از چهار دانشمند دانشگاه آکسفورد تقدیر شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنتا، مراسم "جوایز بلاواتنیک"( Blavatnik Awards) جشنی برای تقدیر از دانشمندان جوان است که حداکثر سن آنها 42 است و زندگی خود را صرف فعالیت پژوهشی کرده‌اند. این جشن در موزه "ویکتوریا و آلبرت" لندن برگزار شد.

این جوایز ، به منظور قدردانی از نوآورترین و جوان‌ترین استادیاران دانشگاهها به آنها اهدا شد. پروفسور "آندره گودوین" به عنوان یکی از اعضای دپارتمان شیمی و پروفسور "هنری اسنیت" از اعضای دپارتمان فیزیک به ترتیب برنده جایزه‌های شیمی و علوم فیزیک و مهندسی شدند.

پروفسور گودوین رهبر مطالعات "شیمی و فیزیک مواد کاربردی" در سطح جهان است. اقدامات علمی وی شامل بررسی نقش "اختلالات ساختاری" این مواد است که چگونه این اختلالات می‌تواند خواص منحصر به فردی مانند "رشد حرارتی منفی" ،"تراکم پذیری منفی" و "حالات مغناطیسی عجیب" را توضیح دهد.  

"پروفسور اسنیت" نیز فعالیت‌های علمی خود را در زمینه توسعه سلول‌های خورشیدی انجام داد. مطالعات وی بر اساس "مواد متال هالیدی پروسکایت"(نوعی سلول خورشیدی که از جنس پروسکایت است و بر خلاف صفحه‌های سیلیکونی، صفحه‌های پروسکایت را می‌توان با مصرف انرژی کم، بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و تنها در چند مرحله تولید کرد) است . این سلول‌های خورشیدی کاربردی‌تر و ارزانتر است.

فعالیت‌های وی در این زمینه نه تنها زمینه مطالعات جدید برای دانشمندان فراهم کرده است، بلکه توانایی ارائه انرژی خورشیدی به بازار مصرف با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به مواد استفاده شده در گذشته را فراهم می‌آورد.

دو محقق دیگر که در این مراسم تقدیر شدند، پروفسور "تیموتی بئرنز" از دپارتمان علوم اعصاب بالینی و پروفسور "فیلیپ کوکورا" از دپارتمان شیمی دو پژوهشگر در زمینه "علوم زیستی" و "شیمی" هستند.  

پروفسور بئنرز، زیست شناسی مغز که منجر به بروز رفتارهای انسانی می‌گردد را بررسی می‌کند. وی سطوح بافتی سلولی را کشف کرد که چگونه مغز اطلاعات انتزاعی درباره روابط بین اشیاء در جهان هستی را ذخیره کند و همچنین بررسی کرد که انسان چگونه از این نقشه ذهنی در تصمیم گیری استفاده می‌کند. تحقیقات وی نه تنها در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی کاربرد داشته است، بلکه به درک بهتر ما از شناخت و سلامت روانی نیز کمک می‌کند.

پروفسور کوکورا نیز به خاطر تلاش‌هایش در زمینه "طیف‌سنجی" و مطالعات مولکولی دیگر مورد تقدیر قرار گرفته است. تمرکز مطالعاتی وی روی بررسی "ماکرومولکول‌های بیولوژیکی"(biological macromolecules) مانند پروتئین است.

در مراسم "جوایز بلاواتنیک" امسال، 124 کاندید از 67 آکادمی و مرکز تحقیقاتی سراسر انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی این جوایز را دریافت کردند. جوایز این مراسم  مدال و جوایز نقدی بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا