گزارش تصویری و تحلیل فنی بقعه شیخ عماد الدین شاهرود

این بنا از خشت ساخته شده  و امروزه بخش اعظم گنبد آن فرو ریخته است .  در دیواره های بنا  یک لایه کاه گل به عنوان اندود کشیده شده است . بر اساس شواهد و نشانه های موجود ،  بنا در گذشته دارای الحاقاتی بوده است که امروزه از بین رفته اند و تنها آثار مخروبه آن ها باقی است . در داخل بنا در چهار گوشه زیر گنبد چهار فیلپوش با آثاری از مقرنس دیده می شود . آثاری که بر روی دیواره ها و مقرنس ها دیده می شود بازگو کننده این مطلب است که  در این بنا پوششی از گچ وجود داشته است  که متاسفانه امروزه از بین رفته است .  در دیواره های بیرونی بنا هیچ گونه  تزئیناتی دیده نمی شود . در روی دیوار های  بدنه این بنا نیز حفره هایی وجود دارد که احتمالاً محل نصب چوب بست های  اجرا و ساخت اولیه بنا  هستند  .

بنای  عماد الدین از ورودی های متعددی  تشکیل شده است که عبارتند از :

  1. ورودی اصلی : در ضلع شرقی بنا  ورودی قرار دارد که بر روی آن در گذشته ایوانی از خشت و گل زده شده بود .  این ورودی ، ورودی اصلی بنا محسوب می شود .
  2. ورودی فرعی ضلع شمالی : این ورودی سی سانتیمتر از دیواره داخلی ضلع غربی ، فاصله دارد .
  3. ورودی فرعی ضلع شرقی : این ورودی نیز  سی سانتیمتر از دیواره  داخلی ضلع شرقی و  70/2 متر از لبه ورودی اصلی بنا فاصله دارد .
  4. ورودی فرعی ضلع جنوبی : این ورودی بیست سانتیمتر از دیواره داخلی ضلع شرقی و 20/2 متر از لبه ورودی اصلی بنا فاصله گرفته است .
  5. ورودی فرعی غربی : این ورودی سی  سانتیمتر از دیواره خارجی ضلع جنوبی فاصله دارد .

بنای شیخ عماد الدین دارای هشت طاق نما است که  که چهار طاق نمای آن در کنج ها و چهـار عد د دیگــر در اضلاع بنا دیده می شوند . طاق نماهای کنج ها از خشت خام و طاق  نماهای اضلاع از آجر ساخته شده اند  . پوشش سقف این بنا توسط چهار فیلپوش یا همان طاق نماهای کنج با دهنه نسبتاً زیاد  انجام گرفته است .  کنج این فیلپوش ها توسط  مقرنس هایی با قالب بندی خشتی و تزئین گچی پوشیده شده است .  در سمت شرقی بنا در بالای ورودی اصلی آن ، دریچه ای تعبیه شده که نور محل را تامین می کند .

  محراب  بنا در وسط ضلع جنوبی آن واقع شده و دارای تزئینات ساده گچی است .  در حاشیه آن شمشه گیری با گچ ، تزئینات آن را کامل نموده است .  سقف بنا به شکل گنبد بوده  که بیشتر آن ویران شده است . قسمت داخلی گنبد  با گچ پوشیده  شده بود که تـنها اثری از آن باقی مانده است .  ساختمان بنا بر روی بستری از شن و ماسه قرار گرفته است که در حدود نیم متر آن از گل به صورت چینه ای  و مابقی آن  با خشت اجرا شده است .

در کتاب مطلع الشمس ؛  سفرنامه خروج از مشهد ، ورود به دارالخلافه تهران جلد سوم ، نوشته اعتماد السلطنه ( صنیع الدوله ) درباره این بنای تاریخی چنین ذکر شده است :

« در یک فرسنگی شاهرود در طرف  دست چپ راه قدری دورتراز جاده بقعه خرابی است ، معروف به بقعه شیخ عماد الدین و آن مربع متساوی الاضلاع و از هر طرف دوازده قدم است .  بعد از آن که چهار بدنه را با خشت تقریباً پنج ذرع بالا برده اند ، هشت طاق زده که چهار طاق ، چهار سمت نیز از خشت خام و چهار طاق اضلاع از آجر است . ارتفاع گنبد که خشتی است با طاق ها و چهار بدنه  ، پانزده ذرع است . بالای گنبد قدری ریخته است . داخله گنبد قدری ریخته است .  داخله گنبد را سفید و روی آن را نقش نموده بودند . بیرون بقعه را آب باران به شدت شسته و مندرس نموده است . در حوالی بقعه آثار عماراتی است که متعلق به بقعه بوده . در طرف شرق این گنبد آثار دو گنبد کوچکتر دیده می شود که قدری از بدنه ها و طاق ها باقی است اما از خود گنبد ها چیزی نمانده است . »

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محدحسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا