اگر از مردم در حل مشکلات کمک بگیریم معجزه می شود

در ابتدای این نشست تخصصی، دکتر کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره اهداف مهم سازمان حفاظت محیط زیست توضیحاتی ارائه داد  و گفت: یکی از مهم ترین اهداف ما در این سازمان، مشارکت مردمی و تسهیل فعالیت های دغدغه مندان محیط زیست در رفع مشکلات محیط زیستی است. وی درباره مشارکت مردمی تاکید کرد: مفهوم مشارکت مردمی در بخش محیط زیست اشتباه جا افتاده است، برخی فکر می کنند مشارکت مردمی یعنی سمن ها، انجیو های محیط زیستی،در حالی که هرکس که در زمینه محیط زیست دغدغه داشته باشد می تواند فعالیت کند. کاوه مدنی درباره مشکلات خیابان ولیعصر گفت: خیایان ولیعصر یکی از خیابان های قدیم تهران است، ساختار خاص این خیابان وچنار های آن به شهرتش افزوده است اما متاسفانه چند سالی است گرفتار  مشکلاتی شده است که اتفاقا، مشارکت مردمی می تواند در رفع این مشکلات بسیار اثرگذار باشد. معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست به فعالیت های انجام شده توسط این بخش اشاره کرد و گفت: از آنجایی که تعدد مشکلات در حوزه محیط زیست زیاد است ما نمی توانیم روی یک کدام از آن ها تمرکز کنیم.یعنی نمی توانیم این تمرکز را به اثر تبدیل کنیم، مشکلات زیاد است، آب و خشکسالی و… وی در ادامه تاکید کرد: ما نباید مشکلاتمان را با یک اتفاق فراموش کنیم انکه با یک حادثه دیگر محیط زیست را به کل از یاد می بریم، این اشتباه است. ما در سازمان حفاظت از محیط زیست به این نتیجه رسیدیم که به جای اینکه مغلوب مشکلات طبیعت شویم، خودمان جریان سازی کنیم خودمان دغدغه اجتماع را برای حل مشکلات محیط زیستی افزایش دهیم تا مشکلات حل شود. دکتر مدنی درباره برخی طرح ها و ایده های اجرا شده توسط این سازمان گفت: ما در راستای رفع مشکلات، طرح هایی مثل پویش بی زباله، که از خودمان و همه کارکنان سازمان شروع کردیم، برای مثال ما درسازمان از بطری پلاستیکی استفاده نمی کنیم فقط با این هدف که اگر ما متولی طرحی هستیم ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. یا در سازمان مخازن تفکیک پسماند را داریم. طرح پاکسازی پارک پردیسان ،طرح دیگری بود که اجرا کردیم.وی در ادامه افزود: نکته قابل توجه در تمام این طرح ها این است که ما به مشارکت و پویش مردمی توجه کرده ایم.باز هم تاکید می کنم مردم در رفع بسیاری از مشکلات به خصوص محیط زیست می توانند موثر تر از دولت عمل کنند. شعار سازمان ما پیگیری اهداف کوچک است ما از سنگ ریزه ها به سنگ های بزرگ می رسیم. کاوه مدنی، معاونت آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست اساسی ترین مشکل ما را در حوزه محیط زیست «ندانستن و عدم آموزش» دانست و گفت: یکی از مشکلات مهم ما ندانستن مردم و آموزش ندادن به آن ها است. اگر به مردم بگوییم چه کاری را باید انجام دهند، اگر به آن ها آموزش دهیم که چگونه می توانند به رفع مشکلات محیط زیست کمک کنند، واقعا معجزه می شود. دکتر کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست، درپایان سخنان خود به راهکار های کلی برای رفع مشکلات اشاره کرد و درباره خیابان ولیعصر گفت: به نظر من ما باید با همکاری مردم از کار های کوچک شروع کنیم و به اهداف بزرگمان برسیم حتما باید در اجرای سیاست ها و برنامه های خود از مردم کمک بگیریم. به خصوص برای رفع مشکلات محیط زیستی و مشکلاتی مثل خیایان ولیعصر، مردم می توانند بسیار اثر گذار باشند.

در بخش دوم این نشست، دکتر امیر آریا زند، قائم مقام معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران، درباره مفهوم شهر و ساختار کلی آن توضیحاتی ارائه داد. وی درباره  تاریخچه و قدمت خیابان ولیعصر نیز سخنانی گفت و تاکیید کرد: ما باید توجه کنیم رفع مشکلات تنها با ارائه دیدگاه، ممکن نمی شود ما باید از همه این رویکرد ها و راهکارها در کنار هم استفاده کنیم تا به هدف مطلوب خود برسیم. دکتر آریا زند همچنین تاکید کرد: باید برای حل معضلاتی مثل خیایان ولیعصر به معماری و ساختار آن نیز توجه کنیم وسعی کنیم با درنظر گرفتن همه ابعاد و جنبه ها بهترین راهکار را ارائه کنیم.

در پایان این نشست تخصصی ،سامان سیار، رئیس گروه کاوش درباره فعالیت های این گروه در خصوص خیابان ولیعصر و پانته آ اسلامی درباره معماری آن توضیحاتی ارائه دادند.

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا