرف شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز پژوهش و هفته پایانی آذر با عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است و طبق اعلام این شورا مسئولیت اجرای هفته ملی پژوهش نیز برعهده وزارت علوم قرار گرفته است. از سال 1379 تاکنون 14 دوره مراسم هفته ملی پژوهش برگزار شده است.

دکتر احمدی با بیان اینکه هدف اصلی در برگزاری این برنامه ارائه توانمندی ها در جامعه پژوهشگر و فناور کشور است ، تصریح کرد: همچنین سعی داریم با برگزاری هفته پژوهش بستری را فراهم کنیم تا عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم معرفی و شناسایی توانمندی های دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری، معرفی پژوهشگران و فناوران برتر، فراهم کردن فضایی برای ایجاد زمینه جهت تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری، ایجاد همکاری بین پژوهشگران و فناوران، برقراری ارتباط بین مراکز صنعتی و تولید، مراکز تحقیقاتی و برگزاری نمایشگاه یافته های پژوهش فناوری را از دیگر اهداف برگزاری این هفته اعلام کرد.

احمدی برگزاری دو نمایشگاه فن بازار و یافته های پژوهشی را از جمله برنامه های این هفته اعلام کرد و گفت: نمایشگاه فن بازار با هدف ایجاد بستر مناسب برای همکاری صنایع دولتی و خصوصی با پژوهشگران و فناوران مراکز دانشگاهی و موسسات پژوهشی در سراسر کشور برگزار می شود.

وی با تاکید براینکه در هفته ملی پژوهش مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران نیز برگزار می شود که قرار است این برنامه با حضور رئیس جمهوری اجرا شود .

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: در کنار نمایشگاه در این هفته اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه ها را داریم و با دیدگاه پژوهشگران دانشگاه ها آشنا خواهیم شد و همچنین بخش خصوصی در نشست جداگانه ای مسائل و مشکلات خود را مطرح خواهند کرد و این مشکلات بررسی خواهد شد.

احمدی با بیان اینکه امسال رویکرد جدیدی در برگزاری هفته ملی پژوهش وجود دارد، گفت: دراین زمینه برخی از فعالیت های اصلی این هفته مانند شناسایی ومعرفی صاحبان ایده های برتر در دانشگاهها به محوریت یک یا دو دانشگاه اصلی برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه علوم انسانی تصریح کرد: ما قصد داریم فضای جداگانه ای برای علوم انسانی بازکنیم و در این حوزه ایده هایی که توسط دانشجویان و اساتید ارائه می شود در یک فضای جداگانه به آنها پرداخته خواهد شد که انشاءالله تحولی در علوم انسانی این بخش ایجاد کنیم.

به گفته احمدی روز 23 آذر ماه به عنوان نخستین روز از هفته پژوهش زنگ پژوهش در مدارس به صدا در می اید و همچنین معرفی ایده های برتر یکی دیگر از برنامه های این هفته خواهد بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ضعف و چالش مهم پژوهشی در مقطع دانش آموزی در کشور گفت: بنا داریم برای دانش آموزان نیز برنامه هایی در رابطه با پژوهش داشته باشیم و در این راستا ایده های پژوهشی با موضوعات آب، محیط زیست و انرژی به آموزش و پرورش ارائه شده است تا دانش آموزان بتوانند اقدامات پژوهشی و یا ایده های نوین خود دراین زمینه را ارائه کنند که مجری این برنامه آموزش و پرورش است و ما با آنها همکاری خواهیم داشت.

وی به برگزاری میزگرد ها و نشست های مختلف با مشارکت دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی با حضور مسئولان، پژوهشگران و دانشجویان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال در کنار برنامه هایی که در مرکز برگزار خواهد شد برنامه های استانی بسیار خوبی نیز برگزار خواهیم کرد و ستاد های استانی با ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه مادر آن استان تشکیل می شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا